۹۷ گلوگاه اصلی فساد شناسایی شد

23:25 - 05 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۲۸۱۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور از شناسایی ۹۷ گلوگاه اصلی فساد خبر داد.

خبرگزاری میزان -  ذبیح الله خداییان شامگاه یکشنبه در برنامه زنده تلویزیونی صف اول گفت: معتقدیم تا زمانی که ریشه جرم و فساد باقی است هر چه با آن برخورد کنیم، آن فساد ایجاد خواهد شد مانند گرد و خاکی که برای ریشه کن کردن آن نخست باید منشا آن را از بین برد.

وی افزود: بر این اساس برنامه های سازمان و بازرسی در دستور کار داریم متناسب با این هدف  یعنی شناسایی گلوگاه های فساد و پیگیری برای رفع و انسداد آنها با کمک دستگاه‌های مرتبط است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به کار پژوهشی انجام شده از سوی سازمان بازرسی، اظهار داشت:  آسیب شناسی در بخش های مختلف کشور انجام شد که ۲۰۰۰ آسیب شناسایی و این آسیب ها سبک و سنگین شد که به ۷۰۰ مسئله مهم رسیدیم و از میان آنها مهم‌ترین چالش‌ها را بررسی کردیم و به ۱۹۰ مورد و  در پایان به۹۳ گلوگاه فساد رسیدیم.

خداییان خاطرنشان کرد: قسمت اعظم برنامه های سازمان بازرسی به پیگیری و رفع این گلو گاه ها اختصاص داده شده است.

 مساله اصلی در مالیات، فرار و معوقات مالیاتی است

خداییان با تک محصولی خواندن اقتصاد کشور یعنی وابسته بودن به نفت، اقتصاد تک محصولی را اقتصاد رانتی دانست و گفت: راه نجات ما از اقتصاد تک محصولی، جلوگیری از فرار مالیاتی است. اگر بازرسان ما به سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده‌اند و بررسی کنند رئیس این سازمان که اختیار ۱۰ نفر نیروی شرکتی را داشته آیا ۱۰ نفر را در اختیار گرفته یا ۱۱ نفر یا آیا از ماشینهای در اختیار، استفاده غیرمجاز داشته است یا نه اینها مسئله اصلی نیست؛ بلکه مسئله اصلی ما در آن بخش فرار، معوقات و اجتناب مالیاتی است.

وی خاطرنشان کرد: باید روی این گلوگاه اصلی متمرکز شویم که چرا ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار فرار مالیاتی داریم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: با کمک مسئولان امر با شناسایی این درگاه‌ها این چالش اصلی را رفع کنیم اگر این اتفاق افتاد به کشور خدمت کرده ایم در غیر این صورت خودمان را به مسائل جزئی سرگرم کرده‌ایم که در کشور چندان تأثیرگذار نیست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور رویکرد دیگر در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه را حمایت از مدیران پاکدست، زحمتکش و پرتلاش دانست و گفت: مدیران پاکدست در دوران مدیریت، خود را به آب و آتش می‌زنند ریسک پذیر هستند و تلاش می کنند البته ممکن است در زمان کار خطایی هم داشته باشند اما در مجموع تلاشگرند.


خداییان هدف از بازرسی را نظارت بر اجرای قانون عنوان کرد و با اشاره به طراحی سامانه‌ای برای مدیران شایسته ادامه داد: سامانه ای با عنوان بانک مدیران شایسته طراحی کرده‌ایم و تاکید بازرسان ما در سراسر کشور این است اگر در اداره بازرسی میکنید فقط دنبال ضعف نگردید و ببینید آیا مدیر آنجا چه نقاط قوتی هم دارد و محاسن آن را هم وارد این سامانه کنید و اگر بازرسی تمام شد همه آنچه از موارد مثبت یا منفی مدیر است وارد آن سامانه شود و به عنوان یک بانک جامع در اختیار همه بخش‌ها قرار بگیرد.


وی با ذکر مثالی اضافه کرد: فرض کنید در طول سال در دوره مدیریت یک مدیر در یک سال ۳ بازرسی از محل کارش داشته باشیم این فرد بخواهد برای نمایندگی کاندید شود ما اطلاعات کامل از آن مدیر داریم که ممکن است از ما استعلام بگیرند. بهترین دستگاهی که می تواند اطلاعات خوبی از نقاط مثبت و منفی یک مدیر جمع کند همین سازمان بازرسی است‌.


خداییان درباره فرار مالیاتی گفت: سازمان بازرسی هر سال ۳۰ هزار میلیارد فرار مالیاتی را شناسایی و به دستگاه ها برای وصول فرار مالیاتی کمک می کند.


اطلاعات دستگاه ها باید شفاف و در دسترس مردم باشد


رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به فعالیت دولت هوشمند و الکترونیک نظارت های فناورانه این سازمان گفت: یکی از راه های مبارزه با فساد، اصل شفافیت است و اگر می‌خواهیم دستگاه سالم باشد باید اطلاعات آن در دسترس و شفاف باشد و فساد معمولاً در نقاط کور و تاریک اتفاق می‌افتد.


وی افزود: در قانون ارتقای سلامت اداری تاکید شد که اگر هر دستگاهی می‌خواهد مجوز یا موافقت اصولی، صادرات واردات، مناقصه‌ها یا مزایده هایی داشته باشد ، این فعالیت‌ها شفاف و الکترونیک باشد و مردم به آن دسترسی داشته باشند.
هر چند در دولت جدید رئیس جمهور حتی از در زمان ریاست قوه قضاییه به الکترونیکی شدن دستگاه اعتقاد داشت اما هنوز به رغم بحث الکترونیکی شدن، برخی دستگاه ها با داشتن بانک اطلاعاتی متمرکز موافقت نمی کنند تا این دستگاه‌های اجرایی و دولتی به فراخور نیاز خود از این بانک اطلاعاتی استفاده کنند .


وی ادامه داد: برخی دستگاه‌ها سایر دستگاه‌ها را محرم نمی دانند فقط خود را مهم می‌دانند و اجازه دسترسی به اطلاعات خود را به بقیه نمی دهند اگر این مقاومت ادامه یابد لازم است مجدد ضمانت اجرا در قانون به ویژه در قانون برنامه توسعه هفتم دیده شود تا اگر مثلاً نظارت کار می خواهد یارانه سازی را عملیاتی کند و تمکن افراد را بسنجد لازم است ضمانت اجرایی گذاشته شود تا دستگاه ها تمکین کرده و به سایر دستگاه ها برای استفاده از اطلاعات مورد نیاز به اجازه دسترسی دهند.


خداییان یادآور شد: یکی از موارد اصلی سند تحول استفاده از فناوری‌های نو به ویژه در سازمان بازرسی است که همه فرآیند آن به مرور در حال انجام است و کرونا آن را شدت بخشید. چون به صورت سنتی نمی توانیم نظارت داشته باشیم از دوره های مختلف اقدامات خوبی انجام و سامانه‌های بسیار خوبی طراحی شد اما رئیس قوه قضاییه در این دوره به بخش فناوری تاکید دارد اگر کمبود اعتبار در این زمینه داشته باشیم از یک جا بزنیم و اعتبار آن را تامین کنیم.


رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره گرانی میوه های شب عید و نتیجه این پرونده با بیان اینکه یک بازرسی ممکن است چندین نتیجه را در بر داشته باشد،گفت: یک نتیجه هشدار و پیشنهاد و نتیجه دیگر مواجهه با جرم است یعنی در اثر تعلل و ترک فعل خسارتی به بیت المال وارد شده است که در این حالت پرونده کیفری و برخی موارد هم که جرم نیست پرونده انتظامی هم تشکیل می شود.


وی افزود: چون پرونده ها در دستگاه قضایی در مرحله رسیدگی قرار دارد از اعلام اسامی افراد جلوگیری کنیم تا رای نهایی آن صادر شود.


خداییان درباره کمک به الکترونیکی شدن دولت و وظیفه این سازمان تا پایان شهریور برای انجام این کار اظهار داشت: سازمان بازرسی وظیفه نظارت بر حسن اجرای قانون دارد و نظارت باید فعال باشد از این منظر که تکالیفی در قانون پیش‌بینی می‌شود و برخی دستگاه ها به آن عمل نمیکنند نظارت داریم و می‌توانیم ورود و آنها را به انجام تکالیف شان ملزم کنیم که یکی از این تکالیف همین سامانه هاست مانند سامانه جامع تجارت و الکترونیکی کردن مجوزی که دستگاه ها می دهند.


وی با بیان اینکه نظارت ها به تولید کمک می‌کند ادامه داد : در همین هفته از چند شرکت دانش بنیان بازدید داشته‌ایم غالبا سرمایه‌گذاران از مراجعات متعدد به دستگاهها برای گرفتن موافقت اصولی یا مجوز گلایه‌مند بودند در حالی که قانون تکلیف کرده بود همه مجوز ها الکترونیکی شود تا نیازی نباشد مردم به دستگاه ها مراجعه کنند.


خداییان تصریح کرد: متاسفانه بانک اطلاعاتی نداریم و دستگاهی که چند مجوز صادر میکند بیشتر خود اظهاری است است که حدود ۱۴۷۸ مجوز را شناسایی کردیم که هزار مورد آن الکترونیکی شده است و بقیه ناقص است یا اصلا متصل نشده اند.


این مقام قضایی تاکید کرد: مدیرانی که در این خصوص به تکالیفشان عمل نکنند به دستگاه قضایی معرفی می کنیم و خوشبختانه در قانون برای این ترک فعل، مستنکف از اجرای قانون جرم محسوب میشود و مجازات حبس دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور این سازمان را مهمترین نهاد نظارتی کشور دانست و گفت گفت: همه دستگاه های حکومت کشور تحت نظارت سازمان بازرسی قرار می‌گیرد و هیچ دستگاهی مستثنی از ان نیست و موضوعاتی که مشمول بازرسی قرار می گیرد قابل قیاس با سازمان‌های دیگر نیست.


وی افزود: یکی از مراجع نظارتی در دستگاه قضایی دیوان عالی کشور است که برای حسن اجرای قانون در محاکم نظارت دارد اما نظارت سازمان بازرسی یک نظارت عام است و کل امور را شامل می شود و نظارت مجلس هم به این وسعت حتی نیست. لذا یکی از سیاستهای قوه قضاییه این است که ماموریت ها و تکالیفی را بر عهده سازمان بازرسی می گذارد تا چون نظارت سازمان بازرسی مانند نظارت دیگر سازمان ها نیست.


خداییان درباره سیاست افزایش جمعیت در کشور گفت جمعیت در کشور برخلاف دهه ۶۰ رو به کاهش است و کم کم مانند کشورهای اروپایی می شویم با تاکیدات رهبر معظم انقلاب، این هم تکلیف شرعی است و هم اسناد بالادستی مانند سیاستهای کلی جمعیت و خانواده یا مثلاً نقشه مهندسی فرهنگی کشور یا سیاست های حاکم بر برنامه ششم و خود برنامه ششم توسعه و توجه به افزایش جمعیت کشور دلالت دارند که مهمتر از همه اینها قانون جوانی جمعیت است.

انتهای پیام/


برچسب ها: قوه قضائیه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *