کنعانی: طرف آمریکایی نیاز به تصمیم سیاسی دارد/ ادعای یک گروه تروریستی نباید مبنای اقدام علیه یک شهروند ایرانی باشد

11:01 - 29 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۴۶۹۷
دسته بندی: سیاست
نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران برگزار شد.

تهران، پایتخت دیپلماسی و مقابله با یکجانبه گرایی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز گفت: تهران به پایتخت دیپلماسی و مقابله با یکجانبه‌گرایی تبدیل شده است.

«کنعانی» با اشاره به این‌که دیپلماسی هوشمند، پویا و عملگرا در ماه‌های گذشته همه توان خود را برای تثبیت ثبات به کار گرفته است، افزود: ایران در مسائل منطقه یک وزنه تعادل است؛ در مسائلی مانند بحران اوکراین نیز تهران محل رجوع است و دوران جهان تک قطبی گذشته است.

وی در ادامه اظهار کرد: صاحبان منطقه به نسخه پیچی قدرت‌های فرامنطقه ای نیازی ندارند؛ منطقه ما بیش از این‌که نیازمند اعتراف‌های پوشالی و سامانه‌های ناکارآمد باشد، به سامانه دوستی در سایه همسایگی نیاز دارد.

به گفته «کنعانی»، منطقه خلیج فارس خانه همه ما است و دولت‌های منطقه می‌توانند در چارچوب همکاری صلح و ثبات را به ارمغان بیاورند.

طرف آمریکایی نیاز به تصمیم گیری سیاسی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات «دوحه» پیرامون برجام نیز گفت: برخلاف ادعای طرف آمریکایی درباره ناکامی مذاکرات دوحه، مذاکرات خوبی برگزار شد؛ گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر اساس این بود که راه برای دور بعدی مذاکرات باز شود.

وی در این رابطه افزود: طرف آمریکایی نیاز به تصمیم گیری سیاسی دارد؛ آمریکا از یک طرف تاکید می‌کند که اراده بازگشت به توافق را داریم، اما مایل به پرداخت هزینه بازگشت به برجام نیست؛ آمریکا باید سیاست مستقلانه ای داشته باشد و اگر از دید رژیم صهیونیستی به این موضوع نگاه نکند، امکان توافق وجود دارد.

«کنعانی» تاکید کرد: همانطور که بارها گفته شد فعالیت هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و تغییری در موضع جمهوری اسلامی در این باره ایجاد نشده است.

وی همچنین گفت: مذاکرات با آمریکا با واسطه انجام می‌شود و گفتگوی مستقیم و دوجانبه نداریم؛ در واقع، این روند با نقش آفرینی اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

همکاری‌های ایران و روسیه به قبل از تحولات اوکراین بازمی‌گردد

«کنعانی» در مورد همکاری‌های ایران و روسیه اظهار کرد: همکاری فناورانه ایران و روسیه به ما قبل از بحران اوکراین برمی‌گردد و هرگونه ارتباط بین تحولات اوکراین غیرمنطقی است؛ زیرا اقدام‌ها با نگاه سیاسی انجام می‌شود.

وی افزود: ایران بارها به صراحت اعلام کرده حامی حل و فصل بر اساس گفتگوی سیاسی است.

دیپلماسی فعال و عملگرایانه ایران در شمال سوریه ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی فعال و عملگرایانه ای در موضوع شمال سوریه داشته است.

وی در این رابطه گفت: وزیر امور خارجه با همتایان سوری و ترک تماس‌هایی برقرار کرده است؛ ایران همواره تاکید کرده که توافقات میان سوریه و ترکیه و مکانیزم آستانه می‌تواند به روند حل بحران کمک کند؛ تلاش‌های ایران در این زمینه ادامه دارد و سفر وزیر خارجه سوریه به ایران در همین چارچوب است.

«کنعانی»، مسئولیت دولت آمریکا به عنوان یک عامل مداخله گر در شمال سوریه را کاملا واضح توصیف کرده و گفت: سوریه نیز بر ضرورت خروج نیروهای غیرقانونی تاکید کرده است.

آمریکا مانند رژیم صهیونیستی در ائتلاف سازی ضد ایرانی در منطقه ناکام ماند

«کنعانی» در مورد سفر اخیر «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به منطقه گفت: معتقدیم دولت آمریکا اگر خواهان امنیت در منطقه است، نباید به ائتلاف نمادین و ساختگی دست زده و درصدد ارزش‌های آمریکایی باشد.

وی افزود: همان طور که رژیم صهیونیستی در اعمال فشار منطقه ای بر ایران ناکام ماند، آمریکا نیز ناموفق بود.

فضای گفت‌و‌گوها با عربستان مثبت بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات ایران و عربستان در بغداد گفت: عراق با حسن نیت و رویکردی سازنده میزبان گفت‌وگوها بوده و نقش مثبتی در این روند داشته است؛ مذاکرات در بغداد خوب و روبه جلو بوده و ارزیابی ما این است که نتایج گفت‌وگوها دلگرم کننده بوده است.

وی اظهار کرد: فضای گفت‌وگوها مثبت بوده و گام‌های ملموس و عملی برداشته شده است.

دیپلمات ایرانی باید فورا آزاد شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پرونده «اسدالله اسدی»، دیپلمات ایرانی زندانی در کشور بلژیک اظهار کرد: موافقت‌نامه‌های قضایی در اشکال مختلف تحت عنوان استرداد مجرمین انتقال محکومین و مباحث کیفری بین کشورها موضوعی معمول و عادی است.

وی افزود: ایران و بلژیک‌ تعداد قابل توجهی معاهده فی مابین دارند؛ این‌گونه معاهدات دارای روال عادی است.

«کنعانی» گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها مواضع خود را اعلام کرده و مواضع ما درباره بازداشت «اسدالله اسدی» مشخص است؛ بازداشت وی فرآیند غیرقانونی است و مجدددا تاکید می‌کنیم دیپلمات ایرانی باید فورا ‌آزاد شود.

اقدام امارات را به فال نیک می‌گیریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تصمیم امارات برای اعزام سفیر به ایران گفت: اظهار نطر امارات درباره اعزام سفیر به ایران به فال نیک می‌گیریم؛ رابطه ما با امارات گسترده و متنوع است.

آمریکا در موضوع هسته‌ای ایران دچار تناقض رفتاری و گفتاری است

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل کرده و این طرف مقابل است که به تعهداتش عمل نکرده است؛ چارچوب بر اساس همان توافقی است که در ۲۰۱۵ امضا شد و مذاکرات در این رابطه باید منافع ملت ایران را تامین کند.
وی افزود: آمریکا دچار تناقص رفتاری و گفتاری شده و اقدامات اخیر این کشور درباره تحریم ایران نشانه دیگری از این تناقصات است.

نشست کشورهای ضامن آتش بس سوریه در سطوح کارشناسی و سران برگزار شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نشست روز گذشته روسای جمهور کشورمان و روسیه و ترکیه گفت: نشست دیروز نشست کشورهای ضامن آتش بس در سوریه بود و در سطح کارشناسی و سران انجام شد.

آمریکا در موضوع اوکراین در پی حاشیه سازی است

«کنعانی» گفت: به دلیل اهتمام سه کشور حاضر در نشست روز گذشته به تقویت مکانیزم‌های صلح در حاشیه نشست مذکور، درباره موضوع اوکراین نیز گفت‌وگو شد؛ وزیر امور خارجه به تازگی با همتای اوکراینی خود گفت‌وگو کرد و نظر ایران درباره موضوع اوکراین مشخص است.

وی افزود: آمریکایی‌ها در موضوع اوکراین به دنبال حاشیه هستند و در صورت علاقه مندی می‌توانستند پیش از بروز جنگ اقداماتی برای ممانعت از وقوع آن انجام دهند.

دادگاه سوئد در پرونده حمید نوری نمایشی بود

«کنعانی» در پاسخ به پرسش خبرنگار میزان در موضوع حکم دادگاه سوئدی در پرونده «حمید نوری»، گفت: ما معتقدیم که دولت سوئد باید این اشتباه را جبران کند؛ ادعای یک گروه تروریستی نباید مبنای اقدام علیه یک شهروند ایرانی قرار گیرد.

وی در ادامه در این رابطه اظهار کرد: برگزاری چنین دادگاهی نادرست و غلط است؛ دادگاه سوئد این امکان را برای یک گروه تروریستی برقرار کرد؛ ما به پیگیری‌های خود و دفاع از این شهروند ایرانی ادامه می‌دهیم و تاکید می‌کنم ایران دادگاهی را که در سوئد انجام شد، قبول نداشت؛ زیرا این دادگاه یک دادگاه نمایشی بود.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اقدام‌های وزارت امور خارجه در این رابطه گفت: وزارت امور خارجه در بیانیه ای به نقض حقوق این شهروند ایرانی اشاره کرد؛ این حکم نقض حاکمیت ما محسوب می‌شود؛ پیش از صدور حکم سه دور مذاکره با همتای سوئدی انجام شد؛ ما همچنین کاردار سوئد را احضار کردیم؛ همچنین یادداشت اعتراض آمیزی به سوئد ارائه دادیم؛ از سوئد انتظار داریم که روابط را به یک گروه تروریستی گروه نزند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *