کارنامه حقوق بشری جانسون؛ از حمایت از ناقضان حقوق بشر تا اجرای طرح‌های ضد مهاجرتی

9:15 - 20 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۲۴۱۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نگاهی به کارنامه حقوق بشری بوریس جانسون، نخست وزیر موقت انگلیس مجموعه ای از نقض‌های حقوق بشر را پیش چشم می‌آورد.

خبرگزاری میزان - «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس که اخیرا در پی رسوایی‌ها و امواج استعفا در کابینه پس از کمتر از سه سال حضور در خانه شماره 10، از سمت خود کناره گیری کرد، عملکردی فاجعه بار در زمینه حقوق بشر داشت.

به گزارش «میدل ایست آی»، «جانسون»، در دوره کمتر از سه ساله نخست وزیری خود با بزرگ ترین بحران‌های سا‌ های اخیر انگلیس مانند شیوع کرونا و برگزیت مواجه شد.

میراث حقوق بشری «جانسون» مجموعه ای از نقایض حقوق بشری و اشتباهات قابل اجتناب است.

طرح ضد مهاجرتی جنجالی موسوم به روآندا:

«جانسون» که با استفاده از بیگانه هراسی به موازات کارزار ضد اتحادیه اروپا به قدرت رسید، تلاش کرد تا این موضوع‌ها را سرمایه سیاسی خود کند.

در سال 2022 دولت «جانسون»، از طرح مهاجرتی «روآندا» رونمایی کرد که براساس آن پناهجویان با پروازی یک طرفه به «روآندا» در شرق آفریقا منتقل می‌شوند.

این طرح، مبارزان و فعالان حقوق بشری را به وحشت انداخت؛ طرح «روآندا» اکنون با حکم دادگاه حقوق بشر اروپا مسدود شده است.

در حالی که «جانسون» مدعیست هدف این سیاست مقابله با قاچاق انسان است، منتقدان این طرح می‌گویند که تنها هدف طرح «روآندا» منصرف کردن پناهجویان از ورود به انگلیس است.

فشار بر جنبش‌های مقاومت فلسطین در چارچوب حمایت از رژیم صهیونیستی:

دولت «جانسون» در نوامبر 2021 گروه مقاومت «حماس» را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده و اعلام کرد هدف از این اقدام مبارزه با صهیونیسم ستیزی است.

یکی دیگر از قوانینی که «جانسون» وعده اجرای آن را داده است، ممنوعیت جنبش بایکوت، واگذاری و تحریم  (BDS) است که هدف آن اعمال فشارهای غیرخشونت آمیز بر رژیم صهیونیستی برای پیروی از تعهداتش در قوانین بین المللی است.

فاجعه آفرینی در خاورمیانه:

«جانسون» هم در دوره تصدی وزارت خارجه و هم در دوره نخست وزیری خود، تا حد زیادی روابط سنتی انگلیس با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را حفظ کرد.

روابط صمیمانه «جانسون» با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با انتقاد گروه‌های حقوق بشری مواجه شد.

اما انتقاد اصلی از وی، مربوط به حمایت دولتش از جنگ ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان علیه یمن بود.

براساس گزارش‌ها، «جانسون»، میلیاردها پوند تجهیزات به ائتلاف سعودی فروخته است؛ آن هم در شرایطی که سازمان ملل از جنگ یمن به عنوان بدترین فاجعه انسانی یاد کرد.

انگلیس توقف موقت فروش تسلیحات به ائتلاف سعودی در سال 2019 را پس از رای دادگاه استیناف مبنی بر خطرناک نبودن این تسلیحات برای غیرنظامیان کنار گذاشت و فروش تسلیحات را از سر گرفت.

هواپیمای حامل «جانسون» در روزی در عربستان به زمین نشست که پادشاهی سعودی بیش از 80 نفر را اعدام کرد.

منتقدان سیاست‌های «جانسون» در خاورمیانه را متاثر از استانداردهای دوگانه ای می‌دانند که کشورهای ناقض حقوق بشر مانند عربستان را به جنایت‌های بیشتر تشویق می‌کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *