کنعانی: مذاکرات برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در جریان است/زیر ساخت رژیم صهیونیستی مبتنی بر آدم‌کشی و کودک‌کشی است

10:25 - 24 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۰۲۹۵
نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان – «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز نشست خبری، ضمن اشاره به تحولات مختلف در روزهای گذشته و تسلیت ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: امام حسین(ع) شخصیتی برای همه بشریت و آزادی خواهان است.

وی همچنین با اشاره به روز خبرنگار و تبریک این روز و یادآوری حمله به دیپلمات‌های ایرانی و خبرنگار شهید «محمود صارمی»، یاد و نام این افراد را گرامی داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به سالروز پیروزی مقاومت اسلامی و مردمی لبنان در جنگ ۳۳ روزه، این روز را روز فروریختن هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی خواند.

مذاکرات برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات پیرامون برجام گفت: در هر حال در روندی قرار داریم که گفت‌وگوهای مستقیم و غیرمستقیم تیم‌های مذاکره کننده برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران ادامه دارد؛ ما در ادامه گفت‌وگوهایی که سابقا در دوحه و وین داشتیم شاهد نشستی در وین بودیم که در واقع ادامه نشست دوحه بود؛ تیم مذاکرات با انگیزه جدی برای دستیابی به یک توافق خوب و قوی در مذاکرات شرکت کرد تا منافع اساسی ملت ایران را تامین کند و در جهت رفع تحریم‌ها باشد.

وی در مورد روند مذاکرات اظهار کرد: پیشرفت‌های نسبی و قابل توجهی در مذاکرات حاصل و بخشی از انتظارات ما تامین شد و تیم مذاکره کننده ما با حداکثر تلاش در این گفت‌وگوها حاضر شد؛ با این وجود همچنان پیشرفت به طور کامل بر اساس مطالبات قانونی ایران نبوده و ما انتظار متفاوتی از طرف مقابل داشتیم.

«کنعانی» افزود: میانجی اروپایی ماحصل این گفت‌وگوها را در قالب یک‌جمع بندی جدید به طرف‌های مذاکرات وین ارائه داد؛ این طرح نیاز به مشورت‌های بیشتری داشت و قرار شد در پایتخت‌ها بررسی شود؛ مشورت‌هایی در عالی ترین سطوح انجام شده و در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما اکنون در مرحله پیشرفت قرار داریم اما اگر بخواهیم بگوییم که این روند به توافق نهایی منتهی می‌شود یا خیر، باید توجه داشته باشیم که این امر به طرف مقابل از جمله طرف آمریکایی بستگی دارد.

«کنعانی» در بخشی دیگر افزود: خطوط قرمز ایران باید رعایت و حقوق ایران تضمین شود؛ اگر این موارد انجام شود، زمینه برای دستیابی به توافق در آینده نزدیک وجود دارد.

وضعیت اسفبار افغانستان ناشی از اشغالگری آمریکاست

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد افغانستان گفت: امروز سالروز خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان پس از ۲۰ سال اشغالگری است؛ ثمره این اشغال و نظامی‌گری چیزی جز خرابی، ویرانی و کشتار نبوده و وضعیت اسفبار فعلی افغانستان به دلیل اقدام‌های آمریکاست.

وی افزود: ما معتقدیم بعد از خروج غیرمسئولانه نیروهای نظامی از افغانستان، این کشور همچنان به عنوان یک دولت اشغالگر مسئولیت دارد و چیزی که می‌تواند به بازگشت ثبات و امنیت به افغانستان کمک کند، تشکیل دولت فراگیر متشکل از همه اقوام و جریان‌های سیاسی است؛ دولتی که ملت افغانستان را نمایندگی کند.

«کنعانی» در ادامه در مورد موضع ایران در قبال تحولات افغانستان اظهار کرد: مهمترین و اصولی‌ترین موضع ایران از زمان خروج اشغالگران این است که ما خود را در کنار ملت افغانستان می‌دانیم؛ ثبات و امنیت تامین کننده منافع افغانستان و همسایگان از جمله ایران است؛ گفت‌وگوهای ما در سطوح مختلف با سرپرستی افغانستان ادامه دارد
و همچنین در مسیر توسعه روابط دو کشور است.

وی همچنین گفت: سفر معاون کنسولی وزارت امور خارجه به کابل با اهداف مختلفی صورت گرفت؛ این سفر همچنین برای تسهیل روند روادید بود؛ مهم‌ترین موضوع، بازدید از نمایندگی‌های ایران در افغانستان بود.

شاهد تحولی جدید در رابطه ایران و کویت هستیم

«کنعانی» گفت: ما شاهد یک تحول جدید در مناسبات ایران و کویت هستیم؛ مناسبات ما با این کشور دوستانه است.

وی افزود: رابطه دو کشور توام با احترام متقابل بوده و در شرایط جدید این ارتقا صورت گرفت و اقدام دولت کویت ناطر بر این بود که سفیر خود را به ایران اعزام کند.

تحولات عراق را با حساسیت دنبال می کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تحولات عراق گفت: ما تحولات عراق را در پرتو ارتباطات نزدیک و دوستانه با جریان‌های مختلف عراق با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم و تلاش داریم دیدگاه‌های جریان‌های این کشور به هم نزدیک شوند.

وی گفت: توصیه ما این است که همه جریان‌های سیاسی عراق به قانون اساسی این کشور به عنوان منشور ملی احترام بگذارند؛ آرامش و ثبات در این کشور تنها از طریق گفت‌وگوهای داخلی به دست می‌آید و این‌که منافع ملی بر منافع جناحی ارجحیت دارد.

عربستان از اقدامات برخلاف گفت‌وگوها خودداری کند

«کنعانی» در واکنش به چاپ یک کاریکاتور موهن در رسانه عربستانی گفت: انتظار داریم برادرانمان در عربستان بر اساس اراده ای که شکل گرفته روابط خود را بهسازی کنند و بر مبادی این گفت‌وگوها ملتزم باشند و از اقداماتی که بر خلاف این گفت‌وگوهاست، اجتناب کنند.

وی در مورد مذاکرات با عربستان نیز گفت: نتایج مذاکرات گذشته با عربستان رضایت بخش بود و زمینه برای دور جدید گفت‌وگوها فراهم است؛ انشالله بتوانیم در آینده نزدیک، شاهد برگزاری دور جدید مذاکرات باشیم.

در ماجرای سلمان رشدی فقط خودش و حامیانش شایسته سرزنش هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حمله به «سلمان رشدی» گفت: ما در ماجرای حمله به سلمان رشدی هیچ کس غیر از او و حامیان را شایسته سرزنش نمی‌بینیم؛ رشدی با اهانت به مقدسات اسلامی و عبور از خطوط قرمز بیش از یک و نیم میلیارد از پیروان یک دین خود را در برابر غضب این افراد قرار داد.

وی افزود: خشم و غضب به اقدام سلمان رشدی محدود به ایران نبود و میلیون‌ها نفر در کشورهای اسلامی و غیراسلامی واکنش خشمگینانه نشان دادند.

«کنعانی» گفت: اهانتی که از سوی او انجام شد اهانت به همه انبیا الهی بود؛ این اقدام همواره محکوم و غیرقابل دفاع است؛ اگر آزادی بیان مورد قبول غربی‌هاست، باید بدون تبعیض انجام دهند.

وی در ادامه اظهار کرد: ما معتقدیم نفرت پراکنی و توهین به مقدسات دینی و اسلامی که نمونه بازر آن اقدام رشدی بود، از لحاظ دینی - اخلاقی محکوم است.

«کنعانی» گفت: محکوم کردن اقدام ضارب و در مقابل تطهیر اقدام اهانت کننده یک رویکرد متناقض است.

وی تاکید کرد: ما به طور قطعی ارتباط ضارب سلمان رشدی با ایران را رد می‌کنیم.

هواپیمای توقیف شده در آرژانتین در مالکیت ونزوئلاست

«کنعانی» در موضوع هواپیمای ونزوئلایی توقیف شده در آرژانتین گفت: این هواپیما در مالکیت ونزوئلاست و ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران ندارد؛ این هواپیما به طرف ونزوئلایی فروخته شده و مدارک آن در ایکائو به ثبت رسیده و ادعای آمریکا درباره غیرقانونی بودن این قرارداد را رد می‌کنیم.

وی افزود: آمریکایی‌ها با اقدامات غیرقانونی برای دزدیدن اموال کشورهای مستقل اقدام می‌کنند و ما مخالفت خود را با این اقدام ابلاغ کردیم؛ آنچه حائز اهمیت است، وضعیت ۵ خدمه ایرانی این هواپیما است؛ این افراد حدودا ۸۰ روز بدون هیچ جرمی در آرژانتین در توقیف هستند و دادگاه روند تحقیقات را تمدید کرده است.

«کنعانی» درباره اقدام‌های ایران اظهار کرد: سفارت ما در آرژانتین از ابتدای این رخداد پیگیر این پرونده است و همزمان ارتباطات مشترکی با ونزوئلا داشتیم؛ ما به طور جدی انتظار داریم، مقامات قضایی آرژانتین تسلیم آمریکا و رژیم صهیونیستی نشوند و موضوع را از چارچوب سیاسی خارج کرده و مقدمات آزادی شهروندان ایرانی را فراهم کنند.

ارتباطات و تبادل پیام‌ها در چارچوب مذاکرات ادامه دارند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ارتباط‌ها و تبادل پیام‌ها ادامه دارد؛ ما به طور جدی پیگیری هستیم و این پیگیری مبتنی بر تامین خواسته‌ها و تضمین مورد نظر جمهوری اسلامی ایران است؛ ما به سمت انجام توافق حرکت کنیم و بقیه به طرف مقابل بستگی دارد.

وی تاکید کرد: از نظر ما متن زمانی نهایی است که مصالح و حقوق ما رعایت شود.

رایزنی با کره جنوبی ادامه دارد

«کنعانی» در مورد مذاکرات با کره جنوبی گفت: پیگیری ما با طرف کره جنوبی ادامه دارد؛ سپرده‌ها و دارایی‌های ایران در کره جنوبی ربطی به برجام ندارد و نباید موضوعات را بهم گره زد.

وی افزود: ارتباطات در سطوح مختلف ادامه دارد و آخرین دور این دست رایزنی‌ها در سطح معاونان وزرا انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که طرف کره ای بر اساس مصالح دو کشور و بدون ارتباط دادن این به موضوع ثانویه به تعهدات خود عمل کند.

ما بر سیاست چین واحد تاکید داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مناقشه تایوان گفت: ما شاهد تکرار رفتارهای غیرمسئولانه و تحریک آمیز در حوزه‌های مختلف جغرافیایی هستیم؛ ما موضع خود را بر اساس تمامیت ارضی کشورها در پی سفر رئیس مجلس آمریکا اعلام کردیم؛ ما بر سیاست چین واحد تاکید داریم و مخالف هرگونه بحران‌های غیرضروری هستیم.

خواسته ایران کاملا قانونی است

«کنعانی» گفت: ایران بر مبنای توافق برجام و منطبق با توافقی که در سال 2015 امضا شد، خواهان تضمین است؛ خواسته‌های ایران کاملا قانونی است؛ امکان پذیر نیست که یک طرف تعهدات خود را ترک کند.

وی اظهار کرد: نکته اساسی این است که ایران بر اساس سیاست ملی و مرکزی خواهان رفع نگرانی‌های خود و تضمین عدم خروج از توافق و تعهد به پایبندی به آن است.

ایران و روسیه در زمینه فناوری همکاری می‌کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد همکاری‌های ایران و روسیه گفت: همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف وجود دارد و ما در زمینه فناورانه نیز همکاری داریم که نمونه آن پرتاب ماهواره خیام بود.

وی تاکید کرد: همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف و فناورانه ادامه دارد و ادعاهای امریکا در این باره بی اساس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: ایران این ظرفیت را دارد که در سایه بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین بتواند بخشی از نیازهای اساسی را تامین کند؛ همکاری‌ها، تعاملات و تجارت‌های نفتی ایران ادامه دارد.

وی افزود: قطعا لغو تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه می‌تواند به کمک ایران در تامین انرژی منجر شود؛ ما معتقدیم لغو تحریم‌ها نه تنها به نفع ایران بلکه اقتصاد جهانی است.

ایران بر توجه به تمامیت ارضی کشورها تاکید خاصی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در موضوع دالان «زنگزور» گفت: ایران تاکید مشخصی به توجه به تمامیت ارضی کشورها و حل و فصل اختلافات در پرونده خاص (دالان زنگزور) دارد.

کنعانی: اقدامات ددمنشانه رژیم صهیونیستی تکرار رفتارهای این رژیم و محکوم است

«کنعانی» در پاسخ به خبرنگار میزان، درباره حمله اخیر رژیم صهیونیستی به غزه و همزمانی آن با سفر «زیاد نخاله» به ایران گفت: حمله اسرائیل به غزه در ادامه سیاست‌های ددمنشانه این رژیم علیه فلسطینیان است؛ زیر ساخت اسرائیل مبتنی بر آدم‌کشی و کودک‌کشی است و ما شاهد این تجاوز غیرقانونی بودیم؛ سفر دبیرکل جهاد اسلامی به ایران در ادامه تبادل نظر ایران با گروه‌های فلسطینی بود.

وی افزود: اقدامات ددمنشانه رژیم صهیونیستی تکرار رفتارهای این رژیم و محکوم است؛ ما معتقدیم این رفتارهای رژیم صهیونیستی ناشی از شرایط بحرانی و بی ثباتی جامعه این رژیم است؛ این رژیم در راستای فرافکنی دست به اقدامات تحریک آمیز و بی ثباتی آفرینی زده و حمله اسرائیل به غزه در این زمره است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان گفت: حمله دیشب به بخش‌هایی از سوریه نیز در راستای همان فرافکنی است؛ جامعه جهانی باید مسئولیت خود را در قبال این اقدامات رژیم صهیونیستی برعهده بگیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *