عتباتی:عفو و تخفیف مجازات محکومین ظرفیتی برای اصلاح و باز اجتماعی کردن محکومان است

21:50 - 25 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۳۱۳۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در کمیسیون عفو و بخشودگی این استان گفت: این کمیسیون با لحاظ تمام ظرفیت ها و با درک صحیح و درست از شرایط استان از اهرم و ظرفیت عفو و تخفیف مجازات ها با رویکرد تنبه و باز اجتماعی کردن محکومان استفاده می کنند.

خبرگزاری میزان - بعد از ظهر روز سه‌شنبه 25 مرداد کمیسیون عفو و بخشودگی آذربایجان غربی با حضور رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی و مدیر کل عفو و بخشودگی کشور در محل سالن جلسات زندان ارومیه برگزار شد.

ناصر عتباتی در این جلسه ضمن تسلیت ایام شهادت سید و سالار شهیدان و اسارت اهل بیت عصمت و طهارت و بزرگداشت سالروز بازگشت آزادگان به کشور گفت: کمیسیون عفو و بخشودگی استان تلاش می کند بر اساس سیاست های ابلاغی امور را پیش ببرد و این کمیسیون ها با لحاظ تمام ظرفیت ها و با درک صحیح و درست از شرایط استان از اهرم و ظرفیت عفو و تخفیف مجازات ها با رویکرد تنبه و باز اجتماعی کردن محکومان استفاده می کنند.

عتباتی ادامه داد: استان آذربایجان غربی یکی از استانهای پرکار در حوزه کمیسیون عفو و بخشودگی است بطوری که در سال گذشته ۲۶ جلسه عفو در استان تشکیل شده است.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی با تشکر ویژه از ریاست قوه قضاییه و مسئولین عالی قوه در حمایت از تصمیمات کمیسیون عفو و بخشودگی استان گفت: تصمیماتی که در کمیسیون عفو و بخشودگی استان اتخاذ می شود همگی با کار کارشناسی دقیق و بررسی واقعیت ها است که به کمیسیون مرکزی منعکس می شود.

وی افزود: کمیسیون عفو و بخشودگی ظرفیتی برای کمک به مجرمینی است که ناآگاهانه یا به خاطر مسائل معیشتی و فرهنگی مرتکب جرم شده‌اند و کمیسیون عفو و بخشودگی با لحاظ این شرایط و بررسی رفتار این گروه از مجرمین در زندان در مورد عفو و بخشودگی و برای اصلاح و باز اجتماعی کردن محکومین اتخاذ تصمیم می کند.

عتباتی در پایان گفت: حضور مدیر کل عفو و بخشودگی و سجل کیفری قوه قضائیه در استان فرصت مغتنمی است تا از نزدیک مسائل و مشکلات استان آذربایجان غربی و شرایط خاص آن را مورد بررسی قرار دهند.

احسانی مدیر کل عفو و بخشودگی، سجل کیفری قوه قضاییه نیز در این جلسه گفت: سفرهای استانی در راستای دستور ریاست قوه قضاییه به منظور استماع نقطه نظرات و دیدگاههای اعضای کمیسیون های عفو استانها در خصوص بازنگری و اصلاح آیین نامه عفو و بخشودگی سال ۸۷ صورت می پذیرد و استان آذربایجان غربی دومین مقصد این سفرها است و یقیناً این نقطه نظرات کارگشا بوده و با انعکاس به مرکز در اصلاح و بازنگری آیین نامه عفو و بخشودگی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

در ادامه جلسه مجیدی دادستان مرکز استان نیز با اشاره به وضعیت استان گفت: استان آذربایجان غربی با توجه به وضعیت جغرافیایی و تنوع جرایم با مسائلی در حوزه نگهداری محکومین و متهمین مواجه است و نیاز است از ظرفیت آیین نامه عفو و بخشودگی در این خصوص استفاده کرد.

در ادامه جلسه اعضای کمیسیون عفو و بخشودگی استان دیدگاهها و نقطه نظرات خود را در خصوص بازنگری و اصلاح آیین نامه عفو و بخشودگی مصوب سال ۸۷ بیان کردند که این نقطه نظرات جمع‌بندی و به منظور بهره گیری از آنها در اصلاح و بازنگری آیین نامه به مرکز قوه قضائیه منعکس شد.

گفتنی است پس از این جلسه کمیسیون عفو و بخشودگی استان تشکیل و به پرونده ۱۵ نفر از محکومین رسیدگی شد.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *