در صحن علنی مجلس چه گذشت؟/ کارت زرد نمایندگان به وزیر جهاد کشاورزی

9:19 - 21 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۳۸۹۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی در خصوص علت تخلفات گسترده‌ مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قانع نشدند.

خبرگزاری میزان - جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان برگزار شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی دستور نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

سوال آقای محمد صفائی نماینده محترم گناباد و بجستان و تعدادی دیگر از  نمایندگان از وزیر محترم جهاد کشاورزی

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد گزارش نهایی هیئت تحقیق و تفحص از منطقه آزاد اروند

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد مدیریت امور ماهیان خاویاری وابسته به شرکت مادرتخصصی خدمات کشاورزی

گزارش کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت ورزش و جوانان در مورد عملکرد فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در مورد عملکرد سازمان حفظ نباتات

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد: لایحه تصویب مقاوله نامه حق تشکل و مذاکره دسته جمعی مورخ 1949

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون انرژی در مورد: طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درمورد: طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکلهای صنفی تخصصی

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی ومحیط زیست درمورد: لایحه تصویب اصلاحات ضمایم کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها 1973

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد  طرح تبیین وضعیت شاخص های اقتصادی در پایان هر دولت

بررسی تقاضای استرداد لایحه ایجاد مناطق آزادتجاری صنعتی سرخس، دوغارون و مازندران.

کارت زرد نمایندگان به وزیر جهاد کشاورزی

محمد صفایی دلوئی به نمایندگی تعدادی از نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 21 تیر) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال ملی خود از سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی درخصوص علت تخلفات گسترده‌ مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، از پاسخ های وزیر قانع نشد که در نهایت توضیحات وزیر به رأی گذاشته شد و نمایندگان نیز با 79 رأی موافق، 121 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر قانع نشدند.

ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در تشریح گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص سوال از وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به نامه مورخ 9 اسفندماه 1400 گزارش کمیسیون کشاورزی در خصوص سوال ملی محمد صفایی دلوئی و تعدادی از نمایندگان مبنی برعلت تخلفات گسترده مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی  در اجرای ماده (207) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سوال فوق در نشست 20 اردیبهشت ماه 1401 کمیسیون با حضور 12 عضو کمیسیون، نماینده سوال‌کننده و وزیر مربوطه مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین نظر به عدم اقناع نماینده سوال‌کنندگان از پاسخ‌های مطرح شده ساداتی‌نژاد، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند (3) ماده (207) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش سوال را برای اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال کرد.

 سید جواد ساداتی‌نژاد در نشست علنی امروز مجلس در پاسخ به سوال نماینده گناباد و بجستان در خصوص علت تخلفات گسترده مدیران سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، گفت: سوال نمایندگان از دستگاه های اجرایی در راستای بهبود امور است باید توضیح دهم در شرایط حساس جهانی دولت ها برای تامین غذا اقدامات متعددی دارند از اسفندماه سال گذشته بخش زیادی از تلاش کشورها برای تامین غذا بوده است.

وی ادامه داد: تلاش دولت برای تامین امنیت غذایی با اجرایی شدن طرح مردمی سازی یارانه ها و تغییر نرخ ارز صورت گرفت و برای ایجاد آرامش در حوزه غذا با وجود شرایط سخت در جهان اقداماتی انجام شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی از جمله سازمان های مهم در حوزه امنیت غذایی و تنظیم بازار است، بیان کرد: نقش حمایت از کشاورز و دامپرور به عهده این سازمان است و به قولی سازمان تجارت و بازرگانی کشور محسوب می شود. از سوی دیگر نگاه حمایتی به مصرف کنندگان محصولات کشاورزی را دارد. تمام تلاش این سازمان حمایت از کشاورز و تولیدکنندگان است و زمانی که قیمت محصول زیر قیمت تمام شده باشد خرید تضمینی، حمایتی و توافقی انجام می دهد تا از تولیدکننده حمایت شود.

وی افزود: همچنین اگر شرایط برای مصرف کننده سخت باشد و شاهد افزایش قیمت در بازار باشیم این سازمان برای تنظیم بازار و مداخله در آن اقدام می کند و طبیعتا این عملیات دارای هزینه است و سازمان هایی که نقش حمایتی و تنظیم گری دارند زیان ده می شوند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه این سازمان در کنار کشاورز قرار دارد، بیان کرد: اخیرا شاهد مازاد تولید در بازار بودیم که اگر این مازاد جمع نمی شد منجر به حذف تولید، تولیدکننده می شدیم، از این رو سازمان تعاونی روستایی نقش زیادی در حمایت از تولید دارد و با شفافیت باید کار خود را ادامه دهیم.

لزوم پرداخت مطالبات گندمکاران کشور

بنا به اعلام خانه ملت، رحمت الله نوروزی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی  در تذکر شفاهی خود ضمن تبریک عید قربان و عید غدیر خم گفت: پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی قانع کننده نبود، از طرفی یکی از دغدغه های نمایندگان مجلس که در کمیسیون تلفیق نیز مطرح شد، مطالبه گندمکاران بود که برای این مهم 71 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد گلستان، اقتصاد کشاورزی است، افزود: پول محصول کشاورزان هنوز پرداخت نشده، در حالی که آنها در فصل کشت دوم قرار دارند. رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون کشاورزی مجلس حضور یافت و درخصوص پرداخت مطالبه گندمکاران قول مساعد دادند، اما متاسفانه تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی دغدغه رئیس مجلس و در رأس کشور مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: مطالبات کشاورزان در استان های مختلف کشور از جمله گلستان و اصفهان پرداخت نشده و گلایه مند هستند. وزیر جهاد کشاورزی صدای کشاورزان در دولت است و باید از آنها حمایت کند، چرا که کشاورزان مراحل کاشت، داشت و برداشت را باید طی کنند، لذا از رئیس مجلس درخواست دارم این موضوع را مدنظر قرار دهند.

نوروزی با بیان اینکه وضعیت حقوقی کارمندان با تورم موجود، همخوانی ندارد، اضافه کرد: کارمندان وزارت کشور، فرمانداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها مانند سایر ادارات دولتی از وضعیت حقوق خود ناراضی هستند. مجلس انقلابی باید برای این موضوع فکر اساسی داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: وزیر جهاد کشاورزی موضوع گندمکاران را پیگیر هستند و بخشی از آنها ان شالله در برنامه ریزی پرداخت هفته جاری قرار دارد.

نمایندگان گزارش تخلفات منطقه آزاد اروند را به قوه قضائیه ارجاع دادند

نمایندگان در ادامه نشست علنی امروز مجلس در جریان رسیدگی به گزارش نهایی هیئت تحقیق و تفحص از منطقه آزاد اروند مستند به ماده (234) مکرر آیین‌نامه داخلی مجلس با ارجاع گزارش به قوه قضائیه با 182 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

سیدغنی نظری‌خانقاه گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص گزارش نهایی این تحقیق و تفحص را قرائت کرد و در بخشی از این گزارش بیان کرد: نحوه تأسیس شرکت‌های تابع، وضعیت قراردادها، پرداخت‌های خارج از قانون به افراد، هزینه‌های خارج از شمول، سفرهای خارجه مدیرعامل، اراضی فروخته شده و اجاره داده شده، پرداخت حقوق، پاداش و مزایا مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: حساب‌های بانکی سازمان منطقه آزاد اروند مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد که ماده (3) آیین‌نامه معاملاتی مناطق آزاد در خصوص افتتاح حساب رعایت نشده است، همچنین استفاده غیرمتعارف از حساب‌های مذکور با توافقات غیرمطلوب با روسای بانک‌ها برای دریافت تسهیلات بانکی در قبال میانگین موجودی حساب بانکی صورت گرفته که دو هزار و 181 فقره وام اشخاص حقیقی و 61 فقره وام به اشخاص حقوقی پرداخت شده است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رهن هتل در مشهد، کیش، تهران و چالوس از سوی منطقه آزاد اروند گفت: این هتل‌ها به مبلغ 128 میلیارد ریال با توجیه از نقدینگی مازاد رهن شده است، همچنین 87 میلیارد ریال از وجوه سازمان به حساب قرض‌الحسنه بانک تجارت شعبه آبادان واریز و 23 میلیارد ریال سود بانکی دریافت شده است.

موافقت مجلس با طرح تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد دریاچه ارومیه

نمایندگان همچنین در جریان گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه با 182 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

سمیه رفیعی قبل از قرائت متن گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه، یاد دو خبرنگار محیط زیست که جان خود را در پی نامدیریتی ها و بی تدبیری های مسئولان سابق محیط زیست کشور از دست دادند، گرامی داشت.

در ادامه عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی امروز (سه‌شنبه 21 تیر) مجلس شورای اسلامی را راس ساعت 12 و 13 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی مجلس روز چهارشنبه 22 تیرماه رأس ساعت 7:45 خواهد بود.

لازم به ذکر است با پیشنهاد هیئت رئیسه برای برگزاری جلسات علنی و طبق رأی گیری قبل از شروع جلسه امروز مقرر شد مجلس شورای اسلامی هفته آینده در روزهای شنبه و یکشنبه جلسه علنی داشته باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *