رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب بوشهر: صدور آرا جایگزین حبس موجب کاهش 30 درصدی جمعیت کیفری می‌شود

11:38 - 04 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۰۹۵۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی بوشهر، گفت: نتیجه صدور آرا جایگزین کاهش 30 درصدی جمعیت کیفری و ایجاد بازدارندگی از ارتکاب مجدد جرم است.

خبرگزاری میزان - مجازات‌های جایگزین از دستاورد قانون جدید مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ است و بر اساس ماده ۶۴ قانون، این مجازات‌ها شامل « دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی» می شود که در صورت عدم وجود یا گذشت شاکی خصوصی و وجود جهات تخفیف با ملاحظه نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن، آثار ناشی از جرم، سن، مهارت، وضعیت، شخصیت و سابقه مجرم، وضعیت بزه دیده و سایر اوضاع و احوال تعیین و اجرا می‌شوند.

همچنین بر اساس ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی «مرتکبان جرایم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آنها ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس است، به جای حبس، به مجازات جایگزین حبس محکوم می‌شوند» البته استفاده از این مقررات برای مجرمان و محکومانی است که سابقه کیفری نداشته و‌ یا از سابقه کیفری شان بیشتر از ۵ سال گذشته باشد.

از طرفی صدور آرای مجازات جایگزین حبس به عنوان یکی از سیاست‌های کلان قوه قضاییه با هدف کاهش جمعیت کیفری و حبس زدایی مورد توجه است و به دلیل اینکه در بسیاری از موارد حبس نه تنها اثر تنبیهی و بازدارنده ندارد بلکه باعث سرخوردگی فرد و سوق دادن او به سوی انجام بزه می‌شود، در جرایم سبک و خُرد می‌توان از ظرفیت‌های جایگزین حبس استفاده کرد تا در باز اجتماعی شدن و بازگشت فرد به جامعه تسهیل و تسریع شود.

عباس عسکری رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی بوشهر از قضات پیشگام در صدور آرای جایگزین حبس است که تحریریه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، به همین بهانه با وی گفت‌وگویی ترتیب داده است.

عباس عسکری در گفت‌وگو با میزان، در خصوص میزان صدور آرا جایگزین حبس در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی بوشهر، اظهارکرد: برای صدور آرا جایگزین حبس در بحث پرونده‌های مطروحه در دادگاه های انقلاب به دلیل محکومیت‌های بیش از یک سال حبس با محدودیت‌های مواجه هستیم اما در این موارد از آزادی مشروط، تعلیق مجازات‌ها و در بعضی موارد از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده می کنیم.

وی بیان کرد: اگر با صدور آرا جایگزین حبس یا تعلیق مجازات یک فرد مجرم؛ زمینه خودداری از ارتکاب مجدد جرم وی حتی به مدت یک سال فراهم شود به یک بازدهی کلی و خاص در بازدارندگی از ارتکاب جرم می‌رسیم.

رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی بوشهر با اشاره به امکان بازداشت مجرم در صورت ارتکاب مجدد جرم، افزود: اعطا آزادی مشروط، تعلیق مجازات و مجازات‌های جایگزین حبس به مجرمان فرصت مجددی جهت خودسازی و بازاجتماعی شدن می‌دهد.

عسکری ادامه داد: تعداد بسیاری از مجرمانی که مجازات‌های جایگزین حبس شامل آنها شده مجددا مرتکب جرم نشده‌اند.

وی با اشاره به اعطا ماهیانه حداقل یک مورد آزادی مشروط و یا تعلیق مجازات در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی بوشهر، گفت: نتیجه صدور آرا جایگزین در بحث ارائه خدمات اجتماعی مجرمان کاهش 30 درصدی جمعیت کیفری و ایجاد بازدارندگی از ارتکاب مجدد جرم است.

رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی بوشهر، با بیان اینکه در این شعبه در مواردی برای مجرمان رای به خدمت در مساجد و یا الزام به شرکت در مراسم های مذهبی صادر می‌شود، افزود: در مواردی نیز اجبار افراد معتاد به مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و ارائه گواهی ترک اعتیاد صورت می گیرد.

عسگری به عدم ثبت آرا جایگزین حبس، عدم وجود مراجع پذیرنده مجرمان به عنوان برخی از مشکلات صدور آرا جایگزین حبس اشاره کرد و افزود: مراکز پذیرنده محکومان مانند « بهزستی و شهرداری» باید بر چگونگی و مدت اجرای احکام جایگزین حبس نظارت کنند.

وی همچنین با بیان اینکه برای صدور آرا جایگزین حبس نیاز به تعامل و همکاری نهادها برای پذیرش مجرمان داریم. اضافه کرد: با هماهنگی دادستان‌ها و پذیرش دستگاه‌های اجرایی محکومیت به انجام خدمات اجتماعی مجرمان در باز اجتماعی شدن وعدم ارتکاب مجدد جرم از سوی آنان بسیار کارساز است.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری قضات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *