رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نخستین همایش ملی ایده‌های تحول آفرین در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد/ معاون اول قوه قضاییه: بهره‌گیری از ایده‌های نو برای مقابله با کلاهبرداری در اسناد عادی ضروری است/ رئیس سازمان ثبت: سند مالکیت حرم رضوی، حرم حضرت معصومه (س) و جمکران صادر شد

11:01 - 05 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۱۳۰۹
معاون اول قوه قضاییه گفت: صدور سند برای منابع طبیعی و صیانت از انفال موضوع مهمی است .

خبرگزاری میزان - به مناسبت هفته قوه قضاییه در تاریخ ۵ تیر ماه ۱۴۰۱ نخستین همایش ملی ایده های تحول آفرین ثبتی با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کارشناسان ارشد قضایی برگزار شد.

معاون اول قوه قضاییه در این همایش ضمن گرامیداشت شهدای ۷ تیر به ویژه یاد و خاطره معمار دستگاه قضایی شهید بهشتی و تبریک هفته قوه قضاییه اظهار کرد: تصمیم برگزاری همایش ملی ایده‌های برتر مرتبط با ثبت کمتر از ۴ ماه گرفته شد امیدواریم این ایده ها در محور تحول و تعالی ادامه پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق بیان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از سازمان های تاثیر گذار در امور حاکمیتی است و انتظار داریم تحولی که در سازمان ثبت باید صورت گیرد نسبت به نهادهای دیگر قوه قضاییه بیشتر باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد براساس قوانین و مقرارت وظایفی اعم از ثبت اسناد و املاک اجرای مفاد اسناد رسمی را بر عهده دارد، همچنین مدیریت دفاتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق ، ثبت شرکت ها، علائم و اختراعات و ثبت مالکیت صنعتی و معنوی برعهده این سازمان است.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه سازمان ثبت در ارتباط مستقیم با مردم است بنابراین هدف اصلی این سازمان باید رضایتمندی مردم باشد چرا که مردم صاحبان اصلی انقلاب هستند بنابراین در هر نهاد باید به دنبال رضایتمندی مردم باشیم. نباید در قسمتی که مربوط به کار مردم است کوتاهی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق بیان کرد: در قوه قضاییه ایده های نو حائز اهمیت و ارزش هستند. انتظار ما از معاونت های مختلف قوه قضاییه و سازمان های تابع آن است که مدیران این مجموعه حرف جدید برای حل مشکلات مردم داشته باشند.

وی در ادامه گفت: مطالباتی که مردم در رابطه با حل مشکلات دارند با انجام کارهای روزمره جاری امکان پذیر نیست و نیاز به ایده نو دارد بنابراین امروز این همایش در چهارچوب ثبت به همین منظور تشکیل شده است.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: اصلاح امور در رابطه با صدور سند برای منابع طبیعی و صیانت از انفال موضوع مهمی است زیرا جامعه درگیر برخی از کلاهبرداری ها است که این کلاهبرداری ها ناشی از معاملاتی بوده که با اسناد عادی انجام می‌شود بنابراین باید از فساد جلوگیری کنیم و در این راستا نیازمند ایده نو هستم.

وی در ادامه گفت: حاکمیت برای جلوگیری از کلاهبرداری ها نیاز به اسناد رسمی دارد و هوشمند سازی یکی از ضروریات است بنابراین روز به روز فرآیندهای سنتی باید کنار گذاشته شود و فرایندالکترونیکی و هوشمند سازی جایگزین شود که سازمان ثبت اسناد و املاک در این خصوص موفق است و افق روشنی پیش روی این سازمان دیده می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: سند مالکیت حرم رضوی صادر شد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اولین همایش ملی ایده های تحول آفرین ثبتی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و 72 تن از یارانش و هفته قوه قضاییه اظهار کرد: با تلاش های شبانه روزی مدیران و کارکنان ثبتی در سراسر کشور و همچنین تشکیل قرارگاه جهادی شهید سلیمانی در تمام استان‌ها موفق به صدور سند مالکیت برای بیش از ۹۶ درصد اراضی ملی شده ایم.

وی افزود: بیش از ۱۳۰ میلیون هکتار از عرصه های ملی دارای اسناد کاداستری هستند و ظرف دو ماه آینده ۴ درصد باقی مانده عرصه های ملی دارای اسناد حدنگاری می‌شوند.

بابایی بیان کرد: اسناد حدنگاری در عرصه های ملی مانع از جنگل خواری، کوه خواری و زمین خواری خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: برنامه ریزی در برنامه ششم توسعه در خصوص عرصه های ملی فقط ۱۱۰ میلیون هکتار بود و ۲۰ میلیون هکتار فراتر از برنامه ششم توسعه اقداماتی در حوزه صدور سند انجام داده‌ایم.

بابایی بیان کرد: برای بیش از ۵۰ درصد روستا ها و شهر‌ها نیز سند حدنگاری صادر شده که با تشکیل کارگروه های ویژه مقرر شده است تا پایان سال این میزان به حد مطلوب برسد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: صدور سند مالکیت برای اماکن و مناطق خاص به لحاظ امنیت این نقاط که موجب تثبیت مالکیت متولیان و یا دولت شده شامل صدور سند مالکیت حرم مطهر رضوی و اراضی متعلق به آستان مقدس رضوی با مساحت بیش از 100 هزار هکتار و صدور سند مالکیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و اراضی و املاک مربوط به آستان مقدس حضرت معصومه (س) به مجموع مساحت ۲۵۲ هکتار از اقدامات این سازمان است.

بابایی بیان کرد: صدور اسناد مالکیت حریم ۶۰ متری سواحل دریاهای شمال ، جنوب و دریاچه ارومیه به مساحت بیش از ۱۸ هزار هکتار همچنین صدور سند مالکیت بستر قطعی رودخانه ها از جمله زاینده رود کارون، کرخه، دز ، مارون و … به مساحت بیش از ۸۴ هزار هکتار و صدور اسناد مالکیت بستر تالاب‌های گاوخونی، انزلی و جازموریان به مساحت بیش از ۱۴۳ هزار هکتار از جمله دیگر اقدامات در این زمینه بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از ۱۴ جزیره استان هرمزگان برای ۸ جزیره سند مالکیت کاداستری صادر شده که مابقی در دست اقدام است.

بابایی بیان کرد: صدور سند حدنگاری برای منطقه آزاد تجاری کیش و تشکیل کارگروه ویژه برای صدور اسناد حدنگاری برای ۱۳ منطقه دیگر انجام شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: الکترونیکی کردن بسیاری از فرایندها در مراکز، معاونت ها و واحد های ثبتی از جمله مرکز مالکیت معنوی و بخش های مختلف ثبتی انجام شده به طوری که در ۳ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ تعداد خدمات ثبتی الکترونیک ارائه شده ۲۷ میلیون و ۹۸۳ هزار و ۷۶۲ مورد بوده که در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد ۵۱ درصدی بوده‌ایم.

بابایی اظهار کرد: ۳۵ سامانه تخصصی و ۱۳ سامانه عمومی راه اندازی و در حال خدمت است که ۸ سامانه تخصصی در ۹ ماه اخیر راه اندازی شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در سه ماه ابتدایی امسال ۸۷۷ هزار و ۸۹۶ فقره سند مالکیت صادر شده که نسبت به مدت مشابه شاهد رشد ۱۳ درصدی بوده ایم. همچنین در حوزه اسناد مالکیت کشاورزی شاهد رشد ۸۷ درصدی بوده ایم.

بابایی اظهار کرد: در سه ماه ابتدای سال شاهد تنظیم ۴ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۸۷۸ سند بوده ایم که در مقایسه با سه ماه گذشته شاهد رشد ۲۵ درصدی هستم.

وی گفت: سازمان ثبت از جمله دستگاه های پیشرو در ارائه سازو کارهای حمایتی از شرکت دانش بنیان بوده و با تشکیل شورای راهبری شرکت های دانش بنیان اقدامات حمایتی در حوزه ثبت شرکت ها و شناسایی آسیب ها ومعایب در خصوص ثبت شرکت ها داشته است.

بابایی افزود: امیدواریم در دوره تحول و تعالی به ریاست رئیس قوه قضاییه سازمان ثبت را به یک سازمان در تراز نظام اسلامی تبدیل کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *