تشدید بحران انسانی در یمن/ ثبت تلفات ده‌ها هزار غیرنظامی و آواره شدن میلیون‎ها یمنی

11:11 - 28 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۲۸۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک گزارش نشان می‎دهد که بر اثر حملات ائتلاف متجاوز سعودی به یمن طی سالیان گذشته ده ها هزار نفر جان خود را از دست داده و میلیون‎ها نفر آواره شده‎اند.

خبرگزاری میزان - وقتی درباره وضعیت یمن بحث می‌کنیم، اغلب به یاد می‌آوریم که سازمان ملل آن را بدترین بحران انسانی روی زمین نامیده است.

به یاد می‌آوریم که 80 درصد از 30 میلیون یمنی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. با این حال، جامعه بین‌الملل فراموش می‌کند که آوارگی، فقر و گرسنگی در یمن مستقیما ناشی از واقعیتی است که یمنی‌ها را نیز از حقوق خود محروم می‌کند.

با وجود کمپین کمک‌های بشردوستانه، وضعیت در یمن بهبود نیافته است؛ کمبود بودجه، شیوع جنگ و باتلاق ایجاد شده هر امیدی را برای تغییر در خود فرو برده است؛ با ادامه فقر، قحطی و خشونت، مردم یمن داستان دلخراشی را ارائه می‌دهند.

به گزارش «ریلایف وب»، بیش از هفت سال حملات مداوم ائتلاف متجاوز سعودی در یمن باعث تلفات ده‌ها هزار غیرنظامی و آواره شدن بیش از چهار میلیون نفر شده است و یمن را به یکی از بزرگترین بحران‌های بشردوستانه و عملیات امدادرسانی در جهان تبدیل کرده است.

برآوردها نشان می‌دهند که دو مورد از بالاترین میزان تلفات ماهانه غیرنظامیان از دسامبر 2019 در اکتبر و دسامبر 2021 رخ داده است.

تخمین زده می‌شود که دستکم 286 هزار نفر در سال 2021 آواره شده باشند.

همچنین شیوع کرونا در بیش از دو سال اخیر یک تهدید جدی برای سلامتی در یمن باقی مانده است، نزدیک به 11 هزار مورد تایید شده ابتلا و نزدیک به دو هزار مرگ مرتبط با آن در سال 2021 ثبت شده است؛ در بسیاری از مناطق نیز ردیابی تلفات و مبتلایان غیر ممکن بوده است.

تأثیر این بحران در فراگیر شدن سوءتغذیه، شیوع بیماری، تلفات و جابجایی غیرنظامیان در یمن و همچنین اقتصاد در حال فروپاشی، قحطی قریب‌الوقوع و معکوس شدن دستاوردهای توسعه گذشته این کشور مشهود است.

در حالی که شرکای بشردوستانه با کمک‎های بشردوستانه و حفاظتی در سال 2021 به طور متوسط ​​به 11.6 میلیون نفر در ماه رسیدند، محیط عملیاتی همچنان محدود است و با چالش‌های دسترسی گسترده و ناامنی مشخص می‌شود.

همچنین حدود 10.9 میلیون نفر در مناطقی از یمن زندگی می‌کنند که موانع لجستیکی، همچنین درگیری‌های مسلحانه و ناامنی، چالش‌های عمده‌ای را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: یمن عربستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *