رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سکوت نهادهای بین‌المللی در قبال جنایات نظامیان انگلیسی در افغانستان

12:03 - 31 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۲۶۶۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نظامیان انگلیسی در یک جنایت که به تازگی افشا شده، ده‌ها غیرنظامی افغانستانی را به قتل رسانده‌اند.

خبرگزاری میزان - در کمتر از یک ماه پس از توقف عملکرد «هولناک» انگلیس در اخراج پناهجویان به عنوان جنایتکار، توسط دادگاه حقوق بشر اروپا، جنایت «وحشتناک» دیگری توسط رسانه‌های خود این کشور افشا شد.

بر اساس گزارش‌های اخیر رسانه‌های انگلیس، عوامل سرویس هوایی ویژه انگلیس (SAS) در افغانستان بارها بازداشت‌شدگان و مردان غیرمسلح را در شرایط مشکوک کشتند و اسکادران‌های SAS حتی برای به دست آوردن بیشترین کشته‌ها با یکدیگر رقابت می‌کردند.

به گزارش «گلوبال تایمز»، یک واحد سرویس هوایی ویژه انگلیس به طور غیرقانونی 54 نفر را در یک ماموریت شش ماهه در افغانستان کشته است؛ علاوه بر این، گزارش‌ها می‌گویند که عوامل SAS ممکن است شواهد را جعل کرده باشند.

رئیس سابق نیروهای ویژه انگلیس که پیش از کناره‌گیری ماه گذشته، رئیس ارتش این کشور شد، از قتل‌ها اطلاع داشته، اما آنها را گزارش نکرده است.

اما توجه به این افشاگری با جدیت محتوای آن همخوانی ندارد؛ افکار عمومی آمریکا و غرب که تمایل به هیاهو دارند، این بار عموماً نگرش بی‌تفاوتی نسبت به آن نشان داده‌اند.

داستان‌های مرتبط قبل از شکل‌گیری یک حرکت خاص به سرعت فروکش می‌کنند و موج در سیاست انگلیس با موضوعات دیگری پوشش داده می‌شود؛ در مواجهه با اتهامات علیه اقدامات وحشیانه ارتش انگلیس، نگرش وزارت دفاع این کشور تقریبا ظاهری بود. هیچ یک از نمایندگان پارلمان و سیاستمداران انگلیسی که بیش از همه در مورد حقوق بشر صحبت می کنند، دیده نشده اند که با خشم برای عدالت خواهی قربانیان بی گناه افغانستانی قیام کنند. تنها چند محکومیت معمولی وجود داشت که ضعیف به نظر می‌رسید.

کشتار خارج از کشور توسط هیچ کشوری قابل تحمل نیست و همچنین پایمال وحشیانه اخلاق و قوانین بین‌المللی است؛ هیچ حزب یا سیاستمدار انگلیسی جرأت نمی‌کند «لکه‌ای» را که ارتش انگلیس به آن متهم می‌شود تأیید کند، اما آن‌ها حتی از اشتیاق یا انگیزه کمتری برای انجام تحقیقات واقعی یا پاسخگویی عاملان جنایت برخوردارند.

کاری که آنها انجام داده‌اند تنها ژست گرفتن است؛ بنابراین، دلیلی برای نگرانی وجود دارد که این موضوع به هیچ چیز قطعی ختم نشود. وزارت دفاع انگلیس ادعا می‌کند که تحقیقات گسترده‌ای در مورد رفتار نیروهای بریتانیا در افغانستان و عراق انجام داده است، اما در واقع دستکم 90 درصد از اتهامات مربوط به جنایات جنگی مورد بررسی قرار نگرفته است. به هر حال، انتظاری نیست که ارتش انگلیس خود را بررسی و اصلاح کند.

دادگاه کیفری بین المللی (ICC) باید فورا پرونده‌ای را علیه نیروهای انگلیسی، آمریکایی و استرالیایی به دلیل قتل‌های بی‌رویه در افغانستان باز کند. دادگاه کیفری بین‌المللی تحقیقاتی را در این کشور آغاز کرده است، اما تاکنون این تحقیقات به سمت طالبان هدایت شده است.

پس از تهدیدهای علنی آمریکا، تحقیقات در مورد این کشور دنبال نشد؛ سخت است که آن را «استانداردهای دوگانه» نخوانیم؛ دیوان کیفری بین‌المللی نیاز به ترویج عدالت قضایی و جلب اعتماد همه کشورها از طریق فعالیت‌های قضایی مستقل، عینی و بی‌طرفانه دارد. بررسی «قتل عام» توسط نیروهای انگلیسی یک سنگ محک است.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس افغانستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *