گنج دانش: ورود قوه قضاییه با هدف حفظ و گسترش عدالت در راستای قانون کپی رایت ضروری است

10:29 - 24 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۰۱۳۳
مدیر انتشارات گنج دانش گفت: ورود قوه قضاییه به حوزه قانون حق کپی رایت که مدت‌ها است ایجاد شده بسیار مهم و تاثیرگذار بر حفظ حقوق مولفان خواهد بود بر طبق این قانون کسانی که کتاب های سایر ناشران را بدون مجوز آنها منتشر کنند شش تا دو سال زندانی برای آنان بریده می شود.

علیرضا گنج دانش در گفت‌وگو با میزان پیرامون انتشار کتاب های حقوق گفت: انتشارات گنج دانش ناشر کتابهای حقوق و قوانین است، کتابهای استادان سرشناس به این انتشارات سپرده شده اما متاسفانه از گزند برخی قاچاقچیان کتاب حق کپی رایت در امان نمانده است.

 وی در همین راستا ادامه داد: ورود قوه قضاییه به حوزه قانون حق کپی رایت که مدت‌ها است ایجاد شده بسیار مهم و تاثیرگذار بر حفظ حقوق مولفان خواهد بود بر طبق این قانون کسانی که کتاب های سایر ناشران را بدون مجوز آنها منتشر کنند شش تا دو سال زندانی برای آنان بریده می شود.

این ناشر در همین راستا افزود:  اکنون کتاب‌های برخی استادان در حوزه حقوق و قضا در انتشارات گنج دانش منتشر می شود اما بسیاری از این کتاب ها به شکل «پی دی اف» در فضای مجازی منتشر شده و حق این مولف بزرگ که درآمد وی از همین راه تامین می شود نیز ازبین رفته است.

کتاب‌های که غیر قانونی منتشر می شود

گنج دانش تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از کتاب ها که مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد توسط سارقان کتاب به صورت «پی دی اف» در سطح فضای مجازی منتشر می شود و این یک ظلم بزرگ در حق ناشر و مولف بوده بنابراین ورود قوه قضاییه به این موضوع بسیار مهم و راهگشا خواهد بود.

وی پیرامون قیمت بالای کتاب تصریح کرد: بالا رفتن قیمت کاغذ به معنی افزایش چند برابری قیمت کتاب بوده این در حالی است که ناشر علاقه ای به بالا بردن قیمت کتاب ها ندارد اما شرایط حاکم بر حوزه تولید و فروش کاغذ ناشران را مجور می کند تا قیمت کتاب را افزایش دهند تا حدی که تنها بتوانند هزینه صرف شده برای تولید کتاب را تامین کرده و به سود توجه ندارد.

انتشارات گنج دانش

مقایسه ای بین قیمت کتاب های امروز و دیروز

مدیر انتشارات گنج دانش اظهار کرد: در سالهای گذشته کتاب 400 صفحه ای «مقدمه حقوقی» را حدود 9هزار و 700 تومان به فروش می رساندیم اما اکنون با توجه با افزایش قیمت کاغذ و چاپخانه همچنین سایر مواد اولیه همین کتاب حدود صد و بیست هزار تومان به فروش می رسد.

گنج دانش بیان کرد: انتشارات گنج دانش در سال گذشته 9 میلیارد فروش کتاب داشته که 3 میلیارد آن تنها متعلق به کاغذ بوده است در همین راستا بیست درصد نیز حقوق مولف بوده و بیست درصد دیگر نیز حق کتابفروش محسوب می شود این مهم در کنار قیمت های چاپخانه و صحافی همچنین مواد اولیه هیچ سودی را برای ناشر به همراه نمی آورد این در حالی است که کتاب ها عموما کتاب های درسی بود و نیاز قشر دانشجو می باشد.

کاغذهای دولتی

وی به کاغذهای ارائه شده به عنوان تسهیلات از وزارت فرهنگ و ارشاد اشاره و اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوسال پیش اقدام به ارائه کاغذ دولتی کرد و بعد از آن دیگر کاغذ دولتی در بازار توزیع نشد اما با این همه چون کتاب های ما کتاب های نیاز دانشجو و کتاب های مرجع هستند من خودم را ملزوم به انتشار کتاب ها می دانم و اقدام به خرید کاغذ از بازار آزاد کردم تا بتوانم نیاز دانشجویان را بر آورده کنم این وظیفه یک ناشر در بازار نشر است که انتظار مخاطبان خود در بازار را فراهم کند.

مدیر انتشارات گنج دانش به خرید کاغذ در ماه گذشته اشاره و بیان کرد:  آخرین فاکتور خرید نشان می دهد کتاب را در بازار آزاد بندی 850 هزار تومان خریداری کردیم و یا برای چاپ کتاب حقوقی دیگر مجبور شدیم تا کاغذ هندی را با قیمت بندی 755 هزار تومان نقدی خریداری کنم این قیمت ها برای ناشرانی بسیار بالا و سرسام آور است.

استراتژی گنج دانش

گنج دانش رویکرد و دستاوردهای انتشارات گنج دانش را مورد بررسی قرار داد و افزود: سابقه قدیمی با صد و پنج سال سابقه انتشارات گنج دانش را بر این مهم هدایت می کند که انتشار کتاب های مهم حقوقی که عموما نیاز تمامی دانشجویان حقوق بوده را هر گونه که شده فراهم کند، از سوی دیگر با وجود تغییر قوانین و کهنه‌شدن برخی کتاب‌های منتشر شده، این انتشارات هیچگاه کتاب قدیمی را خمیر نکرده‌ است زیرا استراتژی گنج دانش، حضور در عرصه‌های جدید فعالیت فرهنگی و انتقال تجارب گرانبهای بزرگان حقوق که از گذشته به دستشان رسیده‌، بوده است .

وی ابراز کرد: کتاب «مجموعه قوانین قضا» را برای معاونت حقوقی مجلس تولید و منتشر کردیم سپس امتیاز آن را به روزنامه قانون دادند تا اطلاعات لازم در اختیار جامعه قرار گیرد.

انتشارات گنج دانش

تجربه اثر بخش ناشران قدیمی

مدیر انتشارات گنج دانش استفاده از تجربیات ناشران قدیمی در بحث تولید کتاب های حقوقی را مهم دانست و ابراز کرد: تولید کتاب های تخصصی همانند حقوق نیازمند تجربه در کنار علم است لذا بسیاری از افراد و ناشران تازه کار باید برای انتشار این نوع کتاب ها از تجربیات ناشران قدیمی استفاده کنند.  

گنج دانش پیرامون کتاب های حقوقی منتشر شده در این انتشارات خاطرنشان کرد: کتاب هایی که در انتشارات گنج دانش منتشر شده و انتشار می یابد همه مرجع بوده و این انتشارات اعتقادی به کتاب سازی ندارد من معتقد هستم هر کتاب برای ناشرش حکم یک فرزند معنوی را دارد که پس از تولد بارها توسط ناشر به دست گرفته می شود و مورد مطالعه قرار می گیرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *