رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سرگزی: حکم دادگاه سوئد علیه حمید نوری مغایر با اصول حقوق بشر است

9:49 - 28 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۱۳۳۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رئیس فراکسیون حقوق بشر و حقوق شهروندی مجلس، حکم دادگاه سوئدی در پرونده حمید نوری را بر خلاف اصوصل حقوق بشر توصیف کرد.

«محمد سرگزی»، رئیس فراکسیون حقوق بشر و حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری میزان در رابطه با حکم دادگاه سوئد در پرونده «حمید نوری»، گفت: حکم صادر شده خلاف اصول بنیادی حقوق بشر است.

«سرگزی»، بیان کرد: دادگاه کاملا جانبدارانه و مغایر با اصول بنیادین بشر و حقوق در سوئد، رای کاملا ناعادلانه ای علیه حمید نوری صادر کرد.

وی افزود: در فرایند رسیدگی پرونده حمید نوری، قضات و دادستان‌های حاضر به هیچ یک از دلایل اعلامی از سوی وی توجهی نکردند؛ شهادت شهود حمید نوری اخذ نشد و وی در یک شرایط پر تنش محاکمه شد.

رئیس فراکسیون حقوق بشر و حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد نقض حقوق «حمید نوری» نیز اظهار کرد: شرایط حمید نوری در ایام برگزاری محاکمه و هم در دوران بازداشت از جهات جسمی بسیار نامناسب بود؛ دسترسی وی به وکیل با محدودیت‌های زیادی مواجه بود؛ وی حتی امکان ملاقات با خانواده را هم نداشت؛ ضمن این که حمید نوری در روزها و هفته‌های اول بازداشت امکان دسترسی به مستندات و مدارک برای ارائه بیگناهی خود را نداشت.

«سرگزی»، در بخش دیگری گفت: کشورهای آمریکا و اروپایی که داعیه دار و پرچم‌دار رعایت حقوق بشر هستند و همه جا از خود به عنوان تضمین‌کننده حقوق بشر در دنیا نام می‌برند، چنین رفتارهای دوگانه ای دارند؛ و همین امر پرده از ماهیت ابزاری حقوق بشر در نزد آنان بر می‌دارد.

این نماینده مجلس در پایان عنوان کرد: آن‌ها از ابزار حقوق بشر برای تحمیل سیاست‌های خود به کشورهای دیگر و همچنین به تاراج بردن منابع و منافع کشورهای دیگر استفاده می‌کنند؛ هر موقع بخواهند به کشوری آسیب بزنند، در این فضا حرکت می‌کنند و محکومیت‌هایی را برای این کشور ایجاد می‌کنند اما خود نیز ذره‌ای به این اصول که در بسیاری از میثاق‌های بین‌المللی مثل میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و حقوق اقتصادی و اجتماعی تاکید شده اند، عمل نمی‌کنند.

مصاحبه از فاطمه محتشم سیفی

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *