خشونت پلیس علیه سیاهپوستان و زخم‌های نژادپرستی در آمریکا

13:39 - 21 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۴۴۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت‌‌های پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان در بستر نژادپرستی نهادینه در ساختار این کشور صورت می‎گیرد.

خبرگزاری میزان - پلیس شهر «آکرون» در ایالت «اوهایو» آمریکا در روز سوم جولای 2022 فیلم دوربین بدن افسر پلیس  مربوط به تیراندازی مرگبار به «جیلند واکر»، شهروند سیاهپوست این کشور، را منتشر کرد.

این فیلم لحظه هولناک به قتل رسیدن «واکر» از سوی چند افسر پلیس را نشان می‌دهد؛ گزارش‌ها حاکی از آن است که 60 گلوله به سمت وی شلیک شده است.

به گزارش «شینهوا»، پلیس در آمریکا سالانه بیش از هزار نفر را به ضرب گلوله به قتل می‌‎رساند و طبق داده‎های مربوط به خشونت پلیس، آمریکایی‌های آفریقایی تبار به میزان نامتناسبی قربانی می‌شوند.

تیراندازی وحشیانه پلیس آمریکا به «جیلند واکر» آمریکایی آفریقایی تبار توسط افسران متعدد با ده‌ها گلوله در «آکرون»، جای زخم نژادپرستی در آمریکا را باز کرد.

هشت افسر که مستقیما در تیراندازی نقش داشتند، به عنوان بخشی از پروتکل تیراندازی پلیس در مرخصی اداری قرار گرفتند.

«برایان نورمویل»، مفسر و نویسنده سیاسی و اجتماعی آمریکایی در توییتی در این باره نوشت «تخلفات رانندگی با 60 زخم ناشی از گلوله قبل از اینکه جسد او را دستبند بزنند، به پایان رسید. هیچ بهانه ای وجود ندارد؛ آن را به خاطر بسپار، فراموشش نکن و آن را به فهرست پایان‌ناپذیر جنایات علیه سیاهپوستان آمریکایی که در ساختار نژادپرستی سیستمیک انجام می‌شود، اضافه کن.»

قتل «واکر» توسط پلیس یک ماه پس از دومین سالگرد قتل «جورج فلوید»، شهروند آفریقایی آمریکایی، توسط «درک شووین»، افسر پلیس سفیدپوست صورت گرفت که در هنگام دستگیری وی در «مینیاپولیس»، 9 دقیقه و 29 ثانیه زانویش را روی گردن «فلوید» فشار داد.

مرگ «فلوید» باعث تظاهرات سراسری علیه خشونت پلیس و نژادپرستی در آمریکا در تابستان 2020 شد.

«کامالا هریس»، معاون رئیس جمهور آمریکا اذعان کرده که «نژادپرستی در آمریکا واقعی است و همیشه بوده است؛ بیگانه‎هراسی در آمریکا واقعی است و همیشه بوده است.»

بر اساس نظرسنجی «واشنگتن پست-ایپسوس»، سه چهارم آفریقایی آمریکایی‌ها نگران هستند که آنها یا نزدیکانشان به دلیل نژادشان مورد حمله پلیس قرار گیرند؛ این نظرسنجی همچنین نشان داد که بیش از نیمی از آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار معتقدند که مشکل نژادپرستی در طول زندگی آنها تشدید خواهد شد.

«دریک جانسون»، رئیس انجمن ملی برای پیشرفت رنگین‌پوستان در آمریکا، در این باره می‌گوید «این برای سفیدپوستان در آمریکا اتفاق نمی‌افتد. ما فقط سعی می‌کنیم زندگی خود را بگذرانیم و از شکار شدن مانند طعمه خسته شده‌ایم.»

داده‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار حدود سه برابر بیشتر از همتایان سفیدپوست خود توسط مجریان قانون هدف گلوله قرار گرفته و کشته می‌شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *