پیامدهای انکارناپذیر تحریم‌های آمریکا بر مردم افغانستان

11:37 - 07 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۶۸۷۹۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مسدود کردن دارایی افغانستان از سوی آمریکا، تبعات بسیاری را برای مردم این کشور در پی داشته است.

خبرگزاری میزان - تاثیر شدید تحریم‌های آمریکا بر مردم افغانستان را نمی‌توان نادیده گرفت.

به گزارش «سی‌جی‌تی‌ان»، فروپاشی اقتصادی افغانستان را می‌توان به بی‌میلی دولت آمریکا نسبت به مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی این کشور نسبت داد؛ از این رو، آمریکا در موقعیتی نیست که در مورد حقوق بشر در افغانستان صحبت کند.

زلزله اخیر در ولایات «پکتیکا و خوست» تنها مشکلات متنوع این کشور را تشدید کرده است که شامل عدم دسترسی به بودجه عمومی، بیکاری گسترده و چالش‎های امنیتی شدید است.

راه حل در لغو فوری تحریم از سوی آمریکا نهفته است؛ تحریم های اجباری که بخش مالی افغانستان را هدف قرار می‌دهد.

حقیقت این است که مداخله چندین ساله ناتو منجر به ایجاد یک جامعه عمیقاً از هم گسیخته شده و ناامنی غذایی طولانی مدت در سال ۲۰۲۲ را ایجاد کرده است.

با این حال، دولت آمریکا به حمایت از «آرمان حقوق بشر در افغانستان» ادامه می‌دهد، بدون توجه به اینکه چگونه چهار ماه اول اعمال تحریم‌ها بر افغانستان منجر به پیامدهای شدید بر مردم این کشور شد.

بحران مالی با محدود کردن برداشت هفتگی پول نقد به 400 دلار توسط بانک‌ها تشدید شد و افراد بیشتری به گرسنگی و بیکاری مزمن سوق داده شدند.

چنین واقعیت‌های دلخراشی در سال 2022 امیدها را برای بهبود اقتصادی افغانستان کمرنگ کرده است و مردم این کشور همچنان بهای باتلاقی را می‌پردازند که عامل آن آمریکاست.

چنین بی‌تفاوتی توسط بسیاری از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل مانند «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه در مورد تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری از حقوق بشر، و «ریم آل»، گزارشگر ویژه در مورد فقر شدید و حقوق بشر، مورد تردید قرار گرفته است.

بنابراین واضح است که آمریکا مسئول اصلی تلفات انسانی شدید در افغانستان است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا افغانستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *