یک نماینده مجلس: پرداخت یارانه نقدی مستقیم به مردم باعث تحقق عدالت است

9:36 - 18 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۱۹۹۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
یک نماینده مجلس اعطای یارانه نقدی مستقیم به مصرف ‌کننده را عامل تحقق عدالت بیشتر دانست و گفت: پرداخت یارانه نقدی مستقیم به مردم از سوءاستفاده‌های احتمالی و هدر‌رفت کمک دولت به مردم جلوگیری می‌کند.

خبرگزاری میزان - ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو و کالاهای اساسی مانند گندم، جو، برنج، گوشت قرمز و سفید، روغن نباتی و تخم‌مرغ که مورد نیاز مردم است، اختصاص پیدا کرد تا این کالاها با هزینه کمتری به کشور وارد شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

با وجود مخالفت کارشناسان و اقتصاددانان، ارز 4200 تومانی، از مرداد 1397 برای واردات ۲۵ کالا در دستور کار دولت قبل قرار گرفت. با وجود حذف برخی از کالاها مانند گوشت از تخصیص این ارز، اما تصمیم به حذف کلی آن گرفته نشد تا هزینه زیادی به دولت تحمیل شود.

تخصیص ارز ۴۲۰۰ موجب شد تا تعداد واردکنندگان بعد از تصمیم بر اجرای این سیاست، افزایش چشمگیری پیدا کند و باعث افزایش تقاضای این افراد در خصوص اخذ ارز ترجیحی برای واردات شود. افزایش تقاضا دلیلی جز رانت نداشت؛ به این صورت که تولیدکنندگان، مواد اولیه خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کردند و کالای تولید شده را به نرخ بازار آزاد به فروش می‌رساندند. تفاوت قیمت ارز دولتی و بازار آزاد موجب شد تا کالاهای تولید داخل مزیت صادراتی پیدا کنند.

دولت سیزدهم در اردیبهشت 1401 اقدام به حذف ارز ترجیحی کرد؛ اتفاقی که اکثر کارشناسان موافق آن بودند. یکی از فواید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کاهش کسری بودجه است. با حذف ارز ترجیحی دیگر دولت مجبور به استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول نیست. در این صورت بخشی از هزینه‌های دولت کاهش پیدا خواهد کرد که در نهایت کاهش کسری بودجه دولت را به همراه خواهد داشت.

در این راستا هادی بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با میزان تصریح کرد: تورم در کشور ریشه‌های مختلفی دارد و اگر کسی مدعی شد این موضوع تنها به کسری بودجه ارتباط دارد، کاملاً حرف اشتباهی زده است. شاید بتوان این‌گونه گفت یکی از ریشه های تورم در کشور به مسئله کسری بودجه مربوط است.

وی افزود: ریشه‌ تورم در کشور بدین صورت است که تولیدات به موازات تورم و یا افزایش نقدینگی رشد پیدا نکند. به عنوان مثال اگر طی بیست سال گذشته افزایش نقدینگی ما ده برابر شده است، تولید ما دو برابر شده است که این ریشه‌ اصلی مسئله‌ تورم است و کسری بودجه را نیز به دنبال خواهد داشت.

بیگی‌نژاد ادامه داد: این موضوع محرز است که اگر حذف ارز۴۲۰۰ تومانی صورت نمی‌گرفت، امسال هم مانند سال قبل تولیدات‌مان رشد پیدا نمی‌کرد و نمی‌توانستیم تأمین اعتبار کنیم، در نتیجه مجبور به چاپ پول می‌شدیم تا کسری بودجه را جبران کنیم.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به اینکه با معین شدن تورم ماهیانه تیرماه، مشخص شد که تورم حاصل از شوک قیمتی حذف ارز۴۲۰۰ تومانی یک تورم غیرپایدار و گذرا بوده است و تداوم آن به دلیل کسری بودجه ارزی، عاملی برای تورم مزمن در اقتصاد بوده است بیان کرد: بخشی از تورم سالیانه در سال ۱۴۰۱ به خاطر ارز است که عده‌ای معتقدند 8 درصد و عده ای دیگر می‌گویند 5 درصد؛ منتها با وجود این نکته نمی‌توان گفت حذف ارز ترجیحی کار اشتباهی بوده است. بنده معتقدم که حذف ارز ترجیحی کاملاً منطقی بوده است و باید انجام می‌شد چون چاره‌ و راه دیگری جز حذف آن نداشتیم.    

بیگی‌نژاد اعطای یارانه نقدی مستقیم به مصرف ‌کننده را موجب افزایش اصابت این یارانه به خانوار و در نتیجه کاهش ضریب جینی و تحقق عدالت بیشتر دانست و خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه نقدی مستقیم به مردم از سوءاستفاده‌های احتمالی و هدر رفت کمک دولت به مردم جلوگیری می‌کند و در نتیجه دیگر شاهد فساد و سودجویی در جای جای زنجیره پرداخت یارانه نخواهیم بود.

وی در پایان یادآور شد: دولت می‌تواند با انتقال کامل یارانه کالاهای اساسی به انتهای زنجیره و اعطای یارانه نقدی مستقیم به مصرف ‌کننده، انرژی نظارتی را در جای دیگر استفاده کند چرا که با این اقدام نظارت دستگاه‌های اجرایی نیز کمتر خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *