بهره‌گیری آمریکا از گروه‎های تروریستی در راستای منافع خود

10:15 - 13 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۲۲۲۹۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش‌ها، اسناد و شواهد بسیاری بر حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی در جهان و حتی ایجاد آنها از سوی واشنگتن وجود دارد.

خبرگزاری میزان – تاکنون اسناد و گزارش‌های بسیاری درباره حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی و به خصوص داعش منتشر شده است.

به گزارش «dailynewsegypt»، گروه تروریستی داعش در سال‎های اخیر چندین بار برای احیای خود تلاش کرده است؛ در واقع، عملیاتی که داعش برای بازیابی خود انجام می‌دهد، به خودی خود ترسناک نیست اما آنچه نگران‌کننده است، وضعیت سیاسی کنونی و درگیری میان آمریکا با کشورهای دیگر است؛ نیاز این کشور به احیای سازمان‌های تروریستی در خاورمیانه برای تامین منافع اعلام‌شده و اعلام‌نشده خود.

در مورد جدیت کشورهای بزرگ برای از بین بردن سازمان‌های تروریستی، به ویژه زمانی که منافع آنها با نابودی این سازمان‌ها در تضاد است، تردیدهایی وجود دارد؛ بر کسی پوشیده نیست که سازمان‌های تروریستی در خاورمیانه چیزی جز باندهای سازمان یافته‌ای نیستند که توسط برخی کشورها به کار گرفته می‌شوند که به دنبال تسلط بر عرصه جهانی به منظور خدمت به اهداف خود هستند.

یقینا این همان چیزی است که تناقض شعارهای این کشورها و اقدامات خرابکارانه آنها را توضیح می‌دهد؛ تاریخ پیدایش این گروه‌ها موید این امر است.

بر این اساس، القاعده و داعش در یک زمینه جهانی ایجاد شدند که مشخصه آن جست‎وجوی دشمنی بود که با ساخت و به کارگیری این تروریسم، اتحادها پیرامون آن ایجاد و معاملات درباره آن انجام شد.

از اینجا می‎توان به دلایل چشم‌پوشی کشورها از تحرکات ژئوپلیتیکی گروه‌های تروریستی که توسط ماهواره‌ها در آن سوی مرزها و در داخل کشورها و جوامع رصد می‌شوند و یا گزارش‌های اطلاعاتی، مراکز نظارتی و تحقیقاتی و گزارش‌هایی که به گسترش این شبکه‌های تروریستی و منابع مالی آنها اشاره می‌کنند، پی برد.

«هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه پیشین آمریکا، در یک جلسه استماع کنگره گفت: «ما خالق تروریسم هستیم، ما علاقه‌مند به استفاده از شبه نظامیان برای رویارویی با شوروی بودیم، بنابراین به این سمت پیش رفتیم و میلیاردها دلار برای رسیدن به این هدف هزینه کردیم.»

یک گزارش «واشنگتن پست» نیز در سال 2002 منتشر شد که در آن آمده بود آمریکا میلیون‌ها دلار را برای ارائه برنامه‌های درسی و کتاب‌های حاوی متون و تصاویر خشونت‌آمیز و تحریک به عملیات نظامی به مدارس افغانستان و پاکستان هزینه کرده است و برنامه‌های درسی در سیستم مدارس افغانستان در هماهنگی با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تولید می‌شود.

همچنین هجوم عناصر تروریستی داعش به زندان «حسکه» در سوریه زیر نظر نیروهای آمریکایی و بدون مداخله آنها سوالات و شبهات بسیاری را بر می‌انگیزد؛ پیش از این، اطلاعات روسیه اعلام کرده بود که پایگاه «التنف» در شرق سوریه که تحت کنترل نیروهای آمریکایی است، محل استقرار عناصر داعش بوده که قرار است به اوکراین اعزام شوند.

حمایت آمریکا از القاعده و داعش نیز در توانمندسازی آنها در افغانستان برای گسترش تروریسم آشکار شده است.

همه این نشانه‌ها جای هیچ تردیدی باقی نمی‌گذارد که ما با روند احیای گروهی از باندهای سازمان یافته اجیر شده با هدف نابودی خاورمیانه روبرو هستیم و آنها در مواقع ضروری حمایت می‌شوند.

داعش یکی از این مدل‌هاست و مطمئنا آخرین نخواهد بود؛ بنابراین، کشورهایی که این سازمان‌ها و گروه‌ها را تهیه و حمایت می‌کنند باید خطر استفاده از آنها را برای دستیابی به منافع خود بدانند، زیرا ممکن است در آینده بازدارندگی این گروه‌ها غیرممکن شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا داعش

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *