سامانی: ورود قوه ‌قضاییه به موضوع حق مالکیت ادبی اتفاق بسیار خوبی است/یک سریال هم از روی کتاب من کپی شده

9:05 - 10 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۰۴۴۲
یک نویسنده کتاب گفت: کپی برداری از کتاب ها و عدم توجه به حقوق نویسنده باید از سوی دستگاه های ذی ربط بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه حضور پررنگ قوه قضاییه برای اجرایی کردن این مهم بسیار اثرگذار است.

وجیهه سامانی در گفت‌وگو با میزان پیرامون عدم توجه به حقوق مولفان و تاثیر ورود قوه قضاییه به این مهم گفت: تا به امروز گلایه‌های فراوانی از سوی نویسندگان و مولفان پیرامون سرقت آثارشان بیان شده است اما چون خود من یکی از افرادی هستم که حقوق معنوی اثرم را به خاطر عدم رعایت قانون کپی رایت و مالکیت ادبی بدون مجوز از دست دادم؛  به خوبی با این مقوله  نا‌میمون آشنا هستم.

وی در همین راستا ادامه داد: نویسندگان آسیب پذیرترین قشر در حلقه نشر محسوب می شوند زیرا نه قوانین و نه اهرم های اجرایی، هیچ کدام نتوانسته اند آنگونه که باید و شاید شرایط را برای حفظ حقوق آنها در جامعه فراهم کنند.

حقوق مولفان

سامانی به حقوق مولفان اشاره و تاکید کرد: سرقت ادبی برای مولفان بسیار دردناکتر از عدم پرداخت دستمزدهای کم برای آثار تولید شده آنان است و چون آگاهی حقوقی کافی و در عین حال ضمانت‌های اجرایی اثرگذار برای حفظ حقوق نویسنده وجود ندارد لذا به راحتی حقوق نویسنده پایمال می‌شود از سوی دیگر فرآیند پیگیری قانونی یک پروند شکایت بسیار طولانی و پر هزینه است و به همین دلیل نویسنده از ادامه راه جهت شکایت و رسیدن به حقوق خود منصرف می‌شود.

قوه

یک سریال تلویزیونی به راحتی فیلمنامه خود را از روی کتاب من کپی کرده است

وی با اشاره به عدم رعایت قانون مالکیت ادبی نسبت به یکی از آثار خود در یک سریال تلویزیونی بیان کرد: من کتابی را در دهه هشتاد با عنوان «پل های شکسته» نوشته و منتشر کردم این داستان توانست در جشنواره بنیاد مستضعفان به عنوان کتاب برگزیده معرفی شود اما چندی بعد متوجه شدم که سریالی از یکی از شبکه‌های تلویزیون روی آنتن می رود که از روی اثر من کپی و با کمی تفاوت به عنوان فیلمنامه داستان سریال انتخاب شده است، نکته جالب این بود که طرح و خط حرکت داستان همان اثر من بود و تنها نام‌ها تغییر کرده بودند.

نویسنده کتاب «آن مرد با باران آمد» در همین راستا تاکید کرد: یک نویسنده اثر خود را به خوبی می شناسد مانند مادری که از فرزندش آگاهی کامل دارد و من نیز به خوبی ادبیات و لفظی که برای هر دیالگو در کتابم نوشته بودم را در این اثر به وضوح دیدم، کاراکترهای سریال همان جماعتی بودند که خودم آنها را در کتابم پرورانده و نوشته بودم.

لزوم ورود قوه قضاییه به احیای حقوق مولفان

سامانی به سایر رویدادهای رخ داده و زیر پا گذاشتن حقوق یک نویسنده اشاره و بیان کرد: نادیده گرفتن حقوق مولف در برخی از کارهای معروف و سریال‌های شبکه نمایش خانگی نیز دیده می شود گسترش این امر به این معنا است که نه قانون محکم و مهم برای جلو گیری از عدم رعایت قانون کپی رایت در نظر گرفته شده و نه اهرم اجرایی اثر گذاری در این زمینه جود دارد لذا ورد قوه قضاییه به این مهم تاثیر گذار و ارزنده است.

پیگیری موثر قوه قضاییه

وی به یکی از سریالهای شبکه نمایش خانگی که اخیرا به همین دلیل و با پیگیری قوه قضاییه متوقف شد اشاره و ابراز کرد: سریالی که اخیرا به دلیل عدم رعایت حق مالکیت ادبی متوقف شد یکی از نمونه های بارز و شناخته شده برای زیر پا گذاشته شدن حقوق مولف شناخته می‌شود که توسط پیگیری‌های قوه قضایی متوقف شد، باید دید که نویسنده کتاب که فیلمنامه این سریال از روی اثر وی کپی برداری شده چه زمان اقدام به شکایت کرده و چه روند اداری را پشت سر گذاشته تا بتواند بعد از گذشت 20 قسمت از سریال حقوق قانونی خود را بخواهد و جلوی پخش آن را بگیرد و این اتفاق بسیار خوبی است، بنابراین نتیجه می‌گیریم که حضور قوه قضاییه و تمهیدات بیشتری در این حوزه برای حفظ حقوق مولفان بسیار موثر است تا هیچ کس دیگر به خود اجازه فکر کردن در مورد کپی برداری از سایر آثار منتشر شده را ندهد.

دل های شکسته

 نویسنده کتاب« پل های شکسته» تاکید کرد: هنوز هم  بعد از گذشت سال‌ها باز هم هنگامی که کتابی را می نویسم نگرانم که شاید کسی از روی این اثر کپی برداری کند، این یک آسیب در حوزه نشر است که وجود دارد و نویسنده را بیش از هر فرد یا بخش دیگری دچار مشکل می‌کند زیرا حقوق مولفان نادیده انگاشته شده و جایگاه آنان فراموش می شود.

ضعف های قانونی

وی ابراز کرد:  قراردادهایی که بین برخی از ناشران با نویسنده‌ها نوشته و بر آن توافق می‌شود عموما بر گرفته از مشکلات اقتصادی است لذا بعد از دستمزد چاپخانه و جلدساز کتاب و خصوصا هزینه های کاغذ، نوبت به دستمزد نویسنده که می‌رسد مبالغ ناچیز است، نکته دیگر اینکه دستمزد ها بسیار کم بوده و در عین حال با تاخیر پرداخت می شود اگرچه این یک تعامل در جاده نشر بوده و عادی شده است اما نکته مثبتی برای نویسنده نخواهد بود. البته ناشران خوش قولی هم وجود دارند که همکاری زیادی را با نویسندگان دارند.

قوه

سامانی به درد و دلهای خود در حوزه نشر پرداخت و اظهار کرد: اقتباس‌هایی که از آثار نویسندگان انجام می شود بدون هیچ نام و اثری از مولف و یا کتاب؛ با آجرهای سازنده محتوایی جدید دست بازی فیلمنامه نویسان می‌شود و نویسنده را غمگین می کند البته من می دانم که داستان‌های بسیاری نوشته شده و زمان «مرگ سوژه‌ها فرا رسیده» و سوژه یابی و داستان سازی بسیار دشوار شده اما هنر نویسنده این است که با پرداختن به زوایای دیگر سوژه و یا دید جدید نسبت به موضوع رویدادی جدید را ایجاد کند.

وی در پایان تاکید و خاطرنشان کرد: برای رشد و توسعه در ادبیات برخی از نا مهربانی ها با نویسندگان و عدم توجه به حقوق مولفان زمینه فعالیت‌ها و رونق تولیدات ادبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث دلسردی آنان از تولیدات فرهنگی می‌شود. کپی برداری از کتاب ها و عدم توجه به حقوق نویسنده باید از سوی دستگاه های ذی ربط بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه حضور پررنگ قوه قضاییه برای اجرایی کردن این مهم بسیار اثرگذار است.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: حق کپی رایت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *