دندانپزشکی و جراحی عمومی دارای بیشترین پرونده‌ قصور پزشکی در سال 1400

7:56 - 22 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۲۷۱۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: بیشترین پرونده‌های کمیسیون‌های برگزار شده به ترتیب مربوط به قصور در مورد دندانپزشکی، جراحی عمومی، پرستاری و جراحی زنان و زایمان است.

عباس مسجدی در گفت‌وگو با میزان در خصوص آمار و ارقام تعداد فوتی‌های ثبت شده سال 1400 در سازمان پزشکی قانونی کشور، بیان کرد: مرجع نهایی اعلام آمار متوفیان حوادث رانندگی سازمان پزشکی قانونی کشور است که این آمار با بررسی کارشناسی و مستندات دقیق به صورت نهایی اعلام می‌شود.

وی افزود: سازمان پزشکی قانونی برای هر فرد، چه سر صحنه تصادف یا حین انتقال به مراکز درمانی و یا در مراکز درمانی فوت کند، پس از ارجاع از سوی مقام قضایی، پرونده تشکیل می‌دهد و تمامی موارد معاینه می‌شود و شرح معاینه و جواز دفن صادر خواهد شد؛ بنابراین آمارهای این سازمان کاملاً همراه با مدارک و مستندات فرد به فرد و اسامی و کدملی آن‌ها موجود است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره آمار فوتی‌های تصادفات که از سوی پلیس اعلام می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد آماری كه توسط فراجا اعلام می‌شود نوعاً مربوط به کشته‌های سر صحنه حادثه است و مواردی را كه حين انتقال و يا پس از انتقال در بيمارستان جان خود را از دست داده‌اند، شامل نمی‌شود.

بیشتربخوانید

اختصاص شعب ویژه رسیدگی به دعاوی شرکت‌های دانش بنیان در دادگستری استان خراسان شمالی

وی با بیان اینکه آمار و ارقام تلفات حوادث رانندگی در سال 1399، 15 هزار و 396 به ثبت رسیده است، گفت: تلفات حوادث رانندگی در سال 1400، 16 هزار و 778 است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود، 9 درصد افزایش افزایش داشته است.

مسجدی در خصوص آمار دو ماهه 1401 تصادفات، اظهار کرد: میزان تلفات دو ماهه سال 1400، 2 هزار و 591 بوده که این آمار در دو ماهه سال 1401 2 هزار و 935  به ثبت رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 13.3 افزایش داشته است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های قصور پزشکی در کشور و اینکه از ابتدای سال برای کدام یک از حوزه‌های پزشکی بیشترین قصور ثبت شده است؟ گفت: پرونده‌های بررسی شده در کمیسیون های تخصصی در سال 1400، 30 هزار و 953  و در سال 1399، 29 هزار و 313 پرونده به ثبت رسیده است که این آمار نسبت به سال قبل رشد 5.6 درصدی داشته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص آمار پرونده‌های قصور پزشکی در سال 1400، اظهار کرد: در این رابطه 12 هزار و 120 پرونده تشکیل شد که از این تعداد پرونده، 5 هزار و 583 نفر محکوم و همچنین 6 هزار و 537 نفر تبرئه شدند که این آمار نسبت به سال قبل خود رشد 11.7 درصدی داشته است.

وی در خصوص کمیسیون‌های قصور پزشکی در سال 1400 گفت: بیشترین پرونده‌های کمیسیون‌های قصور برگزار شده به ترتیب مربوط به دندانپزشکی، جراحی عمومی، پرستاری و جراحی زنان و زایمان است.

مسجدی در خصوص تعمدی بودن اقدامات در مورد پرونده‌های قصور پزشکی نیز بیان کرد: تاکنون در این رابطه مواردی احصا نشده است و تمامی موارد قصور ناشی از بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی بوده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *