تجارت میلیارد دلاری قاچاق انسان در مرگبارترین مرز جهان

11:50 - 06 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۳۶۱۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرز آمریکا و مکزیک به عنوان مرگبارترین مرز جهان، محل انجام تجارت میلیارد دلاری قاچاق انسان است.

خبرگزاری میزان – قاچاق مهاجران در مرزهای جنوبی آمریکا، این منطقه را طی 10 سال گذشته به محلی برای انجام تجارت میلیارد دلاری قاچاق انسان تبدیل کرده است.

به گزارش «نیویورک تایمز»، در یک دهه گذشته در مرز جنوبی آمریکا شبکه ای از باندهای جنایتکار قاچاق انسان و مواد مخدر تجارت چند میلیارد دلاری را انجام می‌دهند؛ اگرچه مهاجران همیشه با آدم ربایی و قاچاق انسان در شهرهای مرزی مکزیک مواجه بودند، بروز چنین حوادثی در سمت آمریکا نیز در حال افزایش است.

مرگ 53 مهاجر در «سن آنتونیو» در «تگزاس» در ماه گذشته پشت یک تریلر بدون تهویه مطبوع، مرگبارترین حادثه قاچاق انسان در آمریکا بود.

تشدید محدودیت‌های مرزی ناشی از کرونا موسوم به «قانون 42» توسط آمریکا، سبب روی آوردن مهاجران به قاچاقچیان انسان شد؛ قانون مذکور اخراج فوری مهاجران بازداشت شده در مرز را مجاز اعلام می کند.

همین امر سبب افزایش قابل توجهی در تعداد برخوردهای مهاجران (1.7 میلیون نفر در سال 2021) در مرزها و تجارت سریع برای قاچاقچیان انسان شد.

در سال گذشته بیش از 5 هزار و 46 نفر به اتهام قاچاق انسان دستگیر و متهم شدند که این رقم در سال 2014 به 2 هزار و 762 نفر بود.

در طول سال گذشته، ماموران فدرال تقریبا روزانه به خانه‌های مخفی که ده‌ها مهاجر در آن نگهداری می‌شدند، یورش بردند.

در ماه مارس، 34 مهاجر در دو کانتینر بدون تهویه مطبوع و دو ماه بعد 24 نفر مهاجر زندانی در یک خانه مخفی کشف شدند.

یک کارشناس قاچاق انسان در دانشگاه «جورج میسون» گفت «هزینه قاچاق مهاجرانی که از آمریکای لاتین می‌آیند، 4 هزار دلار و مهاجرانی که از آفریقا، اروپای شرقی یا آسیا می‌آیند 20 هزار دلار است.»

مهاجران با هواپیما، اتوبوس و وسایل نقلیه شخصی جابجا می‌شوند. در برخی از مناطق مرزی، قاچاقچیان نوارهای رنگی را به مچ دست مهاجران می‌چسبانند تا مشخص کنند که متعلق به آن‌هاست و چه خدماتی دریافت می‌کنند.

شبکه‌های مستقل قاچاق انسان به کارتل‌های مواد مخدر مالیات می‌دهند تا مهاجران در امتداد مرزهای تحت کنترل آن‌ها جا به جا کنند.

معاون موقت اداره مهاجرت و گمرک آمریکا سال گذشته در کنگره اعلام کرد که درآمد قاچاقچیان انسان از سال 2019 به شکل شگفت آوری چند برابر شده است.

براساس تحقیقات وزارت امنیت میهن آمریکا، شرکت‌های فعال در زمینه قاچاق انسان، تیم‌های تخصصی در زمینه لجستیک، حمل و نقل، نظارت، خانه‌های مخفی و حسابداری را به کار می‌گیرند؛ درآمد این شرکت‌ها از 500 میلیون دلار در سال به 13 میلیارد دلار در سال 2018 رسید.

بررسی آژانس بین المللی مهاجرت نشان می‌دهد که در سال میلادی گذشته تعداد 728 مهاجر در مرز آمریکا و مکزیک جان خود را از دست داده یا مفقود شدند و به همین دلیل به این مرز نام مرگبارترین مرز جهان داده شد.

سازمان مذکور اعلام کرد که آمار واقعی می‌تواند بیشتر از آمار رسمی در این زمینه باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *