رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سازمان ملل: روسیه و اوکراین باید با بازدید بازرسان آژانس از زاپروژیا موافقت کنند

10:38 - 25 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۲۰۲۶
سازمان ملل می‌گوید که از ظرفیت لجستیکی و امنیتی برای حمایت از بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا برخوردار است.

خبرگزاری میزان - یک سخنگوی سازمان ملل گفت که این سازمان از ظرفیت لجستیکی و امنیتی برای حمایت از بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) از نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» در اوکراین برخوردار است.

به گزارش «رویترز»، «استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل گفت: «دبیرخانه سازمان ملل در تماس نزدیک با آژانس بین المللی انرژی اتمی ارزیابی کرده که اوکراین از ظرفیت لجستیکی و امنیتی برخوردار است تا بتواند از هر ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته ای زاپروژیا حمایت کند.»

اما وی گفت که روسیه و اوکراین باید با این بازدید موافقت کنند.

در عین حال، به گزارش «رویترز»، «ایگو ویشنوستکی»، معاون رئیس دپارتمان کنترل تسلیحات و عدم اشاعه هسته‌ای وزارت خارجه روسیه، ماموریت آژانس بین المللی انرژی هسته ای سازمان ملل در مورد بازرسی از «زاپروژیا» را بسیار خطرناک خواند.

«رافائل گروسی»، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که آماده هدایت یک ماموریت در این زمینه است و از روسیه و اوکراین خواسته تا در این زمینه همکاری کنند.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه خواستار توقف فعالیت‌های نظامی در اطراف مجتمع انرژی هسته‌ای زاپروژیا شده بود.

براساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، «گوترش»و «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه روز گذشته درباره شرایط بازرسی ایمن از «زاپرو‌ژیا» و شرایط و امنیت این نیروگاه گفت‌وگو کردند.

روسیه پیشتر مواضع اتحادیه اروپا را تلاش برای کارشکنی در بازدید هيئت آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» دانسته و از بازدید قریب‌الوقوع تیمی از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه اتمی زاپروژیا خبر داده بود.

«زاپروژیا» بزرگ‌ترین تاسیسات هسته‌ای اروپا در جنوب اوکراین، از اوایل ماه مارس تحت کنترل روسیه قرار دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *