استفاده پلیس کانادا از نرم افزارهای جاسوسی علیه شهروندان کانادایی

13:09 - 05 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۱۷۶۱۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پلیس ملی کانادا در جدیدترین موضع گیری خود از جاسوسی این نهاد از شهروندان کانادایی دفاع کرد.

خبرگزاری میزان – پلیس ملی کانادا از استفاده از نرم افزارهای جاسوسی علیه شهروندان دفاع کرد.

به گزارش «سی بی سی»، رئیس پلیس ملی کانادا ضمن ضروری خواندن استفاده از جاسوس افزارها علیه شهروندان، از این اقدام دفاع کرد اما اعتراف کرد که استفاده از چنین فناوری‌هایی با شکاف‌های قانونی همراه است.

اخیرا گزارشی مبنی بر استفاده مکرر پلیس کانادا از نرم افزارهای جاسوسی در سال‌های 2018 تا 2022 منتشر شد.

در پی انتشار خبر مذکور یک کمیسر پلیس ملی کانادا اعلام کرد که این نهاد از سال 2017 در بیش از 30 مورد از نرم افزارهای جاسوسی برای هک کردن 49 دستگاه تلفن همراه و در دو دهه گذشته نیز از فناوری‌های مشابهی استفاده کرده است.

وی همچنین علت عدم استفاده از مجوز قانونی در هنگام استفاده از نرم افزارهای جاسوسی را با کند بودن روند اخذ مجوز قانونی توجیه کرد و گفت: این نرم افزارهای بخشی کلیدی از ابزارهای مورد استفاده به ویژه در پایان استفاده از راه‌های سنتی مانند بازجویی و نظارت فیزیکی هستند.

پلیس ملی کانادا ادعا می کند که از نرم افزار «پگاسوس» رژیم صهیونیستی برای جاسوسی از شهروندان استفاده نمی‎کند.

«گاردین» پیشتر در گزارشی با اشاره به اعتراف پلیس ملی کانادا مبنی بر استفاده از نرم افزارهای جاسوسی قدرتمند برای نظارت بر شهروندان نوشته بود که استفاده از نرم افزارهای جاسوسی توسط پلیس کانادا زنگ خطر را به صدا درآورده و نظارت ضعیف دولت کانادا را برجسته می‌کند.

یک کارشناس برجسته جهانی در زمینه تکنیک‌های نظارتی دولت‌ها و رژیم‌های مختلف جهان، می‌گوید که پلیس و سازمان‌های دولتی کانادا مدت‌هاست که از چنین فناوری استفاده می‌کنند؛ اما موضوع مهم این است که کانادا چنین نرم افزارهایی را از کجا و چه کسی خریداری می‌کند.

به گفته وی، «این بزرگ ترین سوال بی پاسخ است؛ همه می‎دانیم که برخی شرکت‌ها چنین نرم افزارهایی را به دولت‌های ناقض حقوق بشر می فروشند.»

یک کارشناس در این رابطه گفت: فرهنگ پنهان کاری کانادا، جامعه اطلاعاتی و مجری قانون این کشور را نیز در بر گرفته است.

به گزارش «پولیتیکو»، یک محقق ارشد دانشگاه «تورنتو» نیز معتقد است که پلیس ملی کانادا تمام تلاش خود را برای مسکوت نگه داشتن موضوع استفاده از جاسوس افزار علیه شهروندان خود انجام می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *