کنعانی: روند مذاکرات را تا دستیابی به یک توافق خوب ادامه می‌دهیم

10:48 - 03 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۰۹۴۴
دسته بندی: سیاست
نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران برگزار شد.

روند مذاکرات تا دستیابی به یک توافق خوب ادامه دارد

«کنعانی» در آغاز نشست با اشاره به این که سیاست اصولی دولت سیزدهم مبنی بر گره نزدن اقتصاد به تحریم است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به روند مذاکره به عنوان یک انتخاب جدی ملتزم است و این روند را تا دستیابی به یک توافق خوب ادامه می‌دهیم.

وی افزود: ایران مذاکرات را ترک نکرده است؛ گام دیگری از مذاکرات در دوحه قطر پس از یک دوره وقفه انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار کرد: ایران، فارغ از رویکرد رسانه ای مقام‌های آمریکا، فشارهای روانی و انتظارات یکجانبه از دولت جمهوری اسلامی مبنی بر اخذ تصمیم، در این زمینه احساسی و شتاب زده عمل نمی‌کند؛ روند گفت‌وگوها از طریق کانال‌های ارتباطی ادامه دارد.

«کنعانی» در بخش دیگری گفت: گفت‌و‌گوها و تبادل پیام هم در سطح مذاکره کننده ارشد با «انریکه مورا» و هم در سطح وزیر خارجه با «جوزپ بورل» در جریان است؛ ضمن این که برخی از کشورهای دیگر با نگاه دوستانه به موضوع مذاکرات ورود و پیشنهادات و ابتکاراتی را مطرح کردند.

وی در مورد پیشنهادهای مذکور تصریح کرد: در منطقه خودمان وزرای خارجه عمان، قطر و عراق تلاش‌هایی را انجام دادند؛ ایتالیا و فرانسه نیز براساس حسن نیت تلاش‌هایی را مطرح کردند؛ واقعیت این است که ما برای رسیدن به توافق جدی هستیم.

«کنعانی» در مورد توافق مورد نظر ایران گفت: توافق مورد نظر ما متضمن منافع دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران است؛ جمهوری اسلامی ایران تاکنون ابتکارات سازنده ای را مطرح کرده است و ما معتقدیم اگر آمریکا نیز به اندازه جمهوری اسلامی ایران سازنده و براساس حسن نیت رفتار کند، توافق نزدیک است.

وی ادامه داد: توافق مبنی بر تصمیم سیاسی آمریکاست؛ ایران به توافق فکر می‌کند اما ما قطعا احساسی عمل نمی‌کنیم و منافع ملت را مدنظر قرار می‌دهیم.

نگاه ایران به آژانس در سال‌های اخیر بر تعامل استوار بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مصاحبه اخیر «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران عضو آژانس و عضو معاهده عدم اشاعه «ان پی تی» است؛ ایران در سال‌های اخیر همواره با نگاه تعاملی و سازنده تلاش کرده به سوءتفاهم‌ها پایان داده و در همین چارچوب به دفعات متوالی به بازرسان آژانس اجازه بازدید از مراکز مدنظرشان را داده است.

وی افزود: بیشترین ماموریت بازرسان آژانس مربوط به ایران بوده که همواره با حسن نیت ایران انجام شده است؛ اما این اقدام سازنده ایران با واکنش مثبت آژانس و مدیرکل مواجه نشد.

به گفته «کنعانی»، «گروسی درباره موضوع هسته‌ای ایران در ماه‌های اخیر رویکردی غیر حرفه ای و غیرمنصفانه داشته است؛ وی هر از گاهی مواردی را مطرح می‌کند اما ما معتقدیم در برابر همکاری سازنده ایران، آژانس نیز باید همکاری سازنده ای داشته باشد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: شائبه‌هایی در مورد تطابق اظهارات گروسی با صهیونیست‌ها وجود دارد؛ ما از وی می‌خواهیم از سنگ اندازی در مسیر مذاکرات خودداری کرده و به ظرفیت‌های هسته ای و زرادخانه ای رژیم صهیونیستی به عنوان خطراتی برای منطقه توجه داشته باشد.

وی تاکید کرد که اظهارات اخیر «گروسی»، غیر دقیق و غیرمنصفانه بوده است.

موضع ایران در رابطه با جنگ اوکراین روشن است

«کنعانی» با تاکید بر این که ایران بارها مواضع خود را درباره جنگ اوکراین به صراحت بیان کرده است، تصریح کرد: ایران با هرگونه راهکار نظامی و جنگی مخالف است و بر ارتباطات تاکید دارد.

وی افزود: ما معتقد به ضرورت راه حل سیاسی بین روسیه و اوکراین هستیم؛ راهکار مورد توصیه ایران، راه حل سیاسی است.

مذاکرات ایران و عربستان نتایج بسیار خوب و دلگرم کننده ای داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات ایران و عربستان گفت: نتیجه پنج دور مذاکره میان ایران و عربستان بسیار خوب و دلگرم کننده است؛ وزیر خارجه عراق بعد از نشست جده نیز با وزیر امور خارجه کشورمان گفت‌وگو داشت.

«کنعانی» افزود: در گفت و گوی مذکور، فواد حسین به این نکته اشاره کرد که ولیعهد عربستان در حاشیه نشست جده برای گفت و گوی رسمی و علنی ایران و عربستان ابراز تمایل و آمادگی کرد؛ این یک نشانه مثبت است.

وی در ادامه گفت: زمینه برای برگزاری دور بعدی نشست در سطح رسمی در بغداد فراهم است و باید گامی ملموس در روابط دو کشور وجود داشته باشد.

گفت و گو و تماس با بلژیک ادامه دارد

«کنعانی» در مورد رای دادگاه استیناف بلژیک درباره «اسدالله اسدی»، دیپلمات زندانی کشورمان در بلژیک نیز گفت: گفت‌وگوها و تماس‌ها با بلژیک برقرار است؛ موضع ما این است که دیپلمات ایرانی بیگناه است و خواستار آزادی بی قید و شرط وی هستیم؛ ما بر آزادی دیپلمات ایرانی تاکید داریم و امیدواریم در پرتو گفت‌وگوها شاهد آزادی وی باشیم.

وزارت امور خارجه در مورد آبله میمون براساس دستورالعمل ها رفتار می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ثبت مواردی از آبله میمون در امارات گفت: مراجع ذیصلاح درباره پروتکل‌ها، وزارت بهداشت و ستاد کرونا هستند و وزارت خارجه در این رابطه براساس دستورالعمل‌ها اقدام خواهد کرد.

تحولات سریلانکا را با حساسیت دنبال می کنیم

«کنعانی»، در مورد تحولات سریلانکا گفت: ما رابطه دوستانه و خیلی خوبی با سریلانکا داریم و تحولات این کشور را با حساسیت و نگرانی دنبال می‌کنیم؛ روابط ما از گذشته مثبت بوده و امیدوارم این روند گسترش یابد.

وی افزود: ما از روند مثبت تحولات سیاسی و بازگشت آرامش به این کشور در چارچوب انتخاب رئیس جمهور و تشکیل کابینه خرسندیم و امیدواریم تحولات براساس آرامش و ثبات پیش برود.

انتصاب سفرای جدید ایران یک اقدام دوره ای است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: انتخاب‌ها و انتصاب‌ها و تعیین سفرای جدید جمهوری اسلامی ایران یک روند حرفه ای و منطقی است که در قالب اقدام دوره ای رخ می دهد؛ موافقت‌های حاصل شده در دیدار با رئیس جمهور انجام شده و سفرای جدید طبق برنامه ریزی در نمایندگی‌ها حاضر می‌شوند.

وی افزود: ایران بر مبنای سیاست منطقه گرایی خود روابط با کشورهای همسایه و منطقه را گسترش می‌دهد؛ تاکید ایران بر سیاست خارجی پویاست و ما به سمت تشکیل بلوک سیاسی که رقابت غیر سازنده ایجاد کند، نمی‌رویم.

«کنعانی» در مورد رابطه ایران با روسیه و چین نیز گفت: روابط ما با روسیه رو به گسترش است؛ با چین نیز توافق جامعی امضا کردیم و پیش نویس همکاری با روسیه نیز تبادل شده است؛ ایران مبنای حرکتش روابط سازنده و پویاست و برای همکاری با هر کشوری که آ‌مادگی داشته باشد، ابراز تمایل می کند.

برنامه ای برای کاهش روابط سیاسی با سوئد نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پرونده «حمید نوری» گفت: ما هیچ برنامه ای برای کاهش روابط با سوئد نداریم؛ ما سفیر خود را در پی حکم غیر اصولی و غیرسازنده در پرونده «حمید نوری» برای مشورت فراخواندیم.

وی افزود: بر این باوریم که این موضوع باید از طریق گفت‌وگو حل شود؛ گفت‌وگوها ادامه دارد؛ ما تاکید کردیم دیدگاه یک سازمان تروریست بدنام نباید مبنای بازداشت شهروند ایرانی بیگناه باشد.

«کنعانی» تصریح کرد: ما صلاحیت دادگاه سوئدی را قبول نداریم و در تلاشیم مقام های سوئد را متقاعد کنیم که این اقدام نادرست خود را اصلاح کنند.

رژیم صهیونیستی نمی‌تواند همکار صلح و ثبات در منطقه باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رژیم صهیونیستی منبع و منشا بی ثباتی، ناآرامی، جنگ و خونریزی در منطقه است؛ این ماهیت رژیم صهیونیستی است و این رژیم نمی‌تواند همکار صلح و ثبات در منطقه باشد.

اجلاس تهران نشستی موفق بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نشست اخیر سران در ایران گفت: اجلاس تهران بسیار موفق بود؛ مواضع سیاسی کشورهای مشارکت کننده در موضوع سوریه منطبق بود و این انطباق در بیانیه پایانی سه کشور مشاهده شد.

وی افزود: تاکید بر ثبات، امنیت، آرامش، وحدت و راهکار سیاسی براساس مبانی اصولی سه کشور انجام شد و اجلاس تهران زمینه ای را برای برداشتن گام‌های مهم جهت بازگشت آرامش به سوریه برداشت؛ این اجلاس می‌تواند برای همکاری‌های چندجانبه الگویی مناسب جهت حل اختلاف‌های منطقه ای باشد.

«کنعانی» در ادامه تاکید کرد: اختلاف‌های منطقه ای تا حدی ناشی از سیاست‌های دولت آمریکا مبنی بر حمایت این کشور از گروهک‌های تروریستی است؛ اجلاس تهران تاثیر خود را گذاشت و می‌تواند برای ادامه کار موضوع سوریه ثمربخش باشد.

روابط ما با کویت و امارات مثبت است

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با روابط ایران و کویت گفت: روابط ما با کویت مثبت است و سفیر این کشور تعیین و منصوب شده است؛ در آینده نزدیک شاهد حضور سفیر خواهیم بود؛ فضای مثبتی نیز در مناسبات با امارات وجود دارد.

مسائل امنیتی عراق برای ما بسیار مهم است

«کنعانی» گفت: امنیت عراق برای ما بسیار مهم است؛ ما برای بازگشت ثبات و وحدت سرزمینی به عراق در کنار برادران عراقی خود ایستاده ایم؛ خون رزمندگان جمهوری اسلامی ایران با خون برادران عراقی در سرزمین عراق در زمینه مبارزه با تروریسم درهم آمیخته شده است.

وی افزود: موضع ما در این رابطه همواره سازنده بوده و همکاری نزدیکی با برادران عراقی و نیز اقلیم کردستان عراق داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: تروریسم خطر مشترکی است و برای دولت‌های عراق و ترکیه بابت آن‌چه که رخ داد(حمله اخیر به منطقه زاخو)، متاسف هستیم؛ ما همدردی خود را اعلام کردیم و معتقدیم باید حتما راهکاری پیدا شود؛ ما باید شاهد چارچوبی جهت ممانعت از بروز این اقدامات باشیم.

سفر بدون روادید شهروندان ایرانی به قزاقستان ممکن شد

«کنعانی» در مورد همکاری با کشورهای آسیای مرکزی نیز گفت: جمهوری قزاقستان رسما اعلام کرد که شهروندان ایرانی می‌توانند بدون روادید به این کشور سفر کنند و معاون کنسولی در این باره اطلاع رسانی کرد.

گفت‌وگوی دو ساعته روسای جمهور ایران و فرانسه تحول مهمی بود

سخنگوی وزارت امور خارجه از گفت و گوی دوساعته روسای جمهور ایران و فرانسه به عنوان تحولی مهم یاد کرد و گفت: وزرای خارجه دو کشور نیز اخیرا باهم گفت‌وگو کردند؛ این گفت‌وگوها می‌توانند نزدیک کننده دیدگاه‌ها در مذاکرات رفع تحریم باشند؛ گفت‌وگوهای دو رئیس جمهور به عبارتی مکمل گفت و گوی وزرای خارجه دو کشور درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بود؛ کشورهای مختلفی چه در منطقه و چه در خارج از منطقه به نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین علاقه‌مند هستند تا مذاکرات به نتیجه مطلوب و عملی برسد.

وی افزود: در کنار گفت‌وگوهایی که از طریق مذاکره کننده اروپایی صورت می‌گیرد، با جوزپ بورل نیز گفت و‌گوهایی داریم؛ این‌گونه اقدام‌ها با حسن نیت می‌تواند نزدیک کننده دیدگاه‌ها باشد.

«کنعانی» گفت: فرانسه در شرایط کنونی تلاش می‌کند تا نقشی مثبت و کمک کننده ایفا کند.

تصویب قانون استرداد مجرمین در بلژیک ناظر به شخص و پرونده خاصی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: انعقاد این‌گونه موافقت‌نامه‌های قضایی امری رایج و مثبت بوده و می‌تواند به همکاری‌های قضایی دو کشور کمک کند؛ این ناظر به شخص یا پرونده خاصی نیست.

روابط تجاری ایران و روسیه براساس منافع مشترک است

«کنعانی» در مورد روابط تجاری ایران و روسیه گفت: روابط تجاری ایران و روسیه بر اساس منافع مشترک است؛ این روابط می‌تواند بر مبنای ارزهای ملی دو کشور باشد؛ همکاری‌ها رو به رشد است و منافع دو کشور را تامین می‌کند.

تعامل سازنده ای با هیئت حاکمه افغانستان داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه، در آستانه یک ساله شدن تحولات افغانستان و روی کار آمدن طالبان اظهار کرد: موضوع افغانستان جز موضوعات مهم در منطقه است؛ ما نسبت به تحولات افغانستان و امنیت و ثبات این کشور حساس هستیم.

وی افزود: متاسفانه در سالیان طولانی اشغالگری آمریکا و متعاقب آن خروج غیر مسئولانه اش از افغانستان، این کشور آسیب دید؛ در چارچوب تعامل سازنده هیئت حاکمه موقت افغانستان با همسایگان این کشور می‌توان ثبات را به افغانستان بازگرداند.

«کنعانی» در ادامه گفت: ما موفقیت‌های ملموسی به دست آوردیم و مهم‌ترین اقدام در این باره فرمت نشست وزیران خارجه همسایه افغانستان است که در پاکستان ایران و چین برگزار شد؛ ایران به عنوان مهم‌ترین کشور همسایه افعانستان در حال کمک به این کشور است.

وی در بخشی دیگر گفت: موضوع‌های امنیت مرزها، ترانزیت، بهداشت و... ایجاب می‌کند که با افغانستان تعامل داشته باشیم.

آمریکا به دنبال فضاسازی علیه ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ادعاهای اخیر آمریکا درباره موضوع پهپادی ایران، گفت: آمریکا با طرح موضوع‌های انحرافی و ایجاد نوعی دوگانه سازی‌های جعلی، به دنبال سوءاستفاده از فضاسازی‌هاست؛ این رویکرد و شگرد نخ نما، از شگردهای دائمی دولت آمریکاست که با تمسک به ایران هراسی و تلاش برای بلوک بندی غیرضروری در منطقه انجام می‌شود.

ایران همواره درباره فعالیت‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی هشدار داده است

«کنعانی» در مورد رهاسازی زباله‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اظهار کرد: ایران همواره نسبت به تهدید فعالیت‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی هشدار داده است؛ این رژیم تحت حمایت آمریکاست و واشنگتن دست این رژیم غاصب را برای انجام اقدام‌های غیر قانونی باز گذاشته است.

وی افزود: ما بر ضرورت اقدام جامعه جهانی و آژانس در این باره تاکید داریم؛ بحث تهدیدهای ناشی از فعالیت هسته‌ای رژیم صهیونیستی به دور از نظارت وجود دارد و از سالیان گذشته وجود داشته است.

اتهام مداخله جویی ایران در کشورهای عربی را رد می‌کنیم

«کنعانی» در پایان نیز در مورد اظهارات اخیر پادشاه اردن، گفت: کشور اردن از جمله کشورهایی است که ما با آن رابطه رسمی داریم؛ سیاست اصولی ایران بر اساس روابط با کشورهای عربی و اسلامی است و اردن نیز از جمله این کشورهاست.

وی افزود: اتهام مداخله ایران در امور کشورهای عربی را رد می‌کنیم؛ اظهارات باید به سمت جلو و سازنده باشد؛ ما تاکید می‌کنیم گفت‌وگو بر اساس اختلاف نظرها از پشت تریبون سازنده نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما همه کشورهای منطقه را به نشست‌های دو و چند جانبه دعوت می‌کنیم؛ باید به نقش تعیین کننده ایران در زمینه مقابله با تروریسم و از بین بردن تروریسم در عراق و سوریه توجه شود؛ اردن نیز با دو کشور همسایه است؛ نقش ایران در منطقه سازنده است و از هرگونه ابراز تمایل برای رفع سوءتفاهم استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *