40 درصد از پرونده‌های ورودی به دادگستری یزد در شوراهای حل اختلاف استان رسیدگی می‌شود

14:52 - 10 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۰۲۱۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان یزد، گفت: بیش از ۴۰ درصد از کل ورودی پرونده‌ها به دادگستری استان یزد در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود.

خبرگزاری میزان - غلامعلی دهشیری، بیان کرد:‌ یکی از ابعاد تحول و تعالی قوه قضاییه در حال حاضر «گسترش و توسعه فعالیت‌های شبه قضایی و حل اختلاف» است.

وی افزود: با توجه به تجارب نظام قضایی کشور، امروز همگان و قاطبه مسئولان به این باور رسیده‌اند که باید در تمام امور به ظرفیت و توان مردم تکیه کرد و دستگاه قضایی نیز با محوریت شورای حل اختلاف در مردم محوری و مشارکت جامعه در اجتماعی کردن فعالیت‌ها، پیشگام بوده که در این میان یکی از اهداف مهم تاسیس شوراهای حل اختلاف، قضازدایی و سبک سازی بار محاکم با استفاده از مشارکت و ظرفیت‌های مردمی در قالب توسعه حل اختلاف با تکیه بر نهادهای میانجیگری، داوری و سازش توسط شورای‌های حل اختلاف است.

دهشیری گفت: بیش از ۴۰ درصد از کل ورودی پرونده‌ها به دادگستری استان یزد در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان یزد با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در تحقق اهداف دستگاه قضایی، اظهار کرد:‌ ظرفیت واقعی مردم را باید از میان ریش‌سفیدان، گیس‌سفیدان، هنرمندان، ورزشکاران، امامان جمعه و افراد دارای متنفذ و صاحب نفس در محلات جستجو کرد و مورد استفاده قرار داد.

بیشتربخوانید

۵۴ درصد پروندها با همت شوراهای حل اختلاف یزد با صلح وسازش مختومه شدند

وی کسب مقام دوم استان یزد در صلح و سازش را مرهون تلاش اثر گذار مجموعه معاونت توسعه حل اختلاف، کارکنان خدوم و ساعی شورا و مردم متعهد و دیندار یزد دانست و گفت:‌ استان یزد پس از استان زنجان در رتبه دوم کشور در موضوع صلح و سازش قرار دارد، که این مهم ضمن تلاش مجموعه به روحیه تدین، دینداری و از خود گذشتگی مردم این دو استان باز می‌گردد.

دهشیری ختم دعاوی با صلح و سازش را مانا و ماندگار ذکر کرد و گفت:‌ زمانیکه با تلاش مجموعه شورا، پرونده‌ای با سازش و صلح ختم می‌شود، به طور معمول رضایت طرفین جلب شده و ختم پرونده به معنای ختم اختلاف و دعوا است.

وی ارائه آموزش و مهارت گفت‌وگو و فن مذاکره به اعضای شورای حل اختلاف را ضروری برشمرد و گفت: در مسیر تعالی صلح و سازش، باید کسب و ارتقاء دانش و مهارت‌های اعضا از طریق آموزش‌های مستمر مورد توجه قرار گیرد که در این میان ایجاد انگیزه، ترسیم چشم انداز مطلوب، حمایت از کارکنان و فعالان عرصه حل اختلاف اقدامی دارای اهمیت است.

رئیس کل دادگستری استان یزد با تقدیر از تلاش مجموعه شوراهای حل اختلاف که ایثار گرانه در مسیر اصلاح ذات البین تلاش می‌کنند، گفت:‌ امید است با تلاش ها و پیگیری‌های صورت گرفته وضعیت جذب کادر افتخاری شورا روشن، و با حمایت مقامات مسئول زمینه جذب آنان در شورای حل اختلاف فراهم شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *