بیش از 7 هزار زندانی در زندان‌های پایتخت مشغول به کار هستند/ فعالیت 80 کارخانه در زندان‌های استان تهران/ موافقت با استفاده 349 مددجو از پابند الکترونیک در سه ماه اول سال

16:13 - 06 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۲۰۵۲
مدیر کل زندان های استان تهران گفت: خوشبختانه موفق شده ایم با توجّه به حساسیت انتخاب مکان زندان و توجّه به وجود زیرساخت های خدماتی، مکان هایی را برای جابه جایی زندان های تهران شناسایی کنیم.

خبرگزاری میزان - به گزارش مرگز رسانه قوه قضاییه، در دوران تحولی و تعالی قوه قضاییه بنا بر تاکیدات و دستورات حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، با رویکرد جدید جهادی به مقوله زندان‌ و زندانیان رسیدگی می‌شود و ساماندهی وضعیت زندان‌ها و توجه به حقوق زندانیان بصورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است. از همین رو با مدیر کل زندان های استان تهران به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

یکی از دستورات رئیس قوه قضاییه درباره خروج از زندان ها از محیط های شهری بوده است، در حال حاضر چه تعداد از زندان های استان تهران در محیط شهری قرار دارند و چه اقداماتی برای خروج آن ها از محیط های شهری صورت گرفته است؟

حیات الغیب: در حال حاضر زندان های اوین، قزلحصار، رجایی شهر و ورامین در بافت شهری قرار دارند. انتقال زندان ها از محدوده شهرها نیازمند امکان سنجی توسط نهادهای ذی‌صلاح است که خوشبختانه موفق شده ایم با توجّه به حساسیت انتخاب مکان زندان و توجّه به وجود زیرساخت های خدماتی نظیر آب، گاز، برق و ... دسترسی آسان توسط مراجعین به زندان، مکان هایی را شناسایی کنیم و پس از اخذ مجوز از نهادهای بالادستی اقدامات لازم در این خصوص انجام خواهد شد.

یکی از تأکیدات حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای بر باز اجتماعی کردن زندانی ها بوده است، از این رو یکی از راه های حصول این امر اشتغالزایی و مهارت افزایی زندانیان است . در این خصوص چه اقداماتی در زندان های استان تهران صورت گرفته است؟

حیات الغیب: یکی ازمأموریت های سازمان زندان ها، اصلاح و تربیت زندانیان است که این مهم با اقدامات فرهنگی، تربیتی، آموزشی هنری و ورزشی در سطح زندان ها انجام می گیرد به گونه ای که همه زندانیان می توانند از تحصیلات نهضت سواد آموزی تا دانشگاه را بدون هیچگونه محدودیتی بهره مند شوند، همچنین با حضور بیش از 60 نفر از مبلغین روحانی همه روزه نمازهای جماعت و کلاس های آموزشی احکام، عقاید و قرآن را برای زندانیان اجرا می کنند.

همچنین وجود سالن های ورزشی، زورخانه، همکاری و همراهی رؤسای فدراسیون های ورزشی مختلف زمینه انجام ورزش صبحگاهی و ورزش های تخصصی همچون فوتسال، کشتی، تنیس روی میز، ورزش های بومی و محلّی و ورزش پهلوانی و ... را برای زندانیان فراهم کرده است. تشکیل گروه های سرود، نمایش و شرکت زندانیان در جشنواره های هنری یکی دیگر از فعالیت های حوزه فرهنگی تربیتی است که بخشی از زندانیان علاقه مند را به خود جذب کرده است.    

در همین راستا علاوه بر آموزش های عقیدتی و مذهبی، موفقیت های زیادی در بخش آموزش های حرفه آموزی به مددجویان داشته ایم تا زندانیان آمادگی لازم را برای شرکت در کارگاه های اشتغال داشته باشند.

چه اقداماتی برای ایجاد کارگاه اشتغال زندانیان انجام شده است؟

حیات الغیب: عقد قرارداد با کارآفرینان صنایع مختلف در خصوص ایجاد اشتغال و مهارت آموزی جهت زندانها، استفاده از تمام ظرفیت های زندان از طریق کارگاه و به صورت استاد، شاگردی و دریافت گواهینامه از مراجع ذیصلاح برای زندانیان، مهارت آموزی و حرفه آموزی زندانیان با سازمان های (صنعت، معدن و تجارت – مرکز ملی فرش – تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی – بسیج سازندگی و شهرک های صنعتی) ، قرارداد با مربیان ساعتی به تعداد 16 نفر از جمله اقدامات در این بخش محسوب می شود.

رئیس سازمان زندان ها در راستای اشتغال آفرینی زندانیان تأکیدات زیادی را مطرح کرده اند، بفرمائید چه تفاهم نامه هایی با سایر سازمان ها و ارگان ها در جهت تحقق این امر منعقد شده است؟

حیات الغیب: تفاهم نامه همکاری با اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران، تفاهم نامه همکاری با سازمان صنعت و معدن در استان، تفاهم نامه همکاری با مرکز ملی فرش، تفاهم نامه همکاری با مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، تفاهم نامه همکاری با بسیج سازندگی، تفاهم نامه همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان تهران از جمله تفاهم نامه های منعقد شده در این بخش هستند.

چه تعداد از زندانیان با رأی باز استان تهران در حال حاضر در کارخانجات تولیدی مشغول به کار هستند؟

حیت الغیب: تعداد کل زندانیان رآی باز یک هزار و 509 نفر هستند که از این تعداد یک هزار و 295 نفر در زندان نیمه باز و 214 نفر در سایر مراکز به صورت رأی باز مشغول به کار هستند.

تعداد 891 نفر در کارخانه های تولیدی و سایر مراکز اداری مشغول به کار بوده و تعداد 381 نفر هم در مراجع ذیربط ( سازمان زندان ها )، انجمن و بنیاد مشغول به کار هستند. تعداد کارخانه های فعال در زندان های استان تهران 80 عدد است که تعداد 2 هزار و 560 نفر در آن ها مشغول به کار هستند.

چه میزان از زندانیان استان تهران در حال حاضر از اشتغال نشسته بهره مند شده اند؟

حیات الغیب: در حال حاضر تعداد 3 هزار و 667 نفر معادل (10%) در زمینه اشتغال نشسته فعال هستند.

چندی پیش رئیس سازمان زندان ها از ایجاد کارگاه های تولیدی در اندرزگاه های زندان خبر دادند آیا این امر در زندان های استان تهران محقق شده است؟ اگر شده است بفرمائید کدام زندان ها به این موضوع پرداخته و چه تعداد هستند ؟ همچنین بفرمائید زندانیان این زندان ها به چه حرفه ای مشغول هستند؟

حیات الغیب: در حال حاضر زندانیان شاغل در کارگاه خیاطی 960 ، زندانیان شاغل در کارگاه قالی بافی 150، زندانیان شاغل در کارگاه فراجی ( کیف )220 ، زندانیان شاغل در کارگاه کفاشی 150، زندانیان شاغل در کارگاه مونتاژ  3 هزار و 300 و زندانیان شاغل در سایر حرفه‌ها 2 هزار و 591 نفر هستند. بنابراین مجموع زندانیان شاغل در زندانهای استان تهران به  7 هزار و 371 نفر می رسند.

چندی پیش رئیس قوه قضاییه دستور دادند تا زمینه بازدید نمایندگان مجلس از زندان ها فراهم شود، در این خصوص چه اقداماتی را ترتیب داده اید و تاکنون چند بازدید صورت گرفته است؟

حیات الغیب: از ابتدای سال جاری تاکنون اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی از زندان های سطح استان بازدید به عمل آورده اند و هرزمان که نمایندگان اراده کنند مجموعه اداره کل زندان های استان تهران در این خصوص آماده همکاری است. لازم به ذکر است در هفته جاری اعضای کمیسیون امنیّت ملّی و سیاست خارجی از زندان اوین بازدید داشته اند.

یکی دیگر از تأکیدات ریاست قوه قضاییه تسهیل حضور مستمر قضات در زندان ها بود آیا این امر تحقق یافته است؟ درباره میزان تحقق این مسئله توضیح دهید؟

حیات الغیب: در راستای ارتقاء خدمات و معاضدت قضایی به زندانیان با مشارکت فعال مدیران و معاونین زندان ها با همکاری و تعامل خوب قضات به منظور کمک به تأمین امنیت روانی زندانیان، پاسخگویی به سئوالات و ابهامات قضایی آنان و تسریع در تعیین تکلیف متهمان و در نهایت کاهش جمعیت کیفری، از ظرفیت حضور قضات استفاده قابل توجهی به عمل آمده است. لازم به ذکر است  از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 988 نفر از قضات از زندان های استان  بازدید به عمل آورده اند.

چه میزان از زندانیان استان تهران در زندان ها از ارفاقات قانونی بهره مند شده اند؟

حیات الغیب: آمار ارفاقات قانونی محکومان در سال 1041 در بخش آزادی های مشروط 2 هزار و 289 بوده که 247 مورد از آن به نتیجه رسیده است. همچنین در بخش تعلیق اجرای مجازات تعداد درخواست ها 905 مورد بوده که 199 مورد از ان به نتیجه رسیده است.

همچنین در بخش پابند الکترونیکی تعداد درخواست ها یک هزار و 669 مورد بوده که 349 مورد از آن به نتیجه رسیده است. همچنین در بخش مرخصی پایان حبس تعداد درخواست ها یک هزار و 258 مورد بوده که یک هزار و 159 مورد از آن به نتیجه رسیده است.

همچنین در بخش «اعطای مرخصی» تعداد درخواست ها 7 هزار و 85 مورد بوده تمام درخواست ها به نتیجه رسیده است.  در بخش «عفو، تخفیف مجازات و بخشودگی» تعداد درخواست ها 689 مورد بوده که 434 مورد از آن به نتیجه رسیده است.

همچنین در بخش «پیگیری وضعیت متهمان بلاتکلیف» تعداد درخواست ها 4 هزار و 593 مورد بوده که 3 هزار و 902 مورد از آن به نتیجه رسیده است. در بخش «انتقال محکومان غیربومی به موطن خویش» تعداد درخواست ها 490 مورد بوده که 179 مورد از آن به نتیجه رسیده است.

مجموعا تعداد درخواست برای ارفاقات قانونی در سال 1401 در زندان های استان تهران  18 هزار و 978 مورد بوده که  11 هزار و 540 مورد از آن به نتیجه رسیده است.

تاکنون چه خدمات حمایتی از زندانیان استان تهران در یک سال گذشته صورت گرفته است؟

حیات الغیب: 13 انجمن حمایت در سطح استان، ستاد دیه و نیز مرکز مراقبت پس از خروج با بهره مندی از ظرفیت حداکثری خیران و جلب مشارکت های عمومی به دنبال کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و بدهکاران مالی، تأمین سبدهای معیشتی، کمک مستمر به خانواده های نیازمند، کمک هزینه رهن و اجاره و همچنین ایجاد اشتغال برای زندانیان آزاد شده با اعطاء تسهیلات ارزان قیمت هستند.

در سال 1400 تعداد 23 هزار و 587 بسته حمایتی اعطا شده است. همچنین در 3 ماهه اول سال 1401 تعداد  4 هزار و 604 بسته حمایتی اعطا شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: زندان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *