رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ناگفته‌هایی درباره زندان گوانتانامو که ارتش آمریکا پنهان کرد

10:04 - 29 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۸۴۱۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ارتش آمریکا همواره واقعیت‌های بسیاری را درباره زندان بدنام گوانتانامو پنهان کرده است.

خبرگزاری میزان – رسانه‌ها به ندرت از زندان آمریکا در خلیج «گوانتانامو»، کوبا، یا بازداشت شدگان آن یاد می‌کنند که برخی از آنها به مدت 20 سال بدون محاکمه در بازداشت بوده‌اند.

به گزارش «کالکتیو نیوز»، اما این زندان بدنام همچنان با هزینه‌ای گزاف باز مانده است؛ 13 میلیون دلار در سال به ازای هر زندانی تا سال 2019، در آن زمان تنها 40 زندانی در این زندان باقی مانده بودند و جلسات پیش از محاکمه برای بسیاری از این زندانیان باقیمانده ادامه دارد.

اخیرا «جیمز میچل»، روانشناس آمریکایی که در جریان شکنجه یکی از زندانیان گوانتانامو نقش داشته، در یک جلسه استماع اظهاراتی شوک‌برانگیز را درباره این زندان مطرح کرد.

اظهارات مطرح شده از سوی این روانشناس آمریکایی درباره شکنجه زندانیان بسیار منزجر کننده است.

یک کارشناس آمریکایی در این باره می‌گوید «همه ما باید مطمئن شویم جنایاتی را که به دستور برخی از شنیع‌ترین سیاستمداران تاریخ آمریکا به نام ما رخ داده است، فراموش نکنیم.»

اما با این وجود «حقیقت» هرگز در زندان بدنام «گوانتانامو» مهم نبوده است.

«جوزف هیکمن»، از نگهبانان زندان «گوانتانامو»، در حال نگهبانی در خلیج گوانتانامو بود، در برجی که کل مجموعه زندان زیر نظر او قرار داشت؛ او مشاهده کرد که یک خودروی سفید رنگ زندان از «بلوک آلفا» به سمت دروازه ورودی زندان می‌رفت. عصر 9 ژوئن 2006 بود. هنگامی که این خودرو از دروازه عبور کرد، یک چرخش غیرعادی به چپ انجام داد. تنها مقصد ممکن برای بازداشت شدگان در آن جهت، یک مرکز مخفی سازمان سیا بود که برخی از نگهبانان از آن به عنوان «کمپ نو» یاد می‌کردند، زیرا به طور رسمی وجود نداشت.

هنگامی که خورشید در حال غروب بود و پس از صرف غذای عصرانه زندانیان، «هیکمن» مشاهده کرد که این خودرو دو بار دیگر به سمت مرکز مورد نظر در حال حرکت بود. ساعاتی بعد مرگ سه نفر از بازداشت شدگان اعلام شد.

توضیح رسمی که دولت آمریکا به مدت 16 سال آن را مخفی نگه داشته است، روایتی باورنکردنی از وقایعی است که در گزارش‌های بعدی افشا شده است.

نیروی دریایی آمریکا مدعی است این افراد با حلق‌آویز کردن، در سلول‌های مجزای غیر مجاور، تحت نظارت تصویری، بدون اینکه هیچ نگهبانی متوجه شود و هیچ زندانی خواستار مداخله نگهبانان نشده باشد، خودکشی کرده‌اند.

آنها مدعی هستند که هر یک از این زندانیان مچ دست و پای خود را با پارچه بسته و پارچه را در گلوی خود فرو کرده بودند و سپس از افکار عمومی می‎خواهند باور کنند که این امر خودکشی بوده است.

با وجود گزارش‌های شوک‌برانگیز «اسکات هورتون» برای مجله «هارپر» که در آن منابع متعدد، از جمله «هیکمن»، روایت رسمی را رد و شواهدی مبنی بر پنهان‌کاری ارائه کردند اما هیچ تحقیق رسمی مستقلی درباره این حادثه صورت نگرفته است.

از وزارت دادگستری آمریکا خواسته شد تا توضیح باورنکردنی نیروی دریایی درباره وقایع را بررسی کند، این نهاد در نهایت اتهامات مربوط به پنهان‌کاری را بررسی کرد و «هیچ مدرکی دال بر تخلف» پیدا نکرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *