رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگرانی فزاینده درباره وضعیت زندانیان عقیدتی در زندان‌های عربستان

10:20 - 20 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۲۴۳۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گروه‌های حقوق بشری به شدت درباره وضعیت زندانیان عقیدتی در زندان‌های عربستان سعودی ابراز نگرانی می‌کنند.

خبرگزاری میزان – اطلاعات جمع‌آوری شده حاکی از آن است که زندانیان عقیدتی در زندان‌های عربستان در وضعیتی ناگوار قرار دارند.

گروه حقوق بشری « alqst» طی گزارشی به شدت درباره وضعیت زندانیان عقیدتی در زندان‌های عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده و می‌نویسد «به شدت نگران تحولاتی هستیم که امنیت و رفاه زندانیان عقیدتی در زندان‌های عربستان را تهدید می‌کند.»

این نگرانی‌ها پس از حمله اخیر به «محمد فهد القحطانی»، فعال برجسته حقوق بشری، توسط فردی با مشکلات روانی در زندان «الحائر» در ریاض بالا گرفته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اداره زندان‌های عربستان به طور عمد زندانیان عقیدتی مانند «محمد القحطانی، عیسی النخیفی، فوزان الحربی و محمد الحدیف» را در بند زندانیان دارای اختلالات روانی قرار می‌دهد.

با وجود درخواست‌های زندانیان عقیدتی برای انتقال به بندهای دیگر، زندان «الحائر» همچنان روی این موضوع پافشاری می‌کند و احتمال می‌رود که حملات بیشتر یا مشکلات مشابه در آینده رخ دهد.

در روز پنجشنبه، 26 می 2022، «القحطانی» توسط مردی با مشکلات روانی مورد ضرب و شتم قرار گرفت، قبل از اینکه سایر زندانیان برای توقف حمله و محافظت از القحطانی مداخله کنند؛ این اولین حمله در نوع خود نبود.

یکی از زندانیان بیمار روانی قبلا در زمانی که «القحطانی» در آنجا نگهداری می‌شد، قبل از اینکه برخی دیگر از بازداشت شدگان به سرعت به محل حادثه برسند و آتش را کنترل کنند، اقدام به آتش‌سوزی در بند خود کرده بود،

اداره زندان «الحائر» نیز سال گذشته بدون اطلاع، «القحطانی» را در کنار زندانیان مبتلا به ویروس کرونا قرار داد؛ نمونه‌های دیگر از غفلت عمدی آن عبارتند از عدم ارائه درمان به القحطانی برای یک بیماری پوستی و محرومیت از درمان او حتی زمانی که وضعیت وی بسیار بدتر شده است.

 اداره زندان «الحائر» بیش از یک بار وعده داده که این موضوع را بررسی کند، اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است؛ «القحطانی» همچنین بارها برای انجام آزمایشات به بیمارستان زندان منتقل شده و هر بار به دلیل نداشتن وقت ملاقات بدون اینکه او را درمان کنند به زندان بازگردانده شده است.

این حوادث به‌خصوص نگران کننده است زیرا به نظر می‌رسد که توسط مقامات سعودی سازماندهی شده است؛ با قضاوت در مورد حمله هولناک و مرگبار به «موسی القرنی» در زندان «ذهبان» جده در اکتبر گذشته، غفلت عمدی پزشکی درباره «عبدالله الحمید» در زندان «الحائر» که منجر به مرگ او در آوریل 2020 شد، مرگ «زهیر شریده» بر اثر ابتلا به کرونا در ماه می 2021 و حمله به «خالد العمیر» در جولای سال گذشته.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر عربستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *