فرهنگ پنهان‌کاری کلیسای کاتولیک درباره سوء استفاده از کودکان

12:26 - 01 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۶۸۱۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش‌های منتشر شده نشان دهنده ابعاد گسترده فرهنگ پنهان‌‎کاری کلیسای کاتولیک درباره سوء استفاده از کودکان است.

خبرگزاری میزان – کلیسای کاتولیک در کشورهای مختلف غربی به مدت چندین دهه، درباره سوء استفاده از کودکان مخفی‌کاری کرده است.

بر اساس یک گزارش حدود 330 هزار کودک بین سال‌های 1950 تا 2020 توسط مقامات و اعضای کلیسای کاتولیک در فرانسه مورد آزار جنسی قرار گرفتند.

تحقیقات مستقل دو ساله ابعاد این رسوایی را فاش کرد اما فرانسه در مواجهه با تاریخچه سوء استفاده کلیسا تنها نیست؛ اتهامات علیه کشیش‌های کاتولیک در سراسر جهان از دهه 1990 افزایش یافته است.

هزاران مورد در ده‌ها کشور از جمله آمریکا، استرالیا، آلمان، ایرلند، مکزیک، فیلیپین و لهستان ظاهر شده است.

به گزارش «اکونومیست»، واکنش واتیکان به این موضوع نامنسجم بوده است؛ کلیسا تغییراتی را آغاز کرد اما نتوانست در برابر اسقف‌هایی که شواهد سوء استفاده کشیش‌ها را پنهان می‌کردند، اقدام کند.

هنگامی که «پاپ فرانسیس» در سال 2013 انتخاب شد، وعده «اقدام قاطع» در مورد این موضوع را داد؛ در سال 2018 او به همه کاتولیک‌ها نامه نوشت و سوء استفاده جنسی را محکوم و نقش کلیسا در پنهان کردن این جنایات را تصدیق کرد.

در ژوئن سال جاری، واتیکان قانونی (که می تواند برای برکناری کشیش مورد استفاده قرار گیرد) را به‌روز کرد تا صراحتاً سوء استفاده جنسی از بزرگسالان و همچنین کودکان را جرم انگاری کند؛ تغییری که برنامه‌ریزی آن بیش از یک دهه طول کشید.

 اما پاپ فرانسیس نیز گام‌های نادرستی مرتکب شده است و بسیاری از اتهامات علیه اسقف‌ها را رد کرده که بعدها شواهد دادگاهی آنها را تایید کردند.

یافته‌های تحقیق درباره آزار جنسی در کلیسای کاتولیک سخت و دردناک است؛ در طول 70 سال گذشته، کمیسیون مستقل آزار جنسی در کلیسا دریافت که دستکم هزاران کودک توسط کشیش‌های کاتولیک و اعضای کلیسا مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

همانطور که پاپ فرانسیس به درستی اذعان کرد، این نتایج نشان دهنده «لحظه شرمساری» برای کلیسای کاتولیک است.

گزارش فرانسوی تنها یک مورد در سکانسی دلخراش است؛ پیشتر یک تحقیق نشان داد که کلیسای کاتولیک در انگلیس و ولز نتوانسته به اندازه کافی با آزار جنسی که طی دهه‌ها توسط کشیش‌ها و اعضای کلیسا روی داده، مقابله کند.

تحقیقات دیگر در آمریکا، ایرلند، آلمان، شیلی، استرالیا و لهستان به نتایج مشابهی رسیده است.

افشای میزان نفوذ فرهنگ پنهانکاری در رده‌های بالای کلیسا، میلیون‌ها کاتولیک را سرخورده و بیگانه کرده است؛ صدمات جبران‌ناپذیری به اعتبار آن وارد شده است؛ بی‌تفاوتی بی‌رحمانه نسبت به شهادت قربانیان  و میل وسوسه‌انگیز برای جلوگیری از رسوایی به هر قیمتی، در دهه‌های اخیر از سوی کلیسا به طور فزاینده‌ای مشاهده شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *