نگاهی به شهر بصره؛ از آغاز تا پایان قرن اول هجری

11:04 - 21 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۴۶۱۸۳
کتاب بصره و نقش آن در تحولات قرن اول هجری، اثر سید امیر حسینی، پژوهشگر و دانش‌آموخته تاریخ اسلام، است که نگاهی گذرا به فرآیند شکل‌گیری و ساختار اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بصره تا پایان دوره امویان دارد.

خبرگزاری میزان - کتاب «بصره و نقش آن در تحولات قرن اول هجری»، اثر سید امیر حسینی، پژوهشگر و دانش‌آموخته تاریخ اسلام، است که نگاهی گذرا به فرآیند شکل‌گیری و ساختار اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بصره تا پایان دوره امویان دارد.

این محقق در اثر خود پس از بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران ساسانی در آغاز اسلام، به چگونگی ساخت و مناسبات قبایل در بصره نظر افکنده است. سپس اوضاع این شهر را در عصر خلفای راشیدن به تصویر کشیده و از فتوحات و کارگزاران خلفا سخن به میان آورده است.

وی در ادامه به حکومت بصره در دوره خلفای اموی و زبیری و مروانی پرداخته و در انتها، اوضاع علمی و فرهنگی این شهر را بررسی کرده و مکاتب علمی و مشاهیر علمی و فرهنگی آن شهر را از نظر گذرانده است.

اهمیت نگارش این اثر، تحلیل حوادث تاریخی شرق خلافت اسلامی و به‌خصوص یکی از شهرهای مهم تأسیس‌شده، برای فتوحات ایران است. در این کتاب، موقعیت بصره در منازعات قرن اول هجری، به‌خصوص از سال 30 هجری تا پایان عصر امویان، به تصویر کشیده شده است.

بصره

مؤلف، مطالب کتاب را به 5 بخش تقسیم کرده است:

بخش اول، مربوط به فتح عراق و بنای شهر بصره است که در این بخش، ابتدا به اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران ساسانی توجه و سپس به آغاز فتوحات و تأاسیس شهر این شهر پرداخته شده است.

بخش دوم، شامل ساختار اجتماعی و مذهبی شهر نام برده است و در آن، نظامات اجتماعی و مناسبات قبایل مهاجر به این شهر و همچنین مناسبات بین عرب و غیر عرب بررسی شده است.

مؤلف در بخش سوم، یعنی مهمترین بخش کتاب، به اوضاع سیاسی و نظامی بصره نظر افکنده است. این بخش، خود به به چهار فصل تقسیم می‌شود: در فصل اول، این شهر در عصر خلفای راشدین مورد بررسی قرار می‌گیرد. در فصل دوم، به اوضاع این شهر در عصر خلفای اموی اختصاص دارد. فصل سوم، مربوط به اوضاع شهر در عصر خلیفه زبیری است و در فصل چهارم، شهر در عصر خلفای مروانی بررسی شده است که این فصل تا پایان حکومت بنی‌امیه را شامل می‌شود.

بخش چهارم

بخش چهارم که اوضاع علمی بصره را مد نظر دارد، خود به دو فصل تقسیم می‌شود. در فصل اول مکاتب علمی این شهر مورد نظر است و در فصل دوم مشاهیر ساکن در این شهر اعم از اصحاب، قُرّاء و ... معرفی شده‌اند.

مؤلف، در بخش پنجم که آخرین بخش کتاب است به مسجد جامع، اماکن مقدس و مقابر موجود در بصره پرداخته است.

«بصره و نقش آن در تحولات قرن اول هجری»؛ تألیف سید امیر حسینی، در 357 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 75000 تومان توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل به‌تازگی روانۀ بازار شده ‌است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *