اقدامات «مکرون»عامل افزایش اسلام هراسی در فرانسه

13:03 - 03 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۱۱۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مسلمانان در جامعه فرانسه هدف اقدامات محدود کننده و فشار روزافزونی قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری میزان - فرانسه چندین دهه است که بزرگترین جمعیت مسلمان اروپا را در خود جای داده اما این کشور همچنان محیطی خصمانه برای زندگی آنهاست.  

به گزارش «العربی»، به ویژه، زنان فرانسوی مسلمان که روسری یا حجاب دارند، به طور گسترده‌ای در معرض اسلام‌هراسی هستند.

زنان مسلمان فرانسوی می‌خواهند دیده شوند و صدای آنها شنیده شود، اما تصورات منفی جامعه فرانسه این امر را به یک رویای غیرممکن تبدیل می‌کند.

«آسیه»، یک نویسنده فرانسوی-الجزایری است که ساکن «بوردو» است. او توضیح می‌دهد که به دلیل حجاب، در مصاحبه‌های شغلی اغلب با تبعیض روبه‌رو می‌شود. او می‌گوید «من با حجابم در مصاحبه شغلی حاضر می‌شوم و حتی اگر بهترین شرایط را داشته باشم، آن را کسب نخواهم کرد.»

بزرگترین ناراحتی «آسیه» این است که نمی‌تواند ادعای اسلام هراسی داشته باشد؛ او می‌پرسد «چگونه ثابت می‌کنی که به خاطر حجابت مورد تبعیض قرار گرفته‌ای؟ به سادگی نمی‌توانی این موضوع را اثبات کنی.»

بسیاری از کارشناسان «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، را عامل اسلام‌هراسی گسترده در این کشور می‌دانند؛ در سال 2020، حملات مرتبط با اسلام هراسی در فرانسه 53 درصد افزایش یافت و برخی آن را نتیجه اظهارنظرهای تحریک‌آمیز او نسبت به مسلمانان و سیاست‌های ضد اسلامی او می‌دانند.

این اقدامات شامل بسته شدن 22 مسجد در سراسر فرانسه در 18 ماه گذشته و پیشنهاد ممنوعیت استفاده از حجاب برای افراد زیر سن قانونی است.

مکرون اقدامات خود را به عنوان «حفظ ارزش‌های سکولار» در فرانسه توجیه می‌کند؛ او آشکارا درباره تهدید «افراط‌گرایی» در فرانسه صحبت کرده و ادعا کرده که اسلام در سراسر جهان «در بحران» است.

علاوه بر این، انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر فرانسه در ماه آوریل به وضوح نشان داد که چگونه دیدگاه‌های «مکرون» به موضع خصمانه این کشور در قبال اقلیت‌ها کمک کرده است.

«آسیه» می‌گوید «اخیرا در همسایگی‌ام به من ناسزاهای مرتبط با اسلام‌هراسی می‌گویند، چیزی که قبلا برای من اتفاق نیفتاده بود؛ این یک تصادف به نظر نمی‌رسد و این نمونه بخشی از عادی‌سازی فزاینده علنی بودن و ابراز تنفر نسبت به مسلمانان در جامعه فرانسه است.»

پس جای تعجب نیست که بسیاری از مسلمانان از مکرون سرخورده شده و از آینده خود در فرانسه می ترسند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *