رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آمریکا پیشرو در یکجانبه گرایی، تحریم و تجاوز به حقوق ملت‎ها

15:22 - 06 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۳۳۴۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا همواره با یکجانبه‎گرایی و تحریم‌، حقوق بسیاری از ملت‌‎ها را در سراسر جهان نقض می‌کند.

خبرگزاری میزان – واشنگتن در حالی دیگر کشورها را در زمینه‌های مختلف و به‌ ویژه حقوق بشر متهم می‌کند که این کشور اصلی‌‎ترین ناقض حقوق بشر در جهان است.

در حقیقت، این واشنگتن است که نظم امنیتی بین‌المللی را تضعیف می‌کند و خطرات و چالش‎های فزاینده‌ای را برای صلح جهانی و ثبات منطقه‌ای به همراه دارد.

به گزارش «گلوبال تایمز»، پایان جنگ سرد، عصر جهان تک قطبی را آغاز کرد که شاهد آن بود که آمریکا به طور فزاینده‌ای از یکجانبه‌گرایی پیروی کرد؛ به ویژه از آغاز قرن جاری، این کشور به بهانه «ضد تروریسم» جنگ‌هایی را علیه افغانستان، عراق و سوریه آغاز کرده و باعث کشته شدن بیش از 800 هزار نفر شده است.

نمودهایی از یکجانبه‌گرایی آمریکا

در چند سال گذشته، چنین یکجانبه‌گرایی با خروج واشنگتن از نهادهای بین‌المللی مستقر عمدتاً به سه صورت منعکس شده است.

اولین مورد خروج از توافقنامه‌ها و نهادهای جهانی از جمله توافق هسته‌ای، یونسکو، شورای حقوق بشر سازمان ملل و غیره است.

مورد دوم خروج از نهادهای منطقه‌ای مانند توافقنامه مشارکت «ترانس پاسیفیک» (TPP) و معاهده آسمان‎های باز است؛  سومین مورد، خروج از معاهدات دوجانبه است، به عنوان مثال معاهده ABM و معاهده INF.

آمریکا برای منافع خود یکجانبه‌گرایی را دنبال می‌کند

در نتیجه، نظم امنیتی بین‌المللی که صلح جهانی را در هفت دهه گذشته تضمین کرده است، در حال فروپاشی است.

اگر واشنگتن به جای حفظ مکانیسم امنیت جمعی به یکجانبه‌گرایی برای پیگیری منافع خود ادامه دهد، صلح و ثبات جهانی می تواند در خطر باشد.

با این وجود افزایش یکجانبه‎گرایی در سیاست خارجی آمریکا می‎تواند به نوبه خود بر منافع خود این کشور نیز تأثیر بگذارد چرا که در عرصه بین‎‌المللی به انزوا کشیده شده است.

انزوای آمریکا در سطح بین‌الملل

اگر سیاست خارجی واشنگتن به این مسیر ادامه دهد، قطعا آمریکا بیشتر و بیشتر تنها و خشمگین خواهد شد و حتی تبدیل به یک «ظالم خشمگین» شود که متحدان و دوستان را نیز از خود دور نگه می‎دارد.

یکجانبه‌گرایی اغلب به عنوان یکی از مؤلفه‌های سیاست خارجی آمریکا از سال‌های دور شناسایی می‌شود.

آمریکا که خود را باصطلاح حامی و سردمدار حقوق بشر معرفی می‎کند، در خط مقدم محکومیت نقض حقوق بشر در سطح جهانی قرار داشته است.

با این حال، انتقادهای سازمان ملل و شهروندان آمریکایی نشان می‌دهد که این کشور به عنوان نمونه پیشرو نبوده است، زیرا موارد بسیاری از نقض حقوق بشر از سوی آن آشکار شده است.

ابتکار سنجش حقوق بشر در مورد چگونگی اجرای حقوق بشر بین‌المللی توسط کشورها گزارش می‌دهد؛ آخرین گزارش برای آمریکا مثبت نیست؛ در واقع، آمریکا در چندین دسته عملکرد «مفتضحانه» داشته و «نتایج بسیار ضعیف» را دریافت کرده است؛ به عنوان مثال، به دلیل ناکامی در محافظت از شهروندان در برابر تبعیض و خشونت پلیس.

اتهامات واشنگتن علیه کشورها و وضعیت حقوق بشری در داخل آمریکا

آمریکا نقش پیشرو در محکومیت نقض حقوق بشر در سراسر جهان ایفا کرده است؛ به عنوان مثال کشورهای دیگر را به دلیل آنچه سرکوب اعتراضات عنوان می‌کند، هدف قرار می‌دهد.

با این وجود اعتراضات سال‌های اخیر در آمریکا نشان دهنده نفاق آشکار این کشور است؛ قتل «جورج فلوید» به دست افسران پلیس آمریکا اعتراضات جهانی علیه خشونت پلیس را برانگیخته است.

معترضان آمریکایی عمدتاً با خشونت بیشتر پلیس روبرو شده‌اند.

آنچه که با مجموعه ای از اعتراضات مسالمت آمیز آغاز شد، به سرعت به هرج و مرج گسترده تبدیل شد، با خودرو‎های پلیس به سمت معترضان، حمله‌ور می‌شود و بسیاری مجروح می‌شوند؛ پلیس آمریکا حتی به خبرنگاران نیز حمله می‌کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *