وعده پوچ بایدن برای «پاسخگو کردن بن سلمان» و تصمیم برای سفر به عربستان

8:12 - 29 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۸۲۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سفر جو بایدن به عربستان اثبات می‌کند که وعده‌های وی مبنی بر پاسخگو کردن ریاض پوچ و مضحک بوده است.

خبرگزاری میزان – اخیرا «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از تصمیم خود برای سفر به عربستان سعودی خبر داد.

به گزارش «میدل ایست آی»، ورود «بایدن» به ریاض در ماه آینده لحظه‌ای از رضایت شخصی کامل «بایدن» از «قاتل خاشقجی» خواهد بود.

اندکی پس از اینکه «جو بایدن» گزارش سیا را از حالت طبقه‌بندی خارج کرد که نشان می‌داد «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، عملیات قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار سعودی، را تایید کرده است، وزارت خارجه آمریکا «ممنوعیت خاشقجی» را اعلام کرد.

ایده این بود که ورود هر کسی که «مستقیماً در فعالیت‌های جدی و فراسرزمینی علیه مخالفان سعودی نقش دارد، از جمله فعالیت‌هایی که سرکوب، آزار و اذیت، نظارت، تهدید یا آسیب رساندن به روزنامه‌نگاران را در بر می‌گیرند» به آمریکا ممنوع شود.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که ممنوعیت سفر به آمریکا برای 76 نفر از شهروندان سعودی اعمال شده است؛ با این وجود تعدادی از سناتورهای آمریکایی گزارش دادند که فهرست این افراد محرمانه بوده و قطعا شامل افرادی مانند «خالد بن سلمان»، برادر کوچکتر «محمد بن سلمان» نمی‌شود.

«خالد» تاکنون به طور مکرر به واشنگتن سفر کرده است، جایی که در زمان مرگ خاشقجی وی سفیر عربستان سعودی بود. وی در تلاش‌هایی که به «خاشقجی»، روزنامه‌نگار سعودی این تصور را داد که سفارت‌خانه‌ها و ساختمان‌های کنسولی مکان‌های امنی برای او هستند، نقش اساسی داشت.

این که آیا «خالد بن سلمان» از قبل از طرح‌های برادر بزرگ‌ترش اطلاع داشت یا خیر، یک سوال باز باقی می‌ماند. با این حال، او بخشی از عملیات گارد خاشقجی در یک دوره زمانی و متقاعد کردن او برای برقراری ارتباط با ریاض بوده است.

آنچه از اعتبار «تلاش اعلام شده از سوی دولت آمریکا برای پاسخگو کردن محمد بن سلمان به دلیل قتل خاشقجی باقی مانده است، در سفر آینده بایدن به ریاض از بین خواهد رفت.»

سفر «بایدن» به عربستان اینگونه القا می‌کند که اقدام ولیعهد عربستان درست بوده است؛ این سفر بدان معناست که شما اگر چیزی را که واشنگتن می‌خواهد داشته باشید بنابراین می‌توانید هر کاری را که می‌خواهید انجام دهید و از تبعات آن مصون بمانید.

اما سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی پیامی نیز برای خبرنگاران فعال در خاورمیانه دارد؛ پیام «بایدن» این است که «وعده‌های من را فراموش کنید. آنها فقط برای دوربین‌ها بودند. به اقدامات من نگاه کنید، خواهید دید خودتان تنها هستید. آمریکا اقدامی برای حمایت از شما انجام نخواهد داد.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *