۱۴هزار و ۳۰۱ مورد دادرسی الکترونیک در مجتمع‌های قضایی تهران انجام شده است/ رشد ۹ درصدی پرونده های مختومه

10:52 - 07 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۳۴۱۵
رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران، گفت: 14 هزار و 301 مورد دادرسی الکترونیک در سطح مجتمع‌های قضایی تهران در سال گذشته انجام گرفته است.

خبرگزاری میزان- ابلاغ قضایی به‌ صورت الکترونیک از جمله موارد مهم و راهبردی در جهت کاهش اطاله دادرسی است و رئیس دستگاه قضا نیز بارها بر استفاده از فناوری های نوین در دستگاه قضا و حرکت به سمت قوه قضاییه هوشمند تاکید کرده است. در همین راستا و در عمل به تاکیدات رئیس دستگاه قضا در مجتمع های قضایی تهران در سال گذشته 86 درصد ابلاغ های قضایی به صورت الکترونیک بوده که در مقایسه با سال 99 که 82 درصد بوده از رشده 4 درصدی برخوردار بوده است.

در راستای این اقدام موثر در مجتمع های قضایی تهران بر آن شدیم با یحیی جعفری، رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران به گفت و گو بنشینیم که مشروح آن در ادامه می آید.

میزان- محاکم دادگستری تهران چه تعداد پرونده ورودی دارد و آیا تعداد ورودی پرونده ها افزایش داشته است؟

جعفری: بر اساس آمار دریافتی از سیستم قوه قضاییه میزان پرونده‌های ورودی به محاکم تهران در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با زمان مشابه در سال ۱۳۹۹ میزان ۴۳.۶۵۲ فقره معادل ۷ درصد رشد داشته است که این افزایش ورودی موجب سختی کار برای همکاران شده است و تلاش مجاهدانه آنان در پاسخگویی و رسیدگی به این حجم از پرونده های وارده قابل تحسین است.

میزان- چه تعداد پرونده کثیر الشاکی در یک سال گذشته در محاکم دادگستری تهران مورد رسیدگی و تعیین تکلیف قرار گرفته است ؟

 جعفری: در پرونده‌های حقوقی با خواهان بیش از ده نفر ۵۷۵ پرونده و در پرونده‌های کیفری با شاکی بیش از بیست نفر ۵۹۴ پرونده در سال گذشته مختومه شده است.

میزان- پرونده ها مختومه در دادگاه‌های شهر تهران چه تعداد بوده است؟ تعداد این پرونده‌ها در مقایسه با سال گذشته چه تغییراتی داشته است؟

جعفری: تعداد پرونده‌های مختومه در سال ۱۴۰۰ برابر با ۶۹۶ هزار و ۷۴۸ پرونده بوده و در زمان مشابه سال قبل ۶۸۱ هزار و ۱۷۹ پرونده بوده است در نتیجه تعداد ۱۵ هزار و ۵۶۹ پرونده نسبت به دوره قبل افزایش داشته و میزان پرونده های مختومه رشد ۲ درصدی داشته است که با لحاظ ۷ درصد افزایش پرونده های وارده، همکاران مجمتع های قضایی تهران ، رشد حداقل ۹ درصدی در مختومه کردن پرونده‌ها را رقم زدند.

میزان- با توجه به تاکیدات رئیس قوه قضاییه برای افزایش روند دادرسی‌های الکترونیک، چه تعداد از دادرسی‌ها بصورت الکترونیک انجام شده است؟

جعفری: تعداد ۱۴ هزار و ۳۰۱ مورد دادرسی الکترونیک در سطح مجتمع های قضایی تهران در سال گذشته انجام گرفته است.

از جمله موارد مهم و راهبردی که در جهت کاهش اطاله دادرسی مفید و موثر بوده و نقش بسزایی داشته است، ابلاغ قضایی به صورت الکترونیکی است به‌طوری که درصد ابلاغ الکترونیک در مجتمع‌های قضایی تهران در سال ۱۴۰۰ برابر با ۸۶ درصد بوده که در مقایسه با میزان۸۲ درصد سال ۱۳۹۹ به میزان ۴ درصد رشد داشته است.

میزان- در خصوص دادرسی پرونده های قضایی زندانیان چه اقداماتی را ترتیب داده اید؟

جعفری: مجتمع قضایی شهید کچویی به منظور دادرسی پرونده‌های زندانیان در زندان اوین تاسیس شده که از تاریخ تاسیس تا آخر سال گذشته -معادل ۱۱ ماه- به ۴ هزار و ۵۰۰ فقره پرونده رسیدگی و تصمیم گیری شده است که یکی از اهداف رسیدگی حضوری و سریع به امور زندانیان و دسترسی آسان آنان به مراجع قضایی بود.

میزان- میزان پرونده‌های مختومه محاکم اقتصادی و پرونده‌های مجتمع تجاری به چه صورت است؟

جعفری: در یکسال گذشته از یکم تیر ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ خرداد ۳۱ تعداد هزارو ۳۵۵ فقره پرونده در شعب کیفری دو مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی و تعداد 2 هزار و ۵۷۹ فقره پرونده در شعب حقوقی مجتمع قضایی رسیدگی به دعاوی تجاری مختومه شده است.

میزان- در جهت رفع اطاله دادرسی چه اقداماتی صورت گرفته و وضعیت فعلی زمان رسیدگی چگونه است؟

جعفری: در محاکم تهران اقدامات خوبی در راستای کاهش اطاله دادرسی صورت گرفته و پرونده‌ها در یک زمان قابل قبول رسیدگی می‌شوند که تلاش مضاعف همکاران دلیل اصلی کاهش زمان رسیدگی است. به طوری‌که متوسط زمان رسیدگی در شعب حقوقی در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ ، ۱۲۶ روز بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ ده روز معادل ۷ درصد کاهش داشته است. همچنین متوسط رسیدگی در شعب کیفری در سال ۱۴۰۰ ، ۱۱۱ روز بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ ، 19 روز معادل ۱۵ درصد کاهش داشته است و متوسط زمان رسیدگی در پرونده‌های خانواده نیز در سال گذشته ۳۷ روز بوده که در مقایسه با سال قبل از آن ۴ روز معادل حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است. همچنین در خصوص پرونده‌های اجرای احکام مدنی نیز با کاهش روبرو بوده است به طوری که این متوسط رسیدگی در این نوع شعب در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۴۱ روز بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ هجده روز معادل ۱۱ درصد کاهش را نشان می دهد.

میزان- چه تعداد ملاقات مردمی در یک سال اخیر صورت گرفته است و اعم درخواست های مراجعان چه بوده است؟

جعفری: در راستای برنامه ریزی انجام شده به طور متوسط هر 10 روز به همراه معاونان قضایی ستادی در یکی از مجتمع‌های قضایی برنامه میز خدمت برگزار می شود. به طور کل در طول سال به‌جز ملاقات‌های مردمی در مساجد نماز جمعه و سایر اماکن تا ۴۰ مورد برنامه ملاقات مردمی انجام می‌شود.

البته ملاقات مردمی در ستاد محاکم همه روزه برقرار است و مختص به زمان خاصی نیست؛ همزمان در همه مجتمع‌های قضایی در روزهای یکشنبه با اعلام قبلی ملاقات مردمی برگزار می شود و در روزهای سه شنبه هر هفته نیز در برنامه ملاقات مردمی مسئولان قضایی دادگستری استان شرکت می‌کنیم. همچنین مردم در صورت تمایل می‌توانند برای روزهای شنبه و همکاران محاکم تهران روزهای چهارشنبه از طریق سامانه دادگاه‌های عمومی وانقلاب تهران به آدرس WWW.MAHAKEM-TH.EADL.IR ثبت نام اینترنتی جهت ملاقات و بیان مطالب داشته باشند.

به همین جهت تعداد ملاقات شوندگان قابل شمارش نیست و بسیار بالاست. از جمله مطالب و خواسته‌های مشترک مراجعان با توجه به اینکه مطالب مطروحه در همه زمینه‌های مرتبط با انواع پرونده‌ها وجود دارد، میتوان به مواردی از قبیل اطاله دادرسی و موانع اجرای احکام مدنی اشاره کرد.

میزان- در حال حاضر دادگاه‌ها با چه مشکلات و معضلاتی مواجه هستند؟

جعفری: وجود مشکل و کاستی در هر مجموعه‌ای امر محتمل و غیر قابل انکار است اما آنچه دادگاه‌ها در  انجام بهتر وظایف محوله با آن مواجه هستند، در درجه اول کمبود نیروی انسانی اعم از قضایی و اداری است و برای پاسخگویی به حجم بالای مراجعان به تعداد بیشتر نیرو و افزایش شعبه در برخی واحدهای قضایی نیاز داریم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *