معاون منابع انسانی قوه‌قضاییه: بازنگری در نظام جذب و آموزش از مهمترین برنامه‌های معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه است

11:53 - 16 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۹۹۵۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه‌ قضاییه اولویت برنامه های اجرایی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه را بازنگری در نظام جذب، نگهداشت، آموزش و ارتقاء منابع انسانی عنوان کرد.

خبرگزاری میزان - نشست مجریان برنامه های عملیاتی و گام های اجرایی سال 1401 با حضور معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و کادر سازی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و مشاور معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه برگزار شد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه‌ قضاییه در این نشست ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سرور و سید سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران با وفای ایشان، با اشاره به موضوعات و اهداف تعیین شده در جلساتی که با حضور مجریان برگزار می شود، تاکید کرد: اقداماتی که تاکنون انجام شده اقدامات خوب و پسندیده ای بوده است اما هر نوع اقدامی منوط به نوع اجرا برنامه و میزان آشنایی، علاقمندی و احساس تکلیف نسبت به اجرای درست و اثر بخش آن برنامه است.

محمدباقر الفت گفت: جلسات هم اندیشی مبتنی بر برنامه محوری در قالب چارچوبی مشخص مانع از فراپراکنی می شود تا آسانتر ابعاد مختلف تحقق ماموریت های خود را تبیین کنید و در اجرای راهبردها گام بردارید و بازخورد و ارتقاء سند تحول را برآورد کنید.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه‌ قضاییه تاکید کرد: از آنجا که تحقق سند تحول مستلزم بازطراحی برخی نظام های مدیریتی موجود قوه قضاییه است، بازنگری در نظام جذب منابع انسانی قوه قضاییه و نگهداشت، آموزش و ارتقاء از مهمترین مواردی است که مورد توجه این معاونت است. لذا ایجاد آگاهی عمومی نسبت به سند تحول و وضعیت اجرای آن اهمیت فوق العاده ای دارد و برگزاری این جلسات از این موضوع نشات می گیرد.

وی افزود: سازمانی که خود را به مرجع علم وصل کند، موفق تر عمل کرده و رویکرد توجه به نیازمندی ها و رفع آن با راه اندازی و تولید ابزار کاربردی با هدف شفافیت و رفع تبعیض از اولویت های قوه قضاییه است.

شایان ذکر است، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه از اولین نشست تبیین برنامه های عملیاتی و گام های اجرایی سال 1401 با مجریان همراه بوده تا شخصاً در جریان پیشرفت برنامه ها و بررسی نقاط قوت و ضعف آنها قرار بگیرید.

سجاد قارلقی کارشناس مسئول نخبگان و استعدادهای برتر دفتر برنامه ریزی و کادرسازی معاونت انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و یکی از مجریان حاضر در جلسه در توصیف گام های اجرایی برنامه محوله با اشاره به برنامه عملیاتی تدوین مدل شایستگی مدیران قوه قضاییه بیان کرد: این برنامه یک برنامه مقطعی نیست بلکه بخشی از یک برنامه جامع در راستای استقرار نظام جامع صلاحیت حرفه ای در قوه قضائیه است که در سند تحول از آن به اسم نظام جامع انتصاب و ارتقاء مدیران نام برده شده است.

وی افزود: سنگ زیر بنا و رکن اساسی استقرار این نظام جامع، استانداردسازی شایستگی ها است که این برنامه به دنبال آن است.

سجاد قارلقی گفت: به منظور استاندارد سازی شایستگی ها، یک فرایند سه مرحله ای در این برنامه مد نظر قرار دارد که بر اساس آن ابتدا شایستگی های محوری خاص قوه قضاییه بصورت عمومی برای کلیه مدیران قضایی و اداری شناسایی می شود، در گام دوم شایستگی های خاص مدیران اداری و قضائی به صورت جداگانه احصا می شود و سپس در گام سوم شایستگی های خاص هر شغل یا به عبارتی شایستگی های شغل محور احصا می شود.

قارلقی اظهارکرد: اولین مزیت استاندارد سازی شایستگی و پیاده سازی فرایند آن این است که افراد مناسب هر شغل و مشاغل مناسب هر فرد شناسایی می شود و هر فرد برای تصدی مشاغل مناسب و با توجه به نیمرخ شایستگی خود مورد آموزش قرار می گیرد.

قارلقی تاکید کرد: تحقق اهداف این طرح و اجرای آن گام اول و موتور محرک استقرار نظام صلاحیت حرفه ای در دستگاه قضایی است که یک برنامه بلند مدت چند ساله است و فعالیت های تکاملی آن در سال های آتی انجام می شود. براین اساس گام دوم، استانداردسازی نظام ارزیابی شایستگی ها است که طی آن شایستگی های شناسایی شده تعریف می شوند و شاخص های رفتاری هر شایستگی و شیوه اندازه گیری آنها طراحی می شود و در گام سوم استاندار آموزش و توسعه بر مبنای شایستگی طراحی می شود.

وی افزود: برای پیاده سازی نظام مذکور باید ساختار اجرایی و قواعد لازم آن طراحی شود که این مهم در دستورالعمل کادرسازی مدیریتی قوه قضائیه مصوب 1398رییس محترم قوه قضاییه دیده شده است. بدین منظور فرایند کادرسازی در قوه قضاییه بر اساس دستور العمل کادرسازی مدیریتی در قوه قضاییه شناسایی شده که عملیاتی سازی آن نیازمند تدوین چهار شیوه نامه اجرایی و طراحی و استقرار بانک اطلاعاتی مدیران و شبکه نخبگان قوه قضائیه است که هریک از این شیوه نامه ها بخشی از فرایند شناسایی، ارزیابی، انتخاب و توسعه مدیران دستگاه قضائی را طراحی و مشخص می کنند و درنهایت نتیجه کار در سامانه بانک اطلاعات مدیران بارگذاری می شود و فرایند شناسایی و ارزیابی و انتخاب مدیران به صورت سیستماتیک در این سامانه انجام خواهد پذیرفت.

قارلقی ضمن تشکر از زحمات همکاران خود در دفتر برنامه ریزی و کادرسازی بیان کرد: با تکمیل این برنامه ها فرایند شناسایی، انتخاب، ارزیابی، ارتقاء و توسعه مدیران قوه قضاییه را به صورت نظام مند مشخص می کنیم. تا از برخورد سلیقه ای دوری کنیم و شایسته سالاری را به معنای واقعی در تصدی پست های مدیریتی حاکم کنیم.

قارلقی اضافه کرد: شناسایی مستعدین مدیریت در دستگاه قضایی با توجه به شاخص های نخبگی، خوداظهاری، معرفی مدیران بالا دستی، بررسی مدارک و ... انجام می گیرد، سپس شایستگی های افراد ارزیابی می شود و مشخصات افراد مستعد در بانک مدیران ذخیره و ضمن توجه به فرایند جانشین پروری برای پرورش و توسعه این افراد، در صورت نیاز احکام افراد مذکور برای پست های مدیریتی صادر می شود.

وی در پایان سخنان خود با امید بر اینکه با تحقق این برنامه ها امکان صدور گواهینامه صلاحیت حرفه ای برای مدیران حسب شایستگی هایشان وجود دارد، افزود: دفتر برنامه ریزی و کادر سازی برای توسعه سرمایه انسانی دستگاه قضایی برنامه جامع بلند مدتی دارد که انشا الله با مدیریت جناب آقای سیاوش شفائی نیا مدیرکل محترم دفتر برنامه ریزی و کادر سازی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و همت همکاران این دفتر در اجرای این برنامه ها، مدیریت استعداد و جانشین پروری در قوه قضاییه به صورت مطلوبی اتفاق افتاده و شایسته خواهی، شایسته گزینی، شایسته داری و شایسته سالاری در دستگاه نهادینه می شود.

همچنین در این نشست، رئیس اداره ترفیعات، حقوق و مزایا کارگزینی قضات با اشاره به برنامه اجرایی در دست اقدام خود از طراحی و راه اندازی سامانه نقل و انتقال قضات در راستای سند تحول خبر داد.

مژگان غرائی یزدی با اشاره به بازنگری در فرایند ارتقا، شغلی، نقل و انتقال قضات و اجرای صیانت از کرامت قضات با پیگیری درخواست ها و پاسخگویی به آنان گفت: اجرای این برنامه مطابق با برنامه های مبحث سوم فصل سوم نظام مدیریتی اجرای برنامه تحول درخصوص نگهداشت، آموزش و ارتقاء نیروی انسانی و منویات معاون محترم منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه در دستور کار است.

وی با بیان اینکه اساس پیاده سازی و راه اندازه این سامانه پیگیری مشکلات قضات است، اظهارکرد: با راه اندازی این سامانه قضات با توجه به شرایط و نوع جذب می توانند درخواست جابجایی خود را از طریق سامانه مذکور اعلام کنند.

وی بیان کرد: قضاتی که بسته به نوع آزمون در مناطق محروم بسر می برند و مطابق تعهد در مهلت و مکان مقرر می بایست مشغول خدمت رسانی باشند و اما با توجه به شرایط خاص درخواست انتقالی دارند نیز می توانند درخواست خود را ثبت کنند.

یزدی گفت: قرار بر این است با ثبت درخواست و ورود کد پرسنلی کلیه اطلاعات جهت پردازش درخواست ها وارد چرخه تعیین وضعیت شود تا در روند نقل و انتقال تسریع شود. به صورتی که با ارسال درخواست های متقابل سیستم موارد مرتبط را هشدار دهد.

وی همچنین از تهیه شیوه نامه ای برای نقل و انتقال قضات خبر داد که جزو برنامه های کمیسیون نقل و انتقالات است و در معاونت اول در مراحل تصویب قرار دارد.

رئیس اداره ترفیعات، حقوق و مزایا کارگزینی قضات همچنین به ذکر اولویت بندی ها این شیوه نامه پرداخت و بر جلب رضایت مخاطبان این سامانه اظهار امیدواری کرد.

مدرک تحصیلی، وضعیت تاهل و ... از جمله اولویت های امتیاز دار این شیوه نامه خواهد بود و بازده مشخصی برای ارسال درخواست وجود دارد.

یزدی با اشاره بر درخواست حمایت بیشتر جهت برقراری حمایت مالی از راه اندازی سامانه نقل و انتقال قضات، این سامانه را از جمله سامانه های اساسی و مورد نیاز قوه قضاییه دانست تا مکاتبات وارده به حداقل برسد.

انتهای پیام/


برچسب ها: منابع انسانی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *