ریاکاری حقوق بشری انگلیس و آمریکا در پرونده آسانژ

10:06 - 28 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۶۷۲۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ادوارد اسنودن از اقدام انگلیس مبنی بر موافقت با استرداد جولیان آسانژ به آمریکا به عنوان اقدامی در جهت تضعیف حقوق بشر انتقاد کرد.

خبرگزاری میزان – «ادوارد اسنودن»، افشاگر و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا با انتشار توییتی از تصمیم انگلیس در پرونده «جولیان آسانژ»، موسس «ویکی لیکس» انتقاد کرد.

وی ضمن توصیف تصمیم دولت انگلیس مبنی بر موافقت با استرداد «آسانژ» به آمریکا به عنوان «نماد وحشتناکی از تنزل تعهدات حقوق بشری آمریکا و انگلیس، گفت «استرداد آسانژ به آمریکا، جایی که به دلیل فعالیت‌های روزنامه نگاری اش تا 175 سال حبس در انتظارش است، مورد اعتراض همه گروه‌های حامی آزادی مطبوعات است.»

«اسنودن» در ادامه ریاکاری آمریکا و انگلیس را مورد انتقاد قرار داده و این پرسش را مطرح کرد «چگونه آن‌ها می‌توانند سوءاستفاده از مطبوعات را در دیگر کشورها محکوم کنند؛ وقتی خود نیز روزنامه نگاران تحقیقی را در خاک خود مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.»

علاوه بر «اسنودن»، یکی از نمایندگان حزب کارگر انگلیس نیز تصمیم دولت انگلیس برای استرداد «آسانژ» به آمریکا را «شرم آور» و «ضربه ای به آزادی مطبوعات» خواند.

یک نماینده پارلمان استرالیا به عنوان کشور زادگاه «آسانژ» نیز تصمیم انگلیس در پرونده «آسانژ» را «خیانت ظالمانه به حکامیت قانون و حقوق بشر» خواند.

«پریتی پاتل»، وزیر کشور انگلیس روز جمعه خبر استرداد «آسانژ» به آمریکا براساس حکم ماه آوریل دادگاه انگلیسی را تایید کرد.

موسس سایت افشاگر «ویکی لیکس» در آمریکا با مجازات حبس 175 ساله مواجه است.

تلاش‌های بی وقفه آمریکا برای محاکمه «آسانژ» ناشی از انتشار اسنادی از جنگ افغانستان و عراق و اسنادی از وزارت خارجه آمریکا از جانب او است که محکومیت گسترده ای را برای این کشور از سوی سازمان‌های حقوق بشری به دنبال داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *