تاثیر فاجعه ‌‎بار گودال‌های زباله‌ سوزی ارتش آمریکا در عراق

10:09 - 29 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۶۹۰۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنایات آمریکا در کشورهای مختلف قربانیان بسیاری گرفته و با این وجود غرامتی به این افراد از سوی آمریکا پرداخت نشده است.

خبرگزاری میزان – «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، اخیرا قانونی را امضا کرد که به حدود 3.5 میلیون کهنه سرباز آمریکایی با شرایط پزشکی شدید مرتبط با قرار گرفتن در معرض مواد سمی، از جمله در عراق و افغانستان، کمک می‌کند.

به گزارش «الجزیره»، گودال‌های زباله‌‌سوزی نظامی در فضای باز، گاهی به بزرگی یک زمین فوتبال، برای از بین بردن مهمات، مواد شیمیایی، پلاستیک‌ها و زباله‌های پزشکی و انسانی معمولاً با استفاده از سوخت جت استفاده می‌شوند و دستکم تا سال 2010 به طور گسترده استفاده می‌شد، اما تا سال گذشته، زمانی که امکانات مدیریت زباله در دسترس نبود، گودال‌های سوزاندن زباله هنوز مجاز بودند.

با این حال، تأثیر آنها فراتر از آسیب به کسانی است که در کوتاه مدت در این مکان‌ها مستقر بوده‌اند و در معرض سموم قرار گرفته‌اند؛ سرطان‌های کشنده، نقایص مادرزادی که می تواند باعث مرگ نوزاد یا ناتوانی‌های مادام العمر شود، ناهنجاری‌هایی شامل قطع دست، شکاف لب و فلج پا، آنسفالی و مغز توسعه نیافته و جمجمه ناقص؛ اینها تنها بخشی از شرایط ویرانگری است که غیرنظامیان عراقی پس از قرار گرفتن در معرض مواد سمی ناشی از تهاجم و اشغال آمریکا در سال 2003 متحمل شده‌اند.

نگارنده می‎نویسد: این چه بهایی است که غیرنظامیان عراقی صرفا برای اقامت در خانه‌های خود می‌پردازند، در حالی که «جنگ آمریکا علیه تروریسم» آنها را به اجبار در معرض گودال‌های زباله‌سوزی و اورانیوم ضعیف شده قرار داده است؟ آمریکا چه زمانی به تعهدات حقوق بین‌الملل برای جبران اثرات مناطق جنگی سمی که ارتش این کشور از خود به جای گذاشته است، عمل خواهد کرد؟

امضای اخیر «بایدن» مملو از هیاهو و تشویق بود و در آمریکا از آن استقبال کردند اما بسیاری از کسانی که بیشترین هزینه را می پردازند، نوزادان عراقی هستند که دو دهه پس از آغاز «جنگ علیه تروریسم» به دنیا آمده‌اند.

به گفته سازمان صلح هلندی ، بیش از 780 هزار گلوله اورانیوم ضعیف شده در سال 1991 و بیش از 300 هزار گلوله از سال 2003 در پی حمله آمریکا به عراق شلیک شده است.

بیماری‌های مرتبط با آسیب‌های ژنتیکی در «فلوجه»، که با مهمات اورانیوم ضعیف شده آلوده بوده، با نرخ‌های بالاتری نسبت به «هیروشیما» ثبت شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا عراق

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *