طرح انگلیس برای اخراج پناهجویان غیرانسانی و نقض اساسی قوانین بین‌المللی است

10:01 - 31 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۲۲۱۵۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
طرح انگلیس برای اخراج مهاجران به رواندا نقض اساسی قوانین بین‌المللی و از جمله قانون پناهندگی است.

خبرگزاری میزان – گروه‌های حقوق بشری بسیاری در سطح جهان طرح انگلیس برای اخراج پناهجویان به «رواندا» را نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرده‌اند.

به گزارش «refugeesinternational»، «دافنه پانایوتاتوس»، وکیل ارشد بین‌المللی پناهندگان برای اروپا، در این باره می‌گوید «برنامه انگلیس برای فرستادن پناهجویان به رواندا، حقوق اساسی مردم برای درخواست پناهندگی را نقض می‌کند.»

وی تاکید کرد «انگلیس با نادیده گرفتن تعهدات خود، باعث ایجاد خطر آسیب قابل توجه به افراد، جدا کردن خانواده‌ها می‌شود و روندی را ایجاد می‌کند که از کشورهای با منابع کمتر بهره‌برداری و رژیم حمایت بین‌المللی را تضعیف می‌کند.»

گروه حقوق بشری «Refugees International»، از تصمیم دادگاه اروپایی حقوق بشر مبنی بر توقف اجرای این طرح تا رسیدگی بیشتر قضایی داخلی استقبال کرده و می‌گوید «اما ما عمیقا نگران پیشنهادات مقامات انگلیس هستیم که دولت این کشور ممکن است در پاسخ به دنبال محدود کردن صلاحیت دادگاه باشد.»

طرح انگلیس به دنبال هدف قرار دادن پناهجویانی است که بدون مجوز وارد این کشور می‌شوند اما چنین رفتار متفاوت با افراد، ناعادلانه و غیرقابل توجیه است و دسترسی به حفاظت را تضعیف می‌کند.

علاوه بر این، فرستادن پناهجویان به کشوری که ممکن است هیچ ارتباطی با آن نداشته باشند و این کشور دارای سوابق مشکوک در حقوق بشر است؛ هم با قوانین بین‌المللی پناهندگان و هم با دستورالعمل‌های طولانی مدت در مورد کاربرد مفهوم «کشور ثالث امن» در تضاد است.

حتی در نظر نگرفتن درخواست‌های پناهندگی قبل از اخراج افراد، افراد را در معرض خطر بدرفتاری یا بازگرداندن قرار می‌دهد.

آژانس پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) هشدار داده که این طرح در تضاد با وظایف کشورها بر اساس کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل است که آنها را موظف می‌کند مسئولیت اعطای حمایت بین‌المللی به افراد نیازمند را به اشتراک بگذارند.

صدها هزار پناهجو در حال حاضر در رواندا حضور دارند که بیشتر آنها در اردوگاه‌هایی با فرصت‌های محدود برای ادغام اجتماعی و اقتصادی زندگی می‌کنند؛ در مقابل، انگلیس می‌تواند ارزیابی‌های فردی لازم را از درخواست‌های پناهندگی که دریافت می‌کند انجام دهد و از افرادی که واجد شرایط پناهندگی هستند، میزبانی کند. استقبال گسترده از پناهندگان اوکراینی ثابت می‌کند که این کشور ظرفیت پذیرش را دارد.

در واقع، طرح انگلیس جدیدترین نمونه فاحش از دولت‌هایی است که پناهندگی خود را با انتقال مسئولیت‌ها به کشورهای دیگر و با ظرفیت محدودتر برای پذیرش افراد، کنار می‌گذارند. تجربه گذشته نشان می‌دهد که این شیوه‌ها بی اثر، پرهزینه و غیرانسانی هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *