امیدوارم با واقع‌بینی طرف آمریکایی به نقطه نهایی توافق برسیم/ از مخالفت روسیه و چین با قطعنامه شورای حکام تشکر می‌کنیم

16:07 - 02 تير 1401
کد خبر: ۴۳۲۶۷۹۹
دسته بندی: سیاست ، عمومی
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در محل وزارت امور خارجه کشورمان دیدار کردند.

خبرگزاری میزان _ حسین امیر عبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای روسی خود گفت: ملاقات خوبی را با آقای لاوروف داشتم. راجع به مهمترین مسائل روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم. از جمله موضوعات مورد بررسی معاهده همکاری‌های جامع بلندمدت و راهبردی دو کشور است.

وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: درباره همکاری در حوزه‌های تجاری، فناوری و پروژه‌های راه‌آهن از جمله رشت - آستارا توافقات خوبی داشتیم.

وی گفت: از کشورهای دوست، روسیه و چین تشکر می‌کنیم که مخالفت خود را با قطعنامه شورای حکام اعلام کردند. از حمایت‌های مستمر روسیه در ادامه کار در آژانس در قبال حمایت از منافع و مواضع منطقی ایران تشکر می‌کنیم. با لاوروف بار دیگر بر سر این موضوع (مذاکرات احیای برجام) گفت‌وگو کردیم که در صورت ادامه گفت‌وگوها که امیدوارم در آینده نزدیک از سر گرفته شود و برنامه‌ریزی‌هایی که در دستورکار وزارت خارجه است با واقع بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در آخرین دور مذاکرات اگر طرف آمریکایی واقع بینانه برخورد می کرد، پیش از هر مقطع دیگری به توافق نزدیک بودیم گفت: در همان ایام آمریکایی ها برخی از مسائل جدید را مطرح کردند؛ همکاران من ماهها در وین بحث و مذاکره کردند و با سه کشور اروپایی، روسیه و چین، گفتگو های خیلی طولانی و دقیق کارشناسی داشتند که به طور مثال چه اشخاص حقیقی و یا حقوقی از لیست  تحریم ها باید خارج شوند.

وی ادمه داد: اما طرف آمریکایی به یکباره ایده جدیدی را مطرح کرد و گفت که ما باید در پاورقی متن، این عبارت را اضافه کنیم که اشخاصی که از لیست تحریم در نتیجه این مذاکرات خارج می شوند، ممکن است مجددا به دلایلی غیر از هسته ای، در لیست تحریم آمریکا قرار بگیرند.

امیرعبداللهیان در رابطه با ادعای غربی ها در رابطه با اینکه روس ها انگیزه‌ای برای احیای برجام و همراهی با توافق ندارند توضیح داد: من بلافاصله پس از مطرح شدن این ادعا با آقای لاوروف تلفنی صحبت کردم، قرار گذاشتیم و چند روز بعد هم در مسکو باهم گفتگو کردیم. برای ما روشن شد که اگر با طرف آمریکایی به نقطه توافق برسیم، روسیه هیچ گونه مانعی ایجاد نخواهد کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *