جوبیلی: تلاش انگلیس برای استتار تاریخ برده داری و جنایت جنگی

12:50 - 01 تير 1401
کد خبر: ۴۳۲۴۳۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جشن جوبیلی انگلیس، جشنی عجیب رقت انگیز است که زیر سایه تبلیغات تاریخ استعمار انگلیس را گرامی می‌دارد.

خبرگزاری میزان – «جوبیلی» یا سالگرد خاص رویدادی است که معمولا بیست و پنجمین (جوبیلی نقره ای)، چهلمین (جوبیلی یاقوت سرخ)، پنجاهمین (جوبیلی طلایی)، شصتمین (جوبیلی الماس) و هفتادمین (جوبیلی پلاتینیوم) سالگرد را نشان می دهد.

این اصطلاح که ریشه در فرهنگ یهود دارد، غالبا برای نشان دادن جشن‌های مرتبط با سلطنت یک پادشاه پس از گذشت چندین سال استفاده می‌شود.

جشن جوبیلی نخستین بار در سال 1532 پس از اعلام انگلیس به عنوان یک امپراتوری برگزار شد؛ امپراتوری که اشغال، استعمار و استثمار را به شبه قاره هند و بخش‌های وسیعی از آفریقا برد و حدود 250 جنگ فقط در قرن نوزدهم برای کسب مستعمرات جدید یا حفظ مستعمرات قدیمی به راه انداخت. انگلیس اخیرا جوبیلی پلاتینیوم را برگزار کرد؛ اما این جشن برای مستعمرات انگلیس چه معنایی دارد.

به گزارش «میدل ایست آی»، به نظر می‌رسد که طراحان نمایش جوبیلی یا از تاریخ طولانی وحشیگری استعماری سلطنت انگلیس بی اطلاع هستند یا خود را به بی اطلاعی زده اند.

در واقع جشن جوبیلی تلاش رقت انگیز و احمقانه ای برای استتار امپراتوری خشونت آمیز و بربریتی انگلیس است که جهان را غارت و برای غنی تر کردن نظام سلطنتی خود خوار کرده است.

این جشن در نظر آسیایی‌ها، آفریقایی‌ها، یا مردم آمریکای لاتین به معنای گرامیداشتن برده داری، غارت، نسل کشی، نژادپرستی و سفیدبرتر پنداری است.

جهان امروز به حدی در معرض تبلیغات مخرب قرار گرفته که قادر به دیدن عظمت درد و رنجی که امپراتوری غیراخلاقی و درنده انگلیس که نسبت به حقوق بشر بی تفاوت بود، به مردم تحمیل کرده است، نیست.

اما سوال اینجاست که آیا اعضای خانواده سلطنتی یعنی همان فرزندان و نوه‌های جنایتکاران جنگی از رفتار اجداد خود در جنگ و تحمیل بدبختی، قحطی و خشونت بر ده‌ها میلیون انسان در مستعمرات احساس پشیمانی دارند؟

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *