رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مخاطرات نظامی سازی بیش از حد آژانس‌های پلیس انگلیس برای مهاجران و رنگین پوستان

9:04 - 15 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۸۴۴۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش‌ها نشان می‌دهند که پلیس و مرزبانی انگلیس به شدت از ذهنیت جنگی و نظامی سازی متاثر هستند.

خبرگزاری میزان – براساس گزارش‌های جدید، نظامی سازی بیش از حد آژانس‌های پلیس انگلیس سبب نگرانی عمیق شده است.

به گزارش «گاردین»، گزارش کارزار مخالفت با تجارت اسلحه (CAAT) و شبکه نظارت پلیس (Netpol)، نظامی سازی بیش از حد آژانس‌های پلیس انگلیس را «عمیقا نگران کننده» توصیف کرده است.

گزارش مذکور می‎گوید که مرز بین پلیس و ارتش انگلیس به طور فزاینده‌ای مبهم است و حوزه‌های کلیدی از جمله مبارزه با تروریسم، ضد شورش، کنترل مرزها و مبارزه با سازمان‌های جنایتکار، ذهنیت جنگی را اتخاذ کرده‌اند.

افزایش استفاده از ابزارهای نظارتی پیشرفته مانند فناوری استخراج داده‌های تلفن، اسکنر اثر انگشت موبایل و فناوری تشخیص چهره زنده از جمله تکنیک‌هایی است که در این گزارش نسبت به آن‌ها ابراز نگرانی شده است.

افراد رنگین پوست به عنوان افرادی که بیشتر در معرض خطر هدف قرار گرفتن هستند، شناسایی می‌شوند.

گزارش تاکید دارد که اگرچه همه این تکنیک‌ها جدید نیستند، اما استفاده روزافزون از آن‌ها در سال‌های اخیر، قدرت را به شدت به نفع دولت انگلیس منحرف می‌کند.

این گزارش می‎افزاید: فعالان سیاه‎پوست به طور نامتناسبی در معرض نیروی بیش از حد پلیس قرار می‌گیرند؛ واحدهای ضد تروریسم مسلح، نیروهای اجرایی مهاجرت و نیروی مرزی انگلیس مستقیما از کتابچه راهنمای نظامی استفاده می‎کنند؛ افسران پلیس انگلیس به طور فزاینده ای مانند مرزبانانی عمل می‌کنند که با وزارت کشور همکاری می‌کنند تا کنترل مهاجرت را انجام دهند؛ فناوری نظارت در غیاب نظارت کافی قانونی یا پارلمانی در حال گسترش است؛ در حالی که بسیاری از سازمان‌ها با استقرار فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و تشخیص چهره درگیر هستند، هیچ نهاد واحدی وجود ندارد که پذیرش این فناوری‌های جدید را هدایت کند.

زمینه‌های اصلی نگرانی براساس گزارش کارزار مخالفت با تجارت اسلحه (CAAT) و شبکه نظارت پلیس (Netpol) عبارتند از:

  • اسکنر اثر انگشت تلفن همراه که اکنون بسیاری از نیروهای پلیس انگلیس از آن برای ثبت اثر انگشت شهروندان غیر انگلیسی استفاده می‌کنند و به سیستم بیومتریک مهاجرت و پناهندگی وزارت کشور مرتبط هستند.
  • برنامه بیومتریک، سیستم دیجیتال جدیدی که این امکان را می‌دهد تا داده‌های بیومتریک و دیگر اطلاعات را به طور یکپارچه بین پلیس، اداره مهاجرت و دیگر ادارات دولتی انگلیس به اشتراک گذاشته شود.
  • استفاده از پهپادهای نظامی برای گشت زنی در کانال‌های دریایی به منظور نظارت بر پناهجویانی که با قایق‌های کوچک عبور می‌کنند.
  • ماتریس باندی که افرادی را که گمان می‌رود اعضای باند هستند، نشان می‌دهد؛ خواه مرتکب جرمی شده باشند یا نه. یک نظرسنجی در سال 2016 از ماتریس عفو بین‌الملل نشان داد که 87 درصد از کسانی که در این ماتریس بودند از پیشینه اقلیت‌های نژادی و قومی بودند.

یکی از نویسندگان گزارش مذکور می‎گوید: پلیس به طور فزاینده ای به فناوری پیشرفته، مبتنی بر داده و فناوری نظامی درجه یک برای نظارت بر جمعیت انگلیس متکی است.

هماهنگ‌کننده تحقیقات در CAAT، نیز اظهار داشت: پلیس انگلیس به‌طور پیوسته سرکوب‌کننده‌تر می‌شود، اما این فقط محدود به نحوه برخورد پلیس انگلیس با شهروندان خود نیست؛ انگلیس پلیس و خدمات امنیتی خارجی را به ویژه در زمینه کنترل مرزها آموزش می‌دهد.

هماهنگ‌کننده ارتباطات در Netpol، می‌گوید: این گزارش افسانه مبنی بر این که پلیس انگلیس بر اساس رضایت اقدام می‌کند یا تاکنون می‌کرده است، از بین می‌برد؛ آن چه را که افراد جوامع به حاشیه رانده شده به خوبی می‌دانند، نشان می‌دهد که نژادپرستی نهادینه شده و ساختاری منجر به بروز پلیس متکی بر زور و جرم انگاری نامتناسب می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *