مروری بر جنگ یمن و نقش آمریکا در ایجاد بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان

13:15 - 23 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۴۸۱۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حمایت‌های آمریکا و کشورهای غربی از ائتلاف عربستان طی سال‌های اخیر، بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان را در یمن رقم زده است.

خبرگزاری میزان – در حالی که جهان و جامعه بین‌المللی بر رویدادهای اوکراین و اقدامات انجام شده در آن مناقشه تمرکز می‌کند، جنگ یمن و بحرانی که این کشور را فرا گرفته، به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش «مورنینگ استار»، بمباران یمن توسط ائتلاف تحت سرکردگی عربستان، زیرساخت‌های این کشور را ویران کرده است.

بیمارستان ها، کلینیک‌ها و مراکز واکسیناسیون از جمله اهداف بوده‌اند؛ ممنوعیت اعمال شده توسط ائتلاف سعودی منجر به گرسنگی گسترده شده و بیمارستان‌ها را از دریافت تجهیزات پزشکی ضروری باز داشته است.

نیروهای عربستان به همراه نیروهای امارات در مارس 2015 به یمن حمله کردند تا خیزش مردمی به ریاست جنبش انصارالله یمن را معکوس کنند؛ هدف اصلی جنگ سعودی‎ها بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهور فراری و دست‌نشانده به قدرت بوده است.

انگلیس، آمریکا و کشورهای سراسر اتحادیه اروپا در جنگ جاری یمن شریک هستند؛ آمریکا و انگلیس در حال ارائه اطلاعات و تدارکات هستند در حالی که استفاده از جت‌های جنگنده ساخت انگلیس و بمب‌ها و موشک‌های ساخت انگلیس تأثیر مخربی از جمله جان باختن بسیاری از غیرنظامیان داشته است.

 دولت انگلیس با فروش میلیاردها پوند تسلیحات از این ائتلاف متجاوز حمایت کرده است؛ گروه های ضد تجارت اسلحه در سراسر اروپا همچنین بر نقش تعدادی دیگر از کشورهای اروپایی در تداوم جنگ در یمن تاکید کرده‌اند. با این حال، بیش از نیمی از هواپیماهای جنگی مورد استفاده ائتلاف عربستان برای بمباران یمن توسط انگلیس تامین می‌شود.

تردیدی وجود ندارد که این سلاح‌ها در حملات به اهداف غیرنظامی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و محققان در یمن شواهدی را بدست آورده‌اند که این موضوع را تایید می‌کند؛ این امر شامل بازیابی مواد از موسسات آموزشی، انبارها و بیمارستان‌ها می‌شود که هیچ یک از آنها را نمی‌توان به عنوان اهداف نظامی توصیف کرد.

 انگلیس علاوه بر هواپیما، موشک‌های هدایت‌شونده دقیق و بمب‌های خوشه‌ای را نیز برای ائتلاف عربستان فراهم کرده است که نه تنها منجر به تلفات جانی ویرانگر می‌شود، بلکه منجر به صدمات جانی برای کسانی می‌شود که از حملات جان سالم به در می‌برند.

 در شرایطی که زیرساخت‌های پزشکی به دلیل ترکیبی از بمباران‌ها و محاصره، تجهیزات ضروری در وضعیت فروپاشی قرار دارد، سازمان ملل یمن را فوری‌ترین بحران انسانی جهان توصیف کرده است.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، یمن را به عنوان «خطر مواجهه قریب‌الوقوع با بدترین قحطی که جهان طی دهه‌ها دیده است» توصیف کرد.

با در نظر گرفتن مرگ‌و‌میر مستقیم در نتیجه جنگ و موارد غیرمستقیم، مانند کمبود مواد غذایی، خدمات بهداشتی و زیرساخت‌ها، گزارش سازمان ملل که در نوامبر گذشته منتشر شد، برآورد کرد که تعداد کشته‌شدگان جنگ یمن تا پایان 2021 به 377 هزار نفر رسیده است.

برآورد می‌شود که 80 درصد از جمعیت این کشور (بیش از 24 میلیون نفر) به نوعی از کمک‌های بشردوستانه و حفاظت نیاز دارند، از جمله بیش از 12 میلیون کودک.

دولت انگلیس با اشاره به کمک یک میلیارد پوندی که از زمان آغاز درگیری در مارس 2015 به یمن ارائه شده، تلاش کرده است تا از موضع خود دفاع کند. آمارهای دولتی نشان می‌دهد که انگلیس از زمان آغاز عملیات بمباران مداوم یمن، دستکم به فروش 6.5 میلیارد پوند تسلیحات به ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سعودی مجوز صادر کرده است.

نقش آمریکا نیز در این جنگ بسیار پررنگ است؛ «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، در زمان انتخابات مدعی شد که جنگ به سرکردگی عربستان سعودی در یمن «باید پایان یابد» و او متعهد شد که «همه حمایت آمریکا از عملیات تهاجمی» را پایان دهد.

آمریکا  از زمان آغاز جنگ، میلیاردها دلار تسلیحات به عربستان فروخته است؛ بمب‌های ساخت آمریکا باعث کشته شدن مردم یمن شده است.

اکنون «بایدن» با نادیده گرفتن وعده‌های انتخاباتی خود، در آستانه سفر به عربستان سعودی، از این اقدام خود حمایت کرده و گزارش‌ها حاکی از آن است که قرار است مجوز فروش سلاح‌های تهاجمی به عربستان از سر گرفته شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *