نگاهی به نژادپرستی و تبعیض در کانادا به مناسبت روز ملی بومیان در این کشور

10:36 - 01 تير 1401
کد خبر: ۴۳۲۴۰۲۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روز ملی مردم بومی در کانادا در میانه نژادپرستی سیستماتیک دولتی گرامی داشته می‌شود.

خبرگزاری میزان – 21 ژوئن (31 خرداد) در کانادا روز ملی مردم بومی نامیده شده است؛ مراسم این روز در حالی هر سال برگزار می‌شود که نژادپرستی سیستماتیک در کانادا اقلیت‌های قومی و نژادی و بیش از همه بومیان را قربانی می‌کند.

مردم بومی در کانادا در معرض خشونت سیستماتیک دولتی قرار دارند که از فرآیند سلب مالکیت زمین آغاز شد و در اشکال دیگر ادامه یافت.

سهم زنان بومی از جمعیت زنان زندانی به شکلی بسیار نامتناسب بالاست؛ دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی تحت تاثیر نژادپرستی برای بومیان محدود و دشوار است؛ امید به زندگی بومیان در کانادا به شکل قابل توجهی کوتاه تر از میانگین جمعیت عمومی کاناداست؛ بیماری‌های زمینه ای در میان مردم بومی با نرخ متناسبی وجود دارد؛ کودکان بومی از سیستم رفاهی و مراقبت‌های جمعی به صورت محدود برخوردارند؛ سالانه هزاران زن بومی مفقود می‌شوند؛ خشونت پلیس علیه بومیان با نرخ بالاتری از سفیدپوستان رخ می‌دهد؛ ...

مردم بومی در کانادا بالاترین سطوح فقر را تجربه می‌کنند؛ از هر 4 بومی یک نفر شامل بومی‌ها، متیس‌ها و اینوئیت‌ها در فقر زندگی می‌کنند و از هر 10 کودک بومی 4 نفر این فقر را متحمل می‌شوند.

اما مهم ترین وجه نژادپرستی و تبعیض علیه بومیان از سال گذشته و در پی کشف یک گور دسته جمعی در محوطه یک مدرسه سابق شبانه روزی کودکان بومی تحت اداره دولت و کلیسای کاتولیک کانادا آشکار کرد.

بومیان از زمان آغاز به کار این مدارس در اواخر قرن نوزدهم تا پایان فعالیت بخش عمده این مدارس در اواخر قرن بیستم همواره بر وجود آزارهای جسمی و جنسی، شکنجه، گرسنگی و ... به عنوان روند معمول و رایج در این مدارس اعتراض داشتند، اما صدایشان شنیده نمی‌شد.

کشف گور دسته جمعی در محوطه مدرسه شبانه روزی مدرسه «کملوپس» در استان «بریتیش کلمبیا» سبب شد تا صدای این اعتراض‌ها را بلندتر و رساتر کند و حتی کلیسای کاتولیک را وادار به عذرخواهی کند.

باید توجه داشت که موارد مذکور تنها شماری از موارد نقض حقوق بشر و نژادپرستی علیه بومیان در کانادا هستند؛ در حالی که بومیان در کانادا از پیامدهای این نژادپرستی رنج می‌برند، دولت کانادا به این روند با نام‌ها و زیر سایه طرح‌های مختلف ادامه می‌دهد.

به گزارش «سی بی سی»، پس از دستگیری یک کشیش شاغل در یکی از مدارس شبانه روزی کودکان بومی در استان «مانیتوبا»، شکایت‌های متعددی علیه وی ثبت شد.

یکی از دانش آموزان مدرسه شبانه روزی «فورت الکساندر» «آرتور توماس»، کشیش 92 ساله این مدرسه را به تجاوز به خود در سال‌های 1968 تا 1970، زمان تعطیلی این مدرسه متهم کرد.

اکنون دو زن دیگر این کشیش بازنشسته را به آزار جنسی در مدرسه مذکور متهم کرده اند؛ پیش بینی می‌شود، شمار شاکیان تا زمان برگزاری دادگاه افزایش یابد.

در عین حال «سی بی سی» اعلام کرد که مشاور ارشد کمیسر نژادپرستی سیستماتیک در اعتراض به عدم استقلال این کمیساریا از سمت خود استعفا داد.

این تصمیم در پی آن گرفته شد که گزارش این مشاور ارشد و توصیه اش به دولت مبنی بر درخواست تحقیق در مورد نژادپرستی سیستماتیک علیه مردم بومی در بخش پلیس و عدالت جنایی لغو شد.

برنامه او برای علنی کردن گزارش تنها چند ساعت پس از وزیر امور بومیان و نخست وزیر «نیوبرانزویک» که مخالف انجام تحقیق عمومی در این رابطه هستند، تغییر کرد.

به گزارش « bmchealthservres»، بررسی که درباره تاثیر نژادپرستی بر مراقبت‌های نشان داد که مردم ملل اول نژادپرستی را در جامعه و در سیستم مراقبت‌های بهداشتی تجربه می‌کنند.

براساس بررسی مذکور، بیماران ملل اول علاوه بر این که با توهین کلامی در سیستم بهداشتی مواجه هستند، از سوی این سیستم مورد غفلت و بی توجهی قرار می‌گیرند.

آن‌ها تاثیرات کلیشه‌های نژادپرستانه را بر مراقبت بیمار و استراتژی‌هایی را که مانع مراقبت از بیمار می‌شود شامل ارتباطات، منابع، دسترسی به مراقبت‌های اولیه و ... گزارش دادند.

به نظر می‌رسد دوران استعمار در کانادا پایان نیافته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *