رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رونمایی از سرود ملی زورخانه‌ای/ باران‌چشمه: برخی زورخانه‌های تهران به قهوه‌خانه یا باشگاه تغییر کاربری داده‌اند

11:43 - 01 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۱۱۷۱۵
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای گفت: در سالیان گذشته بیش از ۱۰ زورخانه در تهران یا از بین رفته‌اند یا به قهوه‌خانه و باشگاه‌ بدنسازی تغییر کاربری داده‌اند.

خبرگزاری میزان - نشست خبری مهرعلی باران چشمه، رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی از ساعت ۱۱ امروز(سه‌شنبه) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست از سرود ملی زورخانه‌ای به صورت کلیپ ویدئویی رونمایی شد.

باران‌چشمه در آغاز صحبت‌های خود با تقدیر از رسانه‌ها در پوشش اخبار و رقابت‌های مسابقات زورخانه‌ای، اظهار داشت: در مدت اخیر بارقه‌های امید در میان جوانان برای توجه بیشتر به ورزش ملی زورخانه‌ای ایجاد شده است. در حال حاضر در کشورمان بیش از ۲۰۰ شهر زورخانه ندارد. بودجه فدراسیون در سال ۱۳۹۹ یک میلیارد و دویست میلیون تومان بود و چهل و ششمین فدراسبون بودیم، اما با حضورمان توانستیم بودجه فدراسیون را با کمک‌های کمیته ملی المپیک به نزدیک به ۶ میلیارد تومان برسانیم. د حال حاضر ۲۱۰۰۰ مخاطب رسمی داریم که در سایت فدراسیون لیست آن‌ها را دارین و هرچند شاید تعداد افراد فعال به دو برابر برسد، ولی این تعداد مخاطب برای ورزش ملی ایران خیلی اندک است. تمام تلاشمان را می‌کنیم را تا با کمک نهاد و دستگاه‌های مختلف و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید با این رشته که با فرهنگ ایرانی اسلامی عجین است کمک کنیم.

وی افزود: در سالیان گذشته بیش از ۱۰ زورخانه در تهران یا از بین رفته‌اند یا به قهوه‌خانه و باشگاه‌ بدنسازی تغییر کاربری داده‌اند. زورخانه‌ها با توجه به قدمتی که دارند باید توسط سازمان‌های مربوطه ثبت شوند. در تفاهم با فدراسیون دانش‌آموزی مذاکراتی شد که از هر استان دو مدرسه برای آموزش رشته زورخانه‌ای به دانش‌آموزان معرفی کنند که هزینه آموزش هم با خود فدراسیون است. برنامه‌های خوبی داریم ولی با این بودجه نمی‌توانیم اقدامات ماندگاری انجام دهیم. باید ورزش زورخانه‌ای همانند تکواندو در کره‌جنوبی یا ووشو در چین به دورس تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌ها اضافه شود.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای تصریح کرد: متاسفانه با وجود برگزاری مسابقات مختلف کشتی پهلوانی هنوز این رشته احیا نشده و اکثر شرکت‌کنندگان از کشتی‌گیران آزاد و فرنگی هستند. از همین رو رشید لمیر را که از پهلوانان ایران است مسئول مستقیم کشتی پهلوانی قرار دادیم. خیلی از استان‌ها مربی مخصوص کشتی پهلوانی ندارند و حتی در برخی استان‌ها زورخانه وجود دارد، ولی مرشد ندارند. دورهایی طراحی کرده‌ایم که هر شهرستان حداقل یک مرشد و ۲ مربی داشته باشد.

وی تاکید کرد: مذاکراتی انجام داده‌ایم که مرشدان و ورزشکاران زورخانه‌ای بیمه تکمیلی شوند و برخی مزایای تحصیلی و معافیت خدمتی برای‌شان میسر شود. مرکز علمی کاربردی ورزش زورخانه‌ای دارای ۶ رشته کاردانی و ۴ رشته در مقطع کاردانی است. این مرکز در حال حاضر ۲۹۰ دانشجو در حال تحصیل هستند که امیدواریم رفته رفته استقبال بیشتری از این مرکز تخصصی زورخانه‌ای شود.

باران‌چشمه در واکنش به سوالی درباره فدراسیون بین‌المللی این رشته، گفت: بهتر است درباره این موضوع از آقای مهرعلی‌زاده سوال کنید. تا سال‌های قبل مستقیما از خزانه دولت بودجه می‌گرفتند، اما چون امسال بودجه وررش را به وزارت ورزش داده بودند تاکنون بودجه‌ای به فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای تخصیص داده نشد.

وی درمورد عدم حضور رشته زورخانه‌ای در بازی‌های کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: پیش از آغاز بازی‌های کشورهای اسلامی با مکاتبات و تلاش‌هایی که از سوی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش شد، قرار بود در قونیه باشیم اما متاسفانه با کارشکنی‌های برخی کشورهای عربی از جمله عربستان حضور رشته زورخانه‌ای در این دوره میسر نشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *