رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

4 هزار واحد مسکن مهر در شهریور ماه تحویل داده می‌شود

11:45 - 08 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۸۷۷۲
معاون وزیر راه و شهرسازی از تحویل 4 هزار مسکن مهر در شهریور ماه خبر داد.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: تعداد کل واحدهای مسکن مهر  ۲.۱ میلیون واحد مسکونی است که از این تعداد یک میلیون و ۶۰ هزار واحد مسکونی در زمین‌های دولتی ساخته شده و مابقی، واحدهای خودمالکی است که در زمین‌های بخش خصوصی ساخته شده است.

از تعداد کل واحدهای مسکن مهری که زمین آن را دولت تأمین کرده است ۹۶۵ هزار واحد مسکونی تکمیل و به متقاضیان تحویل شده است و حدود ۹۸ هزار واحد باقیمانده است. البته بر اساس آماری که وزارت راه وشهرسازی ارائه داده است در مجموع 200 هزار مسکن مهر باقیمانده است اما بخشی از این واحدها مشکل قضایی دارد و تا حل مشکل قضایی، این واحدها از آمار مربوط به تکمیل واحدها خارج شده است.

از واحدهای باقیمانده اجرا شده در زمین‌های دولتی، حدود ۲۸ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است و عملیات اجرایی آنها در دست پیگیری است. ۷۰ هزار واحد مسکونی مهر،  مشکلات حقوقی دارد و لازم است جهت ادامه روند تکمیل، مشکلات حقوقی این واحدها رفع شود. از واحدهای تکمیل شده مسکن مهر حدود ۶۵ هزار واحد مسکونی به دلیل عدم تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی تحویل نشده است.

۲۳ هزار و ۹۱۶ واحد مسکن مهر نیز جهت تأمین مسکن متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار گرفته است که  واحدهای فاقد متقاضی دارای درصد پیشرفت فیزیکی بسیار پایین است.

علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره زمان اتمام و بسته شدن پرونده مسکن مهر گفت: تا پایان سال جاری واحدهای مسکن مهر نیمه‌تمام و در دست اجرا (فاقد مشکل حقوقی و معارض) تکمیل می‌شود و پیگیری‌های لازم جهت تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی واحدهای تکمیل شده فاقد خدمات، پیگیری می‌شود. تلاش ما این است که تا پایان سال این واحدها نیز تأمین و قابل سکونت شوند.

وی افزود: با توجه به اقدامات یک سال اخیر، پروژه‌های روبنایی مانند مدرسه، پارک، سرانه خدمات درمانی و فرهنگی در استان‌های مختلف آماده است. تکمیل پروژه‌های مسکونی که در چند سال اخیر به صورت نیمه تمام رها شده بود در دست اقدام است و واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی نیز در قالب نهضت ملی مسکن تکمیل و واگذار می‌شود.

مدیرعامل عمران شهرهای جدید افزود: تعهد سنواتی دولت این است که فارغ از گرایش‌های سیاسی که در دوره قبل موجب توقف پروژه‎های مسکن مهر شده بود، با تأمین منابع از منابع داخلی شرکت عمران، بخشی از مسکن مهر که آماده تحویل به متقاضیان است، در شهریورماه و در آستانه هفته دولت، 4 هزار مسکن مهر واگذار می‌شود.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، مسکن‌های مهر که نیمه کاره مانده، در قالب نهضت ملی برنامه نهضت ملی مسکن آماده و واگذار می‌شود.

جعفری خاطرنشان کرد: 60 هزار واحد مسکن مهر شهرهای جدید باقیمانده است و 20 هزار واحدی که قبلاً  تحویل داده شده قابلیت بهره‌برداری ندارد و ما مکلف هستیم نواقص پروژه‌ها را برطرف کنیم تا قابلیت سکونت‌پذیری داشته باشد. به این ترتیب از مجموع 80 هزار واحد مسکن مهر 70 درصد آن تا پایان امسال تحویل داده می‌شود و مابقی واحدها هم تا پایان تابستان قابلیت سکونت‌پذیری خواهد داشت. بخش عمده‌ای از این واحدهای مسکن مهر امسال تحویل می‌شود و مابقی در تابستان آینده به اتمام می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش ما این است بخشی از مسکن مهر تا پایان امسال و آن  تعداد مسکن اقدام ملی که سال 97 و 98 عقد قرارداد شده تا  سال آینده  تحویل داده شود. در دولت قبل برنامه اقدام ملی مسکن طراحی شد و متقاضیان دریافت آن ثبت نام کردند. درصد پایینی از پروژه‌های این طرح در دولت قبل شروع شده است. ما 100 هزار مسکن اقدام ملی و 600 هزار واحد را در برنامه نهضت ملی در شهرهای جدید در دست ساخت داریم و این 700 هزار واحد را در طول 4 سال تحویل می‌دهیم.

جعفری همچنین گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده در مرحله نخست اجرای نهضت ملی جهش تولید مسکن، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید فعال است که شماری از واحدهای یک طبقه آن هفته دولت امسال افتتاح می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اظهار کرد: با توجه به وعده رئیس جمهور برای ساخت چهار میلیون مسکن در قالب نهضت ملی مسکن و تأکید رهبر معظم انقلاب در این زمینه، به شرکت عمران شهرهای جدید و دیگر دستگاه‌های مرتبط تکلیف شده تا با شناسایی و حل مشکلات، واحدهای مسکونی گام نخست با سرعت قابل توجهی احداث شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با این حال در برخی از مناطق مشکل محدودیت زمین وجود دارد مسائل مربوط به پیمانکاری و بانکی، قراردادهای مشارکتی و تک سندی کردن اراضی بخشی از مسائلی است که حل آن در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به طور حتم تلاش می‌شود تا سهمیه‌ای از واحدهای نهضت ملی مسکن در هفته دولت به بهره‌برداری برسد و بخشی از واحدهای مسکونی مناطقی که واحدهای یک طبقه اجرایی شده است، در این زمان تحویل خواهد شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر واحدهای مسکونی گام نخست نهضت ملی مسکن، برخی از پروژه‌های مسکونی متوقف و نیمه کاره‌ نیز در کشور وجود دارد که فاقد متقاضی بوده و در این دوره که ثبت نام متقاضیان صورت گرفت، سرعت‌بخشی به آنها در دستور کار جدی قرار گرفته تا شاهد افتتاح آنها باشیم.

قرار است در شهریور امسال، علاوه بر مسکن مهر، بخشی از واحدهای نهضت ملی مسکن نیز که در تعهد سازمان‌های مختلف مانند بنیاد مسکن قراردارد، به متقاضیان تحویل داده شود. آن طور که معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد، واحدهایی که در قالب نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید در شهریور واگذار می‌شود، واحدهایی است که در برنامه مسکن مهر بدون متقاضی بوده و نیمه‌کاره رها شده بود در برنامه نهضت ملی مسکن گنجانده شده است و با تکمیل آن، به مردم تحویل داده می‌شود.

بیشترین مسکن مهر باقیمانده مربوط به استان تهران است.رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی اخیراً اظهار کرده بود که واحدهای مسکن مهر تا پایان امسال به پایان می‌رسد اما آن طور که مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید عنوان کرد تکمیل بخشی از مسکن مهر باقیمانده به سال آینده نیز موکول می‌شود.  

با برنامه نهضت ملی مسکن و تعهد دولت برای تکمیل مسکن مهر و واحدهای اقدام ملی مسکن، بر اساس آمار، در زمستان سال گذشته ساخت ۱۱ هزار و ۵۴۰ واحد مسکونی در تهران و ۱۱۵ هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی در شهرهای مختلف کشور آغاز شده است.

وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی کرده است حدود ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن،از استان‌های مختلف به عنوان اولین بخش به افرادی که زودتر در طرح شرکت کرده و آورده اولیه خود را واریز کرده‌اند، تحویل داده شود.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: مسکن مهر مهر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *