رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

لزوم تامین ٢٠ درصد برق ادارات از تجدیدپذیرها

9:56 - 25 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۱۹۷۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدید پذیر گفت: باید مصوبه هیات وزیران در خصوص الزام ادارات دولتی به تامین 20 درصد از برق مصرفی از انرژی های تجدیدپذیر را اجرا کند.

خبرگزاری میزان - سیدجواد موسوی در نشست خبری گفت: باتوجه به مصرف بالای برق هزاران اداره دولتی در سراسر کشور وزارت نیرو باید مصوبه هیات وزیران در خصوص الزام ادارات دولتی به تامین 20 درصد از برق مصرفی از انرژی های تجدیدپذیر را اجرا کند.

وی بیان کرد: بدین ترتیب هم میزان قابل توجهی برق تجدیدپذیر تولید می شود که تولید در محل مصرف است، هم مقداری از کسری کشور جبران می شود. متاسفانه دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو در اسفند مبهم است و اهرم فشار جریمه روی قبوض را کامل مشخص نکرده است و درخواست ما  این است که مصوبه فوق اصلاح و ابلاغ شود.

نایب رئیس هیات مدیره ساتکا تاکید کرد: در کشور با کمبود آب مواجه هستیم که موجب بایر شدن زمین های کشاورزی بسیاری شده است. اگر دولت برای صاحبان زمین های کشاورزی تسهیلات مناسب برای احداث نیروگاه خورشیدی در نظر بگیرد، کشاورزان می توانند مزارع خورشیدی بجای مزارع کشاورزی احداث کنند که ضمن عدم نیاز به آب، موجب ایجاد درامد و معیشت جایگزین برای کشاورزان می شود.

موسوی گفت: با توجه به اینکه تولید کنندگان داخلی در کشور ما بیش از هر چیز نیازمند بازار مطمئن برای محصولات خود هستند افزایش نرخ‌های خرید تضمینی توسط وزارت نیرو موجب رونق تولید داخل می‌شود.

در ادامه نشست حمیدرضا صالحی نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: در جهت ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور لازم است یک روز در سال به عنوان روز ملی انرژی های تجدیدپذیر تعیین شود و در این روز تشکل ها و فعالین حوزه انرژی های تجدیدپذیر اقدام به برگزاری رویدادها در جهت فرهنگ سازی انرژی های تجدیدپذیر در کشور کنند.

وی بیان کرد: ما می توانیم یک میلیون نیروگاه خورشیدی خانگی در کشور احداث کنیم که پنج هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: انجمن در کارگروهی بصورت منظم شرایط مناقصات ماده 12 را بررسی و پیشنهادات اصلاحی را به ساتبا ارائه کرده است که با همکاری ساتبا روبرو و موجب 6 اصلاحیه روی اسناد مناقصات شد. ولی اسناد مناقصه هنوز دارای ایرادات فراوان است که اصلاح نشده است. وزارت نیرو نمی تواند از بخش خصوصی انتظار ضمانت نامه های سنگین داشته باشد ولی خودش هیچ ضمانتی روی پرداخت بهای برق ارائه نکند.

در ادامه محمود کریمی در این نشست با اشاره به افت کیفیت نیروگاه های خورشیدی انشعابی گفت: سال ها است که افزایش نرخ‌های خرید تضمینی وزارت نیرو کمتر از تورم و افزایش قیمت تجهیزات نیروگاه های خورشیدی است بنابراین توسعه نیروگاه های خورشیدی انشعابی با رکود مواجه شده است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدید پذیر گفت: تعیین نرخ‌های خرید تضمینی برق خورشیدی به میزان کمتر از مورد نیاز، توجیه پذیری اقتصادی نیروگاه‌ها را با مشکل مواجه می کند و در نتیجه متقاضیان احداث نیروگاه‌ها از تجهیزات با کیفیت پایین و بعضا تقلبی استفاده می کنند.

همچنین محمدحسن غفوری دبیر اجرایی ساتکا گفت: بیش از 800 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که شامل 47 هزار و پانصد واحد صنعتی است و اگر هر کدام از این واحدها 200 کیلووات نیروگاه خورشیدی روی سقف خود نصب کنند، نزدیک 10 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی به ظرفیت کشور اضافه می شود که برابر کل هدف اعلامی وزارت نیرو در مجلس در زمان دریافت رای اعتماد است.

وی افزود: اجرایی شدن این موضوع نیازمند افزایش نرخهای خرید تضمینی برق به میزان کافی و نیز باز شدن مسیر تسهیلات است و از طرفی زمین هایی در شهرک های صنعتی دوردست وجود دارد که متقاضی ندارند و برای احداث نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس مناسب هستند، که این موضوع نیازمند صدور پروانه احداث توسط ساتبا است.

 در ادامه فاطمه حسامی دبیر انجمن گفت:  با گذشت پنج ماه از سال متاسفانه افزایش نرخ خرید تضمینی هنوز ابلاغ نشده است و 200 شرکت بخش خصوصی با نوشتن نامه به وزیر نیرو نامه درخواست افزایش صد درصدی نرخ خرید تضمینی برق خورشیدی انشعابی را داشته‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *