دادستان کل کشور: استفاده از فناوری‌های نوین از اصول مهم سند تحول قضایی است/ سامانه ستاره به سامانه دستگاه قضا متصل می‌شود

14:00 - 05 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۴۹۶۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادستان کل کشور گفت: استفاده از فناوری‌های روز و هوشمندسازی در دستگاه قضایی، یکی از اصول مهم و قابل توجه در سند تحول قضایی، است.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری در مراسم رونمایی از فاز اول سامانه توثیق الکترونیک هوشمند ستاره، اظهار کرد: یکی از اصول مهم و قابل توجه در سند تحول قضایی که چند سالی است به مرحله اجرا درآمده، استفاده از فناوری‌های روز و هوشمندسازی در دستگاه قضایی است که در این خصوص اهتمام جدی در دستگاه قضایی وجود دارد.

وی افزود: خوشبختانه تا امروز موفقیت‌هایی را در این زمینه شاهد بودیم و مردم نیز از فناوری‌ها که موجب تسهیل در امور شده است، بهره برداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید

تفاهم نامه مشترک میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد

دادستان کل کشور تصریح کرد: هر چه بتوانیم بخش‌هایی را که در دستگاه قضایی امکان استفاده از فناوری‌ها نوین را دارند تقویت کنیم، هم به نفع دستگاه قضایی و هم به نفع مردم است. در این زمینه دستگاه قضایی سرمایه گذاری‌هایی کرده است و انتظار داریم دولت و مجلس نیز در حوزه گسترش فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی که از اصول مهم سند تحول قضایی است کمک و اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی افزود: حوزه‌های مختلفی اعم از سازمان زندان‌ها، سازمان پزشکی قانونی و ... در دستگاه قضایی در حال تلاش برای استفاده از فناوری‌های نوین و سامانه‌های الکترونیک هستند که انجام آن مستلزم تهیه زیر ساخت لازم، اعتبار و امکانات است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری تصریح کرد: از سامانه‌ای که قرار است در توثیق سهام به کار گرفته شود، استقبال کردیم و به همکارانم اعلام کردم تا در این رابطه بررسی تخصصی بیشتری انجام دهند تا در چه زمانی و در چه گستره‌ای می‌توانیم از این امکانات، استفاده کنیم.

وی افزود: مرجع قضایی در واکنش به افرادی که به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند، به موجب قانون باید یک ضمانت قابل دسترسی برای این موضوع داشته باشد که این امر به توثیق سهام منتهی می شود تا در نهایت مراحل صدور حکم و اجرای آن طی شود.

دادستان کل کشور با بیان اینکه گاهی اوقات در زمان صدور قرار وثیقه، فرد وثیقه گذار با مشکل مواجه می‌شود، اظهار کرد: گاهی اوقات دسترسی به سند، دسترسی به اداره ثبت، استعلامات مورد بررسی، فرآیندی را طی می‌کند که ممکن انجام این اقدامات 3 الی 4 روز زمان بر باشد و از طرفی نیز قاضی پرونده‎‌ای با توجه به دلایل و مدارک موجود نمی‌تواند متهم را بدون وثیقه آزاد کند و به ناچار رای به زندانی شدن فردی می‌دهد که در حقیقت نباید زندانی شود.

وی با بیان اینکه یکی از تاکیدات دستگاه قضایی این است که تلاش شود تا افراد در صورت ضرورت و لزوم بازداشت نشود، گفت: رونمایی از سامانه سامانه توثیق الکترونیک هوشمند ستاره یکی از اقدامات خوبی است که از بازداشت افرادی که ضرورتی برای زندانی شدن ان‎ها وجود ندارد، جلوگیری کند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه سرمایه داران در بورس می‎‌توانند در زمان ضروری از سرمایه خود در امر توثیق سهام استفاده کنند، گفت: روز گذشته پس از اجرای آزمایشی این سامانه در دادستانی کل کشور، همکارانم در گزارشی اعلام کردند که دست اندرکاران تهیه کننده این سامانه قول دادند تا معایب و اشکالاتی که در سامانه توثیق الکترونیک هوشمند ستاره وجود دارد، ظرف یک‌ماه آینده برطرف شود تا تمام شعبات قضایی در سراسر کشور به این سامانه دسترسی داشته باشند.

وی افزود: اقدامات کارشناسی در خصوص نوسان قیمت سهام بورس نیز در حال انجام است که آیا معادل 50 درصد باشد یا کمتر یا بیشتر که پس از بررسی کامل موضوع، جزئیات این بحث نیز به سمع هموطنان خواهد رسید.

دادستان کل کشور بیان کرد: گاهی اوقات در بحث استفاده از نرم افزارها و سامانه‌‎ ها دچار اشکالات نرم افزاری و یا سخت افزاری می شویم که سازمان بورس باید با تعاملی مستمر با دستگاه قضایی و مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه رابطه تنگاتنگی داشته باشند تا این سامانه با سامانه قوه قضاییه متصل شود تا همدیگر را پشتیبانی کنند.

وی افزود: چند هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به تمام دادستان‌های کشور اعلام کردم که لازم نیست برای وثیقه سند همراه افراد باشد؛ طلا، خودروی سواری و هر وسیله‌ ای که مالکیت داشته باشد و قاضی تشخیص دهد که بتوان به وسیله آن حق اشخاص را نگه داشت، استفاده کنند.

همچنین صاحبکار معاون راهبردی قوه قضاییه در مراسم، بیان کرد: نگاه مسئله محور در چند سال گذشته مد نظر تیم‌های برنامه ریز کشور بوده است. سند تحول قضایی و سند تحول دولت مردمی که در طول چند ماه گذشته رونمایی شده نیز با نگاه مسئله محور طراحی شده‌اند.

وی افزود: باید مسایل و موضوعات را برای اجرا، براساس اولویت دسته بندی کنیم و در مرحله بعدی مسائل اولویت دار را به صورت ریشه ‎ای حل کنیم.

معاون راهبردی قوه قضاییه همگرایی بین مجموعه شبکه بانک مرکزی و شرکت بورس مسئله بسیار مهمی است که در بعضی موارد مشاهده می‌شود اختلاف نظرهایی در این زمینه بین طرفین وجود دارد که این سامانه باعث همگرایی بین دو مجموعه می‌‎شود.

وی افزود: در سازمان زندان‌ها پدیده‌ای به نام تعداد زندانیان بیشتر از ظرفیت زندان وجود دارد و راه حل‌هایی نیز برای حل این موضوع از جمله در اختیار گذاشتن منابع مالی برای ساخت زندان به سازمان ‌زندان‌ها وجود دارد.

صاحبکار ادامه داد: اگر بتوانیم ورودی زندان‌ها را کاهش دهیم در این مسیر گامی روبه جلو برداشته می‌شود، ورودی زندان به چند روش می‌تواند کاهش پیدا کند.

وی افزود: سامانه توثیق الکترونیک هوشمند ستاره می‌تواند گام مهمی در این زمینه بردارد تا افراد به هر دلیل غیر ضروری وارد زندان نشوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *