اسرای فلسطینی؛ جمعیتی فراموش شده و تحت ستم

14:13 - 19 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۳۱۲۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی قصد دارند طی روزهای آینده در اعتراض به شرایط اسفناک خود دست به اعتصاب سراسری بزنند.

خبرگزاری میزان – انتشار تصاویری از «خلیل العواوده»، اسیر فلسطینی که تقریبا شش ماه در اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی بود، جهان را شوکه کرد و جامعه بین المللی این بار شاهد برگی دیگر از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان به ویژه زندانیان فلسطینی بودند.

«العواوده» 40 ساله و پدر چهار دختر که در دسامبر 2021 توسط ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب کرانه باختری دستگیر شد، تقریبا شش ماه پیش در اعتراض به تداوم بازداشت اداری بدون طرح اتهام خود اعتصاب غذا را آغاز کرد.

 وی در هنگام پایان دادن به اعتصاب غذایش در صد و هفتاد و یکمین روز این تصمیم، 38 کیلو وزن داشت و قدرت تکلم خود را از دست داده بود؛ او در پی وخامت حالش به بیمارستان «عساف حروفه» در «بئر یااکوف» در اراضی اشغالی منتقل شد.

رژیم صهیونیستی در ابتدا اعلام کرده بود که «العواوده» را به دلیل مظنون به همکاری با «جهاد اسلامی» بودن دستگیر کرده است اما این ادعا توسط وکیل وی رد شد.

رژیم صهیونیستی در ادامه ادعا کرد که دلیل بازداشت وی امنیتی است و می‌تواند به همین دلیل به صورت نامحدود ادامه یابد.

مقام‌های رژیم صهیونیستی تاکنون درخواست‌های مختلف برای آزادی «العواوده» را رد کرده اند.

هیئت اتحادیه اروپا در فلسطین در پی انتشار تصاویر «العواوده» توسط همسرش در اقدامی دیرهنگام خواستار آزادی وی شده و اعلام کرد «وی در خطر قریب الوقوع مرگ است.»

چند فعال و سازمان حقوق بشری در واکنش به بیانیه هیئت اتحادیه اروپا در فلسطین اعلام کردند که شوکه شدن اتحادیه اروپا کافی نیست و باید برای آزادی «العواوده» اقدام کند.

آن‌ها تاکید کردند که رژیم آپارتاید رژیم صهیونیستی هرکاری که بخواهد با فلسطینیان به عنوان ساکنان اصلی فلسطین می‌کند و هیچ عواقبی را متحمل نمی‌شود.

«پزشکان برای حقوق بشر اسرائیل» (PHRI) نیز در مورد وضعیت وخیم «العواوده» هشدار داده و اعلام کرد: او در معرض خطر مرگ و آسیب غیرقابل بازگشت است.

اگرچه انتظار می‌رود که مقامات نظامی رژیم صهیونیستی روز 2 اکتبر، «العواوده» را آزاد کنند اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بازداشت اداری وی تمدید نشود؛ بنابراین وی تصمیم گرفته است تا زمان آزادی خود به اعتصاب غذا ادامه دهد.

سیاست بازداشت اداری رژیم صهیونیستی

«العواوده» یکی از تقریبا 670 فلسطینی است که در زندان‌های رژیم صهیونیستی تحت سیاست بازداشت اداری این رژیم نگهداری می‌شوند.

بازداشت اداری نوعی بازداشت است که رژیم صهیونیستی برای نگهداری فلسطینیان در زندان‌ها از آن استفاده می‌کند؛ این نوع بازداشت به استناد به اصطلاح «اسناد محرمانه ای» انجام می‌شود که نه به اسرا و نه به وکلای آنان ارائه نمی‌شود و می‌تواند به صورت نامحدود بدون محاکمه و طرح اتهام ادامه یابد.

بازداشت اداری در زمان حکومت انگلیس به سیستم حقوقی فلسطین وارد شد و بخشی از مقررات اضطراری 1945 بود.

نخست قرار بود این رویه به طور موقت استفاده شود و هدف آن بازداشت افراد برای مدت کوتاهی برای جلوگیری از خشونت بود، اما رژیم صهیونیستی نه تنها این رویه سختگیرانه و غیر دموکراتیک را در پیش گرفته است، بلکه از آن به عنوان مجازات و نه ابزاری بازدارنده استفاده کرد.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که این نوعی مجازات دسته جمعی و نقض قوانین بین المللی است.

لغو قانون بازداشت اداری موضوع ناممکنی نیست؛ چراکه بازداشت اداری در تضاد با قوانین بشردوستانه بین المللی است.

اعتصاب غذا برای پایان دادن به بازداشت اداری

اعتصاب غذا یکی از روش‌هاییست که زندانیان سراسر جهان برای مقاومت بدون خشونت از آن استفاده می کنند. در واقع، این یکی از قدرتمندترین ابزارهای غیرخشونت آمیز است که زندانیان مدت هاست از آن برای به دست آوردن حقوق اولیه ساده و مهم تر از همه، مطالبه کرامت و رفتار انسانی با خود استفاده می‌کنند.

اسرای فلسطینی نیز از این روش استفاده می‌کنند تا توجه جامعه بین المللی را به وضعیت اسفناک خود جلب کنند و امیدوارند زندانبانانشان تحت فشار قرار گرفته و سیاست خود را تغییر دهند.

 «العواوده» جدیدترین نمونه اعتصاب غذای اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی است که تحت بازداشت اداری قرار دارند.

اخیرا 4 هزار و 600 فلسطینی در 23 زندان و بازداشتگاه رژیم صهیونیستی اعلام کردند که در اعتراض به وضعیت خود از اول ماه سپتامبر به صورت سراسری دست به اعتصاب غذا می زنند.

لغو استفاده از بازداشت اداری به عنوان مجازات، تنها خواسته حدود 5 هزار اسیر فلسطینی گرفتار در زندان‌های رژیم صهیونیستی است.

رژیم صهیونیستی 730 نفر از این اسرا شامل زنان و کودکان را به ادعای دلایل امنیتی بدون محاکمه و براساس پرونده محرمانه ای که «شین بت» به دادستانی عمومی و دادگاه نظامی ارائه کرده، در بازداشت اداری نگهداری می‌کند.

باشگاه اسرای فلسطینی که حامی اصلی زندانیان در زندان‌های رژیم صهیونیستی است، خواسته‌های اسرا را این گونه فهرست کرد: توقف آزار و اذیت اسرا به ویژه اسرای مسن؛ بازگرداندن تمام عناصر غذایی که از غذاخوری خارج شده اند؛ بازگرداندن تجهیزات الکتریکی به آشپزخانه‌ها و اتاق‌ها؛ لغو مجازات‌های تنبیهی که برای همه پس از فرار جلبوع وضع شده است؛ اجازه ملاقات منظم با خانواده، به ویژه برای زندانیان غزه؛ پایان دادن به استفاده از بازداشت اداری به عنوان مجازات؛ پایان دادن به سلول انفرادی؛ پایان دادن به یورش مداوم به سلول‌های زندانیان؛ ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب و انتقال اسرای نیازمند به درمان به بیمارستان‌ها و پایان دادن به عمل بازداشت مجدد اسرایی که آزاد شده اند.

آمار اسرای فلسطینی

4 هزار و 600 فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیر هستند که شامل 175 کودک، 32 زن و 600 بیمار و سالمند فلسطینی می‌شود.

مسن ترین اسیر فلسطینی 82 سال سن دارد.

250 اسیر فلسطینی بیش از دو دهه را در زندان‌های رژیم صهیونیستی حبس بوده اند.

اسرای فلسطینی؛ جمعیتی فراموش شده

اسرای فلسطینی را باید جمعیت فراموش شده ای دانست که حقوقشان همواره در حال تضییع شدن است.

رژیم صهیونیستی در پی شیوع کرونا هیچ اقدامی برای حفاظت آنان در برابر این بیماری همه گیر نکرد.

اسرای فلسطینی به صورت غیرقانونی اعدام می‌شوند، شکنجه می‌شوند، قربانی مجازات‌های ظالمانه و تحقیر آمیز می‌شوند، ...

اسرای فلسطینی به ویژه اسرای بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی با مرگ تدریجی مواجه هستند؛ زیرا به درمان مناسب و مراقبت‌های پزشکی کافی دسترسی ندارند.

اشتباهات تشخیصی بیماری‌های اسرای فلسطینی را که حتی دسترسی به مسکن ندارند، تشدید می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *