حسین آبادی: رویکرد قوه قضاییه در ارائه مشاوره‌های حقوقی به مردم در مساجد تحسین‌برانگیز است

12:30 - 26 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۹۳۴۰
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: حضور مشاوران حقوقی در مساجد بستر را برای ارتقاء سطح دانش و سواد حقوقی مردم فراهم کرده و استفاده از ظرفیت مساجد به عنوان مکان هایی جهت ارائه مشاوره‌های حقوقی و قضایی به مردم، بهترین رویکردی بوده که قوه قضاییه آن را اجرایی کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی حسین‌آبادی در گفت‌وگو با میزان پیرامون تاثیر حضور مشاوران حقوقی در مساجد گفت: حضور مشاوران حقوقی در مساجد بستر را برای ارتقاء سطح دانش و سواد حقوقی مردم فراهم کرده و استفاده از ظرفیت مساجد به عنوان مکان هایی جهت ارائه مشاوره‌های حقوقی و قضایی به مردم، بهترین رویکردی بوده که قوه قضاییه آن را اجرایی کرده است.

مشاوران حقوقی در مسجد مقدس جمکران

وی به فعالیت های مشاوران حقوقی در مسجد مقدس جمکران اشاره و بیان کرد: ایجاد صلح و سازش و حل اختلافات، همچنین دادن مشاوره های حقوقی رویکردی ارزنده برای نمازگزاران و افرادی است که بخاطر دغدغه های روزمره و عدم آگاهی به قوانین و مقررات با مشکلاتی مواجعه شده اند، اگرچه اطلاع رسانی زیادی در این زمینه انجام نشده اما تا به امروز استقبال مردم از این طرح بسیار خوب بوده است.  

مساجد

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران راهبردهای قوه قضاییه در ارائه خدمات به مردم را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد:  موضوع توسعه و در دسترس ‌ساختن خدمات مشاوره حقوقی برای عموم جامعه با رویکرد کاهش مشکلات مردم و پرونده‌های قضایی امری ارزنده و قابل تقدیر محسوب می شود و امیدواریم این روند گسترش یافته و ادامه یابد.

ارائه خدمات مشاوره حقوقی

وی نتایج اجرایی مشاوره‌های حقوقی در مساجد را مهم و کاربردی دانست و بیان کرد: ارائه خدمات مشاوره حقوقی به مردم با هدف تسهیل ارتباط آن‌ها با دستگاه قضا، کاهش ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی و در نتیجه کاهش مشکلات حقوقی در بین مردم را در پی دارد، این مهم با توجه به هزینه های گزاف گرفتن وکیل برای پرونده های قضایی مسیری راهگشا محسوب می شود.

حسین آبادی در همین راستا تصریح کرد: افرادی بوده‌اند که بدهی داشتند و با گرفتن مشاوره حقوقی توانستند شاکیان خود را راضی کنند حتی این تیم توانست تعدادی از زندانیان اعدامی را با رایزنی نزد خانواده‌های شاکیان از حکم اعدام برهاند.

مساجد

مسجد در اسلام پایگاه مدنیت است

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران اجرایی کردن مشاوره‌های حقوقی در مساجد را نقطه عطفی در ارتباط قوه قضاییه با مردم دانست و تاکید کرد: قوه قضاییه مسجد را رابطی برای ارتباط بیشتر و بهتر با مردم قرار داده است. هدف اصلی بنای مسجد، ایجاد مکان خاصی برای عبادت و راز و نیاز با خداوند متعال است، اما نباید از جنبه‌های دیگر مسجد غافل شد، مساجد از آغاز اسلام به‌ عنوان بهترین پایگاه برای ترویج دین در كنار کارکردهای اعتقادی خود، در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نيز پشتوانه سلامت زندگی مردم بوده است.

حسین آبادی تاکید کرد: مسجد در اسلام، پایگاه مدنیت است كه همواره خود را با نیازهای روز جامعه تطبیق داده و از این رو جامعیت اسلام را منعكس نموده است. از زمان‌های گذشته، افراد ضعیف و کسانی که به نوعی مشکلات شخصی و اجتماعی داشتند، به مسجد مراجعه می‌کردند. در سیره «پیامبر اکرم(ص)» می‌بینیم که مؤمنان برای رفع نیازشان، به حضرت روی می‌آوردند، و آن حضرت نیز در مسجد با بذل مساعدت‌های لازم نیاز آنان را تا حدّ امکان برطرف می‌کردند؛ به این ترتیب، ‌مسجد مکانی بود که می‌توانست محل ارتباط مستقیم با مردم باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *