مدیر عامل سازمان انتقال خون: پاسخگوی نیاز صد در صدی بیمارستان‌ها هستیم/ باید با تیم‌های سیار در محل زندگی بانوان حاضر شویم

15:39 - 24 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۱۷۰۷
مدیر عامل سازمان انتقال خون از بهبود وضعیت انتقال خون به نسبت اواخر سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر صد در صد نیاز بیمارستانی به خون را پاسخگو هستیم.

مصطفی جمالی، مدیر عامل سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با میزان در خصوص وضعیت اهدای خون کشور در آینده گفت: به عقیده من آینده اهدای خون در ایران همیشه درخشان است و ما مردم متدینی داریم که بر اساس اعتقادات مذهبی و ملیشان اقدام به اهدای خون می‌کنند البته این مطلب که گفته می‌شود میزان اهدای خون جوانان تا حدی کاهش پیدا کرده درست است اما هنوز اهدای خون در جوانان از وضعیت خوبی برخوردار است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: اگر فرهنگسازی مناسبی در این مورد انجام ندهیم که شاید در این چند ساله در رابطه با آن غفلت شده باشد ممکن است این وضعیت پایدار نباشد ولی قطعا با یک فرهنگ‌سازی مناسب در مدارس و دانشگاه‌ها برای سال‌های آینده نگرانی در این رابطه نداریم و به شما قول می‌دهم که جمهوری اسلامی در این باره با مشکلی مواجه نشود و البته وظیفه ما هم این است که در این خصوص فرهنگ سازی مناسبی داشته باشیم و قطعا رسانه‌ها در آن نقش مهمی دارند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون در رابطه با وضعیت اهدای خون که در این روزها که به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است، اظهار کرد: خدا را شکر با رفع نگرانی در رابطه با بیماری کرونا وضعیت انقتال خون در این روزها بهبود یافته که البته این وضعیت حاصل تلاش‌های بی وقفه و شبانه روزی همکارانم است که سربازان گمنام سلامت هستند.

این مقام مسئول سازمان انتقال خون ضمن اشاره به اینکه تخت‌های بیمارستانی افزایش پیدا می‌کند و این در حالی است که تخت‌های انتقال خون هیچ تغییری نمی‌یابد، ادامه داد: میزان اهدای خون در اواخر سال گذشته بسیار پایین بود و ما از این موضوع نگران بودیم اما خوشبختانه به لطف خدا و با تلاش شبانه روزی همکارانم حتی در روز تحویل سال و روز طبیعت و به ویژه با همکاری مردم و اقدام آن‌ها برای اهدای خون در حال حاضر صد در صد نیاز بیمارستانی به خون را پاسخگو هستیم.

جمالی در خصوص افزایش مراکز انتقال خون عنوان کرد: در مراکز استان‌ها و شهرهای برزگ مراکز انتقال خون داریم و ساخت مراکز انتقال خون در شهرهایی که فاقد این مراکز هستند نیاز به اعتبار دارد و نمی‌توان انتظار داشت که دولت همه اعتبار را فراهم کند و باید مردم در این خصوص وارد عمل شوند.

وی ادامه داد: برای مثال شهرهای رباط کریم، بهارستان، شهریار و... با حدود 5 میلیون جمعیت فاقد پایگاه انتقال خون هستند و ما به همین دلیل زمینی را در شهر پرند تهیه کردیم و یک خیر به یاد پدر مرحومش مبلغی را برای ساخت یک مرکز انتقال خون بسیار پیشرفته که امکان آموزش کشورهای مستضعف هم در آن باشد را در اختیار ما قرار داده است، این اقدامات در شهرهای دیگر هم در حال انجام است که کمک بسیاری به بالا رفتن شاخص اهدای خون در کشور می‌کند.

اهدای خون بانوان

مدیر عامل سازمان انتقال خون در رابطه با اهدای خون بانوان و رابطه درصد کم اهدای خون آن‌ها با شاخص سلامت در زنان توضیح داد: ما طرحی را با عنوان اهدای خون محلات در شهر تهران اجرا کردیم و در هر محله‌ای حضور یافتیم با توجه به اینکه میانگین اهدای خون بانوان در کشور زیر 5 درصد است این آمار در این طرح به بالای 25 درصد رسید و این موضوع به ما نشان داد که باید با استفاده از تیم‌های سیار انتقال خون نزدیک محل زندگی بانوان حضور داشته باشیم البته شاید درصدی از این موضوع به سلامت بانوان مربوط باشد اما مشکل اصلی این است باید نزدیک محل زندگی مردم حضور داشته باشیم و دایر کردن تیم‌های سیار به تحقق این امر کمک می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *