اجرای 90 درصدی طرح طبقه بندی زندانیان در ندامتگاه زنان تهران/ اشتغال زنان مددجو در زندان

8:08 - 04 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۰۲۶۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مدیر ندامتگاه زنان استان تهران گفت:در سطح زندان تلاش کردیم تا تمرکزی بر برپایی کلاس‌های حفظ قرآن و مهارت‌های زندگی و البته مشاوره‌های گروهی و فردی و یا آموزش نماز و احکام شرعی داشته باشیم.

خبرگزاری میزان - سازمان زندان‌ها در دوره اخیر و با برنامه‌ریزی علمی برای اداره زندان‌ها سراغ برنامه‌های خاص و اولویت‌هایی متمایز رفته تا هم از جمعیت ساکن در زندان‌ها بکاهد و هم فرآیند دادرسی و رسیدگی به وضعیت قضایی آنان را تسهیل کند و البته در تلاش است شرایط برای اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان در زندان‌های کشور را به رشد قابل توجهی برساند.

ندامتگاه زنان استان تهران نیز ازجمله مراکز تأمینی و تربیتی است که بواسطه حضور نسوان، برنامه‌های خاص‌تری را هم برای مددجویان درپیش دارد تا شرایط اسکان، حرفه‌آموزی، اشتغال و حمایت عینی از آنان را محقق سازد. در ادامه گفت‌وگوی خبرگزاری میزان با صغری خدادادی، مدیر ندامتگاه زنان استان تهران را می خوانید:

خبرگزاری میزان:در زمینه باز اجتماعی کردن مددجویان در ندامتگاه زنان  تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

خدادادی: بازاجتماعی کردن و روند اصلاح و تربیت مددجویان غایت اهداف ماست که بالتبع نیازمند اقدامات موثر فرهنگی است. برهمین اساس در سطح زندان تلاش کردیم تا تمرکزی بر برپایی کلاس‌های حفظ قرآن و مهارت‌های زندگی و البته مشاوره‌های گروهی و فردی و یا آموزش نماز و احکام شرعی داشته باشیم.

همچنین توجه به آموزش مددجویان بویژه درحوزه سوادآموزی را مدنظر داریم و برگزاری دوره‌های نهضت سوادآموزی پس از شناسایی مددجویان بی‌سواد بطور مرتب به انجام می‌رسد.

میزان: تاکنون در زمینه سلامت و بهداشت زنان به ویژه استفاده از مشاوران روانشناسی و موضوعات رفاهی چه اقداماتی برای زندانیان زن در ندامتگاه صورت گرفته است؟

خدادادی: با توجه به قشر خاصی از مددجویان که ما مشغول نگهداری و انجام امور اصلاحی آنان هستیم، نه‌فقط خدمات معمول بهداشت و درمان در این زندان مدنظر قرار می گیرد که بالتبع باید اقدامات ویژه‌تری نیز مستقر کنیم.  همچنین تاکنون در سه نوبت واکسیناسیون کرونا و آنفلونزا برای کلیه مددجویان مدنظر قرار گرفته است. حضور دندان‎پزشکان جهادی و نیز حضور پزشکان جهادی جهت تست سرطان سینه از دیگر موارد دردست انجام است.

میزان: در زمینه تهیه دارو برای زندانیان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

خدادادی: همچنین تهیه کلیه داروهای مورد نیاز مددجویان مدنظر این زندان قرار دارد.

حضور پزشکان متخصص از جمله در حوزه جراحی، زنان، اطفال و دندان پزشکی به همراه استقرار کلینیک مدنظر است. همچنین شناسایی بیماران، به ویژه جدیدالورودها از جمله مبتلایان به ایدز و هپاتیت و غیره نیز به طور مرتب پیگیری می‌شود.

میزان - ندامتگاه تاکنون در زمینه ترک اعتیاد زندانیان زن چه اقداماتی انجام داده است؟

خدادادی: در این حوزه تلاش بر اقدامات جدی انجام شده که از مهمترین آن می‌توان به تشکیل کلاس و کلینیک متادون‌درمانی با همکاری انجمن معتادان گمنام NA و یا مشاوره‌های روان‌درمانی اشاره کرد.

میزان: تاکنون برای جرایم غیرعمد و مالی زندانیان زن، جهت بهره‌گیری از ارفاقات قانونی در این ندامتگاه چه اقداماتی صورت گرفته؟ آیا ندامتگاه در این رابطه با سایر ارگان‌ها جهت آزادی زندانیان جرائیم غیرعمد و مالی تفاهم‌نامه‌هایی را منعقد کرده است؟

خدادای: بخشی از برنامه‌ریزی‌های این ندامتگاه به پیگیری قضایی پرونده‌ها و رسیدگی به مشکلات زندانی ها معطوف می شود. بنابراین در این راستا سراغ نهادهای حمایتی از جمله ستاد دیه و کمیته امداد امام خمینی(ره) رفته و تعاملات لازم را در قالب انعقاد تفاهمنامه ازطریق اداره کل زندان‌های استان تهران برقرار کرده‌ایم. البته انجمن حمایت از زندانیان نیز مطابق با رسالتش از زندانی و خانواده‌اش حمایت لازم را انجام می‌دهد، هرچند که جلب حمایت‌های مردمی و کمک‌های خیران نیز برای آزادی زندانیان در دستور کار است.

در کنار این موضوعات، مددکاران و بخش های قضایی این ندامتگاه نیز تلاش دارد ارفاقات قانونی برای مددجویان را عملیاتی کنند که در این بخش می‌توان به درخواست اعسار، صلح و سازش، مرخصی‌ها و واخواهی پرونده زندانیان نیز اشاره کرد.

میزان: زندانیان ندامتگاه زنان چه مهارت‌ها و آموزش‌هایی را در این ندامتگاه فرا می‌گیرند تا پس از خروج  از زندان مشغول به کار شوند؟

خدادادی: در ندامتگاه زنان بستر لازم برای توسعه اشتغال مددجویان وجود دارد و البته هم‌ اکنون هم درصد بالایی از مددجویان، در کارگاه‌های مختلف مشغول به کار هستند و حقوق و دستمزد هم دریافت می‌کنند.

خوشبختانه با توجه به تأکید جدی ریاست سازمان زندان‌ها در حوزه اشتغال‌زایی، این ندامتگاه توانسته‌کارگاه‌های مختلفی را برقرار سازد. همچنین درحال حاضر مددجویان در کارگاه‌های مختلفی همچون خیاطی، بافتنی، عروسک‌سازی، جواهردوزی، خاتم‎کاری، فرشینه، چرم‌دوزی، تولیدات نمدی، قلاب‌بافی، آرایشگری، پته‌دوزی، ساختار زیورآلات، قالیبافی، گلیم بافی و گبه‌بافی مهارت لازم را می‌بینند و مشغول به کار هستند.

هدف از برپایی حرفه‌آموزی و اشتغال مددجویان این است که زندانی پس از آزادی بتواند با کسب حرفه مناسب به امرار معاش و کسب و کار بپردازد و دیگر شاهد بازگشت مجدد او به زندان نباشیم، ضمن اینکه هماهنگی لازم با مرکز مراقبت نیز انجام می‌شود تا زندانی بعد از آزادی از حمایت کافی برخوردار شود.

این ندامتگاه نه تنها در حوزه اشتغال که در حوزه حرفه‌آموزی هم تلاش جدی دارد و با همکاری سازمان فنی‌وحرفه‌ای و در پایان هر دوره مهارت‌یابی، آزمون مربوطه نیز برگزار و برای پذیرفته شدگان بدون قید نام زندان، مدرک فنی حرفه‌ای و یا صنایع دستی صادر می‌کند.

میزان: درخصوص انتقال زندانیان به محل زندگی‌شان چه اقداماتی مدنظر قرار گرفته است؟

خدادادی: ندامتگاه زنان در این بخش مطابق با قوانین و تصمیمات قضایی عمل می‌کند لذا ندامتگاه پس از دریافت تقاضای زندانی و مدارک محل سکونت از خانواده، به دادگاه مورد نظر معرفی می‌شود و حتی در صورت نداشتن هزینه انتقال، این هزینه نیز از کمک‌های اهدایی خیران و انجمن حمایت دریافت می‌شود.

خبرگزاری میزان: طبقه بندی زندانیان در ندامتگاه زنان به چه میزان اجرایی شده است؟

خدادادی: طبقه‌بندی زندانیان لازمه نگهداری علمی از مددجویان است و براساس قوانین مصوب و آئین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها عمل می‌کنیم که مبتنی بر این امر در ندامتگاه زنان نیز تفکیک زندانیان به شکل حداکثری و تا ۹۰ درصد انجام می شود.

میزان: ندامتگاه در زمینه ملاقات زندانیان با خانواده‌هایشان به چه میزان از دادرسی الکترونیکی استفاده کرده است؟

خدادادی: خوشبختانه استفاده از سامانه‌های الکترونیک در حوزه زندانبانی رشد قابل‌توجهی یافته و در حوزه دادرسی الکترونیک شاهد اقدام قابل توجهی هستیم. ندامتگاه زنان نیز از این امتیاز بهره می‌برد که همین سبک از دادرسی، بسیاری از مشکلات اعزام فیزیکی مددجویان به مراجع قضایی را حل کرده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: زندان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *