اقدامات سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص بومی سازی دستگاه‌ها و تجهیزات

8:47 - 09 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۸۴۸۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: مراحل ساخت 12 قطعه پر مصرف گران قیمت تجهیزات تخصصی انجام و با قطعات آمریکایی جایگزین شده است.

عباس مسجدی در گفت‌وگو با میزان درخصوص اقدامات سازمان پزشکی قانونی کشور مبنی بر تهیه دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز این سازمان، بیان کرد: بدلیل فناوری زیاد تجهیزات سازمان پزشکی قانونی کشور، تعدادی از آن‌ها که حدود 5 دستگاه تخصصی است، تا زمان به نتیجه رسیدن ساخت داخلی، این دستگاه‌ها از خارج کشور تهیه می‌شوند.

وی افزود: برای تهیه مقرون به صرفه این تجهیزات، هماهنگی با هیئت امنای ارزی انجام شده و خریدها هم اکنون با ارز دولتی انجام می‌شود اما به منظور جلوگیری از بروز بحران و از کار افتادن دستگاه‌های فعلی و جلوگیری از اطاله دادرسی، قطعات پرمصرف یدکی در قالب خریدهای استراتژیک انجام شده و در انبار ستاد نگهداری می‌شود تا در مواقع ضروری و غیر قابل پیش بینی، به استان مورد نیاز ارسال شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: با وجود تحریم‌ها، خدمات آزمایشگاهی سازمان با قوت در حال ارائه به مراجع قضایی و مردم عزيز كشورمان است.

وی در خصوص اقدامات سازمان پزشکی قانونی مبنی بر بومی سازی تجهیزات این سازمان، گفت: بحث بومی سازی و خودکفایی در تولید موادمصرفی و تجهیزات مورد نیاز سازمان موضوعی است که با جدیت در سازمان دنبال می‌شود و اقداماتی نیز در این خصوص آغاز و نتایج مفیدی از آن حاصل شده است.

مسجدی ادامه داد: طبق برنامه زمانبندی، سازمان پزشکی قانونی کشور در نظر دارد ظرف 5 سال آینده در تولید مواد و تجهیزات مورد نیاز با کمک نخبگان و دانشمندان جوان و شركت‌های دانش بنيان به خودکفایی برسد.

وی افزود: از جمله اقدامات صورت گرفته در جهت بومی سازی تجهیزات عبارتند از: احصاء نیازهای سازمان پزشکی قانونی در زمینه‌های مختلف از جمله سم شناسی، پاتولوژی، سرولوژی، ژنتیک، معاینات، صحنه جرم، تشریح، اولویت بندی موضوعات مطروحه فوق با توجه به بحرانی بودن موضوع، میزان هزینه مورد نیاز و... ، شناسایی توانمندی‌های داخلی در تامین این تجهیزات، بازدید حضوری از شرکت‎های دانش بنیان فعال در کشور، شرکت در نمایشگاه‌ها و ...، همکاری معاونت‌های مختلف سازمان پزشکی قانونی کشور با مرکز تحقیقات پزشکی قانونی که ماحصل آن ساخت تعدادی از تجهیزات مورد نیاز سازمان بوده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با تشریح تجهیزات و دستگاه‌های ساخته شده این سازمان، اظهار کرد: دستگاه هموژنایزر فول اتومات داخلی با یک هشتم قیمت خارجی. این دستگاه در گذشته از کشورهای آمریکا، آلمان و سوئیس تامین می‌شد اما هم اکنون 7 استان کشور از این دستگاه استفاده می‌کنند.

وی افزود: این محصول دارای ثبت اختراع بوده و تاییدیه‌های سازمان استاندارد و دفتر فناوری‌های علمی ریاست جمهوری را نیز کسب کرده است.

مسجدی ادامه داد: کیت‌های ژنتیک تشخیص هویت و ملزومات مصرفی دستگاه‌ها که در گذشته از کشورهای آمریکا و آلمان تهیه می‌شد، پودر آشکارساز اثر انگشت، تخت تشریح مخصوص اجساد عفونی و کرونایی (تخت تشریح ایمن – تتا)، سیستم مستندساز هوشمند تخت تشریح (فیلمبرداری، ضبط صدا و ...) با قابلیت پخش آنلاین بر روی شبکه، از دیگر دستگاه‌ها و تجهیزات تولید داخل سازمان پزشکی قانونی کشور است.

بیشتربخوانید

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور: خدمات در سازمان پزشکی قانونی با کمترین درصد خطای ممکن ارائه می‌شود

وی با بیان اینکه با تشکیل شورای راهبری دانش بنیان در سازمان پزشکی قانونی کشور، اقدامات لازم به منظور بومی سازی کلیه تجهیزات به طور جدی تری آغاز شده است، گفت: این اقدامات با همکاری مراکزی از قبیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌های کشور و مراکز علم و فناوری در حال انجام است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به فعالیت‎های این شورا، بیان کرد: همکاری با دو شرکت دانش بنیان و خرید اولین دستگاه گازکروماتوگراف ایرانی با دتکتور FID، پس از گذراندن مراحل تاییدی، بمنظور جایگزینی با دستگاه‌های آمریکایی که از طریق نمایشگاه ساخت ایران انجام شده است، همکاری با یک شرکت دانش بنیان سازنده کیت‌های دهگانه موادمخدر و روان گردان و پس از گذراندن مراحل تاییدی، خرید اولین سری بمنظور جایگزینی با کیت‌های آلمانی از جمله اقدامات شورای راهبری دانش بنیان در سازمان پزشکی قانونی کشور است.

وی افزود: همچنین همکاری با دو شرکت دانش بنیان در زمینه ساخت دتکتور MASS که یکی از کلیدی ترین تجهیزات مورد نیاز سازمان است، هم اکنون ساخت دستگاه اصلی در یکی از شرکت‎ ها خاتمه یافته و در دانشگاه اصفهان در حال تست است. همکاری با این شرکت برای تشکیل کتابخانه دستگاه و اتصال بهGC در حال انجام است.

مسجدی ادامه داد: تامین اکثر مواد شیمیایی و هم چنین مواد گرانقیمت گرید یک دستگاه‌های تخصصی با کمک دو شرکت دانش بنیان انجام شده و تامین این مواد از انحصار آمریکا، آلمان و فرانسه خارج شده است.

وی افزود: با یک شرکت دانش بنیان سازنده HPLC به عنوان دومین دستگاه تخصصی آزمایشگاه‌های سم شناسی سازمان پزشکی قانونی کشور همکاری‌های لازم صورت گرفته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور بیان کرد: همچنین ساخت پمپ و متعلقات مربوطه از قبیل Degaser خاتمه یافته و دتکتور آن در حال ساخت است لذا تا زمان ساخت دتکتور داخلی، از دتکتور آلمانی استفاده خواهد شد. همکاری با شرکت دانش بنیان ادامه يافته و احتمالا تا دو ماه دیگر اولین دستگاه برای آزمون در یکی از استان‌ها نصب خواهد شد.

وی با اشاره به ساخت دستگاه اتوسمپلر کاملا بومی و ابتکاری به عنوان یکی از دستگاه‌های تخصصی به شدت مورد نیاز، گفت: با پیشرفت حدود 80 درصد در ساخت این دستگاه؛ حدود یک ماه دیگر اولین دستگاه وارد مرحله تست میدانی خواهد شد.

مسجدی گفت: ساخت حدود 12 قطعه پر مصرف گران قیمت تجهیزات تخصصی انجام شده و با قطعات آمریکایی جایگزین شده است.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *